Annons

Skärpedjup på saker som åker EMOT mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Det känns att saker eller i mitt fall hundar blir suddiga när dom springer emot mig oavsett vilket skärpedjup jag har.

Är det så att om en hund hoppar över ett hinder och jag har fokuserat på hindret, blir då skärpan från hindret och bakåt?

Använder du följande autofokus?

Anna: Jag kände inte till det där med tredjedelarna... Hade själv gissat att det är fördelat 50/50...

ormestad skrev:
Anna: Jag kände inte till det där med tredjedelarna... Hade själv gissat att det är fördelat 50/50...

När man fotar på korta avstånd och med stora bländaröppningar (dvs små bländartal) är skärpedjupet fördelat ungefär hälften framför och hälften bakom. För större avstånd och små bländaröppningar gäller ca 1/3 framför och 2/3 bakom.
Och för mellanavstånd och mellanbländare blir det nåt mittemellan...

Då har man lärt sig nåt nytt då! :)

Nu vill jag inte kapa tråden, men finns det nån enkel förklaring till detta?

Kan du inte lägga in en exempelbild, kan ju faktiskt vara som någon nämner, rörelseoskärpa....

// Anders

Gip skrev:
Det känns att saker eller i mitt fall hundar blir suddiga när dom springer emot mig oavsett vilket skärpedjup jag har.

Är det så att om en hund hoppar över ett hinder och jag har fokuserat på hindret, blir då skärpan från hindret och bakåt?

Det är nog inte så enkelt som endel säger här tyvärr. Och det beror på att autofokusen kan ju ha lite fram eller bakfokus också men forfarande skarpt där skärpan är tagen. Det går att justera fokusen med hjälp av program som de som har hand om servicen har.
Vid perfekt inställd af stämmer nog ovanstående dock.

Kortfattat alltså. Kamerorna är nog individuella när det gäller fokusområdet.

/Johan

ormestad skrev:
Då har man lärt sig nåt nytt då! :)

Nu vill jag inte kapa tråden, men finns det nån enkel förklaring till detta?
Vid en och samma avbildningsskala är alltid fördelningen 50/50. Problemet är bara att om skärpedjupet är stort så kommer avbildningsskalan att hinna förändras påtagligt INOM själva skärpedjupsområdet. Eftersom avbildningsskalan är större hitom och mindre bortom inställningsavståndet så kommer slutresultatet att bli att en allt större andel av skärpedjupet kommer att hamna bortom det inställda avståndet ju större skärpedjupet blir.

På nära håll, d v s när skärpedjupet är så litet att avbildningsskalan i praktiken är konstant inom detta, blir alltså fördelningen 50/50. När avståndet växer förändras fördelningen successivt till 0/100 när vi nått hyperfokalavståndet (d v s skärpedjupet går från halva hyperfokalavståndet till oändligt). Någonstans mellan dessa båda extremer måste således fördelningen bli just 33/67, men också naturligtvis 25/75, 2/98 och andra fördelningar. Tumregeln att 1/3 hamnar framför och 2/3 bakom är bara ett specialfall som råkar inträffa när vi ställer in skärpan på 1/3 av hyperfokalavståndet, ökar vi till t ex halva hyperfokalavståndet blir fördelningen 1/4 respektive 3/4 istället.

Här är en exempelbild.

Jag tog den för 2 minuter sen så jag fick vrida upp den till 1600 iso 1/400 och bländare 5.6

Annars är inget ändrat förutom vitbalansen.

Skärpan är tagen på den svarta hunden och dom springer inte snabbt utan en lätt galopp.(en förvånad galopp, då jag slängde ut dom och ropade sedan på dom så jag fick min bild ;))

Bilagor

• dsc_0011-3.jpg
    dsc_0011-3.jpg
    19.4 KB · Visningar: 895
Glömde säga att jag kört med iso 200 1/1000 och bländare 10 med samma reultat under dagen.

Det borde inte bli så med bländare 10...eller?...

den främre hunden ser ju ut att stå väldigt väldigt nära kameran, och bländare 5,6 (och närgränsen?) kanske inte räcker så långt. den bakre hunden ser skarp ut dock.

Hej Gill,
fina hundfoton på din site!
Att ställa in skärpan på en småspringande hund är inte lätt. D50 + de objektiv du verkar ha gör det lite svårare men jag tycker det är ganska svårt även med D2x + af-s 70-200/2.8. (D50 är bra men ingen actionkamera precis.)
Förmodligen har kameran svårt att hitta tillräckligt mycket kontraster på själva hunden för att ställa in skärpan bra och snabbt. Kanske ska du prova att ställa in fokusen manuellt eller försöka förutsäga var hunden kommer att vara om en stund och förfokusera på lämpligt objekt?
Om du använder mycket tele (du nämner inte något avstånd eller zoom-läge) så är 1/400 förmodligen för lång tid och skärpedjupet är inte heller så värst långt vid 5.6. Låter som ni har (haft) väldigt ljust med iso 200, 1/1000 och bl 10 (11?), det kan man inte säga om Umeå just nu.
Kämpa på, "filmen" är ju gratis ;-).
mvh/Kalle

egaeci skrev:
den främre hunden ser ju ut att stå väldigt väldigt nära kameran, och bländare 5,6 (och närgränsen?) kanske inte räcker så långt. den bakre hunden ser skarp ut dock.

