Annons

Skärpa pålagd i RAW-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Provade ett Canon objektiv (EF 300/4.0 L) på två olika kameror - En Canon EOS R5 (45 MP) samt en Sony A7 RV (60 MP) med adapter. Blev riktigt förvånad hur skarpare Canon bilden var jämfört med Sony-bilden. Lägger kameratillverkarna på skärp redan i RAW-filen? Kan de även lägga på olika mängd skärpa beroende på objektiv?

Bifogar två bilder. Den första är helt oredigerad. Den andra är båda filerna konverterade till Jpg-filer MEN skärpa lagts på Sony-bilden.
 

Bilagor

  • RAW-filer.jpg
    RAW-filer.jpg
    816.3 KB · Visningar: 55
  • Skäpt-Sony.jpg
    Skäpt-Sony.jpg
    874.8 KB · Visningar: 52
Senast ändrad:
Svårt att svara på...

Vilken raw-konverterare använder du? Om det är ett generellt bildvisningsprogram så är det nog en inbäddad jpeg du ser?

På bilden med raw-filen har Sony-bilden fler pixlar, så du har fått en mer "inzoomad" crop. Hur ser det ut med samma utsnitt?

Jämför man din Canon raw med din canon jpg så är jpg-bilden betydligt mer suddig i mina ögon. Så ja det ser ut som att canon raw har ganska mycket skärpa pålagd, om det sedan är tack vare raw-konverteraren eller inbäddad jpeg kan jag inte avgöra.
 
Jag använder Lightroom. Märkte först en stor skillnad mellan jpg-filerna och såg det var samma med RAW-filerna. JPG-filerna kan ju skärpas olika mycket mellan olika tillverkare. Men jag trodde RAW-filerna var opåverkade gällande skärpa.

Ja att det är olika storlekar beror på att båda utsnitten är 100% men Sonyn har fler pixlar. Har inte provat med samma utsnitt men tror inte det gör så stor skillnad.

JPG-bilden från Canon har jag inte lagt på någon skärpa alls.
 
Ladda in dina bilder i RawTherapee eller darktable, så får du det svart på vitt.

Välj neutral profil i RawTherapee så stängs Capture sharpening av.
 
Jag använder Lightroom. Märkte först en stor skillnad mellan jpg-filerna och såg det var samma med RAW-filerna. JPG-filerna kan ju skärpas olika mycket mellan olika tillverkare. Men jag trodde RAW-filerna var opåverkade gällande skärpa.

Ja att det är olika storlekar beror på att båda utsnitten är 100% men Sonyn har fler pixlar. Har inte provat med samma utsnitt men tror inte det gör så stor skillnad.

JPG-bilden från Canon har jag inte lagt på någon skärpa alls.

Ifall du har Lightroom Classic skulle jag börja med att kolla hur LrC är inställt att hantera filerna vid import vad gäller profil mm. (Vet inte om det är samma hantering i molnversionen)
 
En bra RAW-hanterare lägger automatiskt på kamerainställningarna som är lagrade som metadata i filen. Det brukar oftast vara en bra utgångspunkt i RAW-hanteringen. Det är dock bara en utgångspunkt och du kan ändra allt i RAW-bearbetningen, dvs tycker du att den är för mycket skärpt kan du dra ner skärpningen.
 
Ifall du har Lightroom Classic skulle jag börja med att kolla hur LrC är inställt att hantera filerna vid import vad gäller profil mm. (Vet inte om det är samma hantering i molnversionen)
Hur ser jag det? Tror inte jag har någon pålagd skärpa när jag importerar filerna.Skärmbild 2024-10-17 112841.jpg
 
Jag använder Canon R7 med Canons DPP. Jag ser att Digital Lens Optimizer är pålagd i RAW filen, vilket inte var fallet t.ex med Canon 7d mark 2.
 
Jag valde att sätta mitt lightroom att läsa in kamerans inställningar i stället för andra profiler. Tycker att det blev bäst så. Sharpening är ju inte direkt nollad men det går ju att göra manuellt om man vill sedan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.