Jag har klippt ut det så det var mer space runt omrking, dom var ca 7 meter ifrån mig.
Bilden är tagen med mitt Nikon 85/1,4 objektiv.

nutte skrev:
Hej Gill,
fina hundfoton på din site!
Att ställa in skärpan på en småspringande hund är inte lätt. D50 + de objektiv du verkar ha gör det lite svårare men jag tycker det är ganska svårt även med D2x + af-s 70-200/2.8. (D50 är bra men ingen actionkamera precis.)
Förmodligen har kameran svårt att hitta tillräckligt mycket kontraster på själva hunden för att ställa in skärpan bra och snabbt. Kanske ska du prova att ställa in fokusen manuellt eller försöka förutsäga var hunden kommer att vara om en stund och förfokusera på lämpligt objekt?
Om du använder mycket tele (du nämner inte något avstånd eller zoom-läge) så är 1/400 förmodligen för lång tid och skärpedjupet är inte heller så värst långt vid 5.6. Låter som ni har (haft) väldigt ljust med iso 200, 1/1000 och bl 10 (11?), det kan man inte säga om Umeå just nu.
Kämpa på, "filmen" är ju gratis ;-).
mvh/Kalle

Ahhhh! Du gör inte saken bättre ;)...om du visste hur mycket jag drömmer om en D2x...den ENDA anledningen till att jag inte håller en sån i handen just nu är för att jag är rädd för att det dyker upp en ersättare för den när jag som bäst håller på att betala av den...
Så därför har jag satt mig i D200 kö istället...

Jorå, visst gick det att köra på det mitt på dan idag, ställde in den på auto för att se vad den ville ha förinställningar när den fick välja själv och utgick från det sen :)

Ja det är ett av dom mystrier jag måste lösa...detta med att ställa in det manuellt där man tror/hoppas hunden kommer vara, men jag jobbar på det, det är som du säger, filmen är "gratis" :)

Gip skrev:
Ahhhh! Du gör inte saken bättre ;)...om du visste hur mycket jag drömmer om en D2x...den ENDA anledningen till att jag inte håller en sån i handen just nu är för att jag är rädd för att det dyker upp en ersättare för den när jag som bäst håller på att betala av den...

- Hej .-), du kan vara säker på att det dyker upp en ersättare men det gör ju inte din kamera sämre. Räkna alltid med att andrahandsvärdet är lågt. Sålde f.ö. min d2x häromveckan; det är en väldigt bra kamera men blev för klumpig (och dyr) på resor etc och dessutom har jag för ont om tid nu så det kändes som pengarna tickade iväg..(från 46 till 28 på ett halvår..)

Så därför har jag satt mig i D200 kö istället...
- jag också men jag hoppas att du inte förväntar dig stora förbättringar jämfört med D50; visst finns de men kanske inte så stora rent fotografiskt (speciellt inte på A4 eller mindre) och din 85:a fokuserar nog nästan lika långsamt med d200 (där är t ex beg d1x, d2h bättre pga sin kraftigare fokusmotor och för lägre pris).

Jorå, visst gick det att köra på det mitt på dan idag, ställde in den på auto för att se vad den ville ha förinställningar när den fick välja själv och utgick från det sen :)

- såg att du körde 85/1.4 ais? Visste inte att den fungerar med D50 och - förlåt en dum fråga - det är inte manuellfokusvarianten du har ;-) ?

Ja det är ett av dom mystrier jag måste lösa...detta med att ställa in det manuellt där man tror/hoppas hunden kommer vara, men jag jobbar på det, det är som du säger, filmen är "gratis" :)

Lycka till !
Ser fram emot fler fina hundbilder (har nån enstaka hund på mina brännbollsfoton på pbase.com/kallepro .. kul att du har så stor passion för hundar!)

Gip skrev:

Låter som rörelseoskärpa...!?
Eller?

Här närmar sig "ett slags föremål" snabbt..
och här är det ett stort skärpedjup....
men här är det oskärpa...rörelseoskärpa.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/505196.htm

madsen1 skrev:
Vilket focus läge kör du?
C eller S?

Jag antar att det är den här bortglömda(?) frågan som behöver ett svar. AF-S låser väl fokusen, och så hinner hundarna iväg innan exponeringen tas strax efteråt?

AF-C däremot har väl predikterande fokusering, hoppas jag?

Kort sagt: Ju mer tele desto mindre skärpedjup. Försök få tag på ett lite äldre objektiv. Gärna ett fast teleobjektiv på kanske 135 mm. Där finns det då markerat hur stort skärpedjup du får vid de olika bländaröppningarna. Du fattar nog vad jag menar om du får tag på ett objektiv, eller kollar nån fotobok på biblioteket. Men springande djur mot dig med en kort tele kräver mycket ljus för att få stort skärpedjup. F16-22 troligen och då krävs det rejält med sol för att få sn slutartid på minst 1/500.

BengtJohnsson skrev:
Jag antar att det är den här bortglömda(?) frågan som behöver ett svar. AF-S låser väl fokusen, och så hinner hundarna iväg innan exponeringen tas strax efteråt?

AF-C däremot har väl predikterande fokusering, hoppas jag?

Ooops, dorry glömde alldeledes bort det...där brsiter mina kunskaper C eller S...är det nåt man ställer in?

Skkulle kollat manualen innan då verkar man mindre pinsam ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar