Annons

Skärpa många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

marot729

Aktiv medlem
Är det någon som vet en applikation där man kan skärpa flera bilder på en gång?

Testat med ACDSee 3-5, men det verkar bara som om man kan justera exponering där. Kanske finns nåt annat program för ändamålet?
 
Om du har photoshop kan du skapa macron som bearbetar bilderna. Då kan du göra ett makro som skärper bilderna och sedan sparar och stänger.

Med versioner före 7 måste du dock öppna alla bilderna och köra macrot på varje enskild bild.

Med version 7 kan du göra specialmacron, som kallas droplets, med vilka du kan bearbeta alla bilder i en folder utan att först behöva öppna bilderna och köra macrot för varje bild.
 
Med version 6 kan man göra droplets från Imageready om man har valt att installera det.

Annars är Imagemagick ett trevligt alternativ för batchjobb. Det är ett kommandoradsprogram så det gäller ju att man kommer överens med såna förstås.
 
Noterar att det finns en batch-funktion i Neat Image... Dock är demoversionen begränsad till enbart två filer.
 
Ett droplet börjar med ett makro (eller Actions som det heter i engelsk Photoshop).

Förslag på arbetsordning:
A. Skapa macro
1. Öppna en av bilderna du vill skärpa upp.
2. I action-fönstret, skapa ett nytt set och däri en ny action.
3. Markera actionen du skapat och tryck på spela in-knappen (cirkeln) längts ner i action-fönstret.
4. Skärp bilden så som du vill ha den.
5. Spara och stäng. Om du vill kan du spara som kopia för att behålla orginalbilden.
6. Avsluta inspelningen (fyrkantsknappen i actionsfönstret).

B. Skapa droplet
1. I filemenyn, peka på Automate och klicka create droplet.
2. Välj var du vill spara dropleten och med vilket namn.
3. Ange sedan vilket makro du vill köra i dropletet (det du just spelade in).


C.Använda dropleten:
1. Dra filerna och släpp dem på dropleten.
Nu kommer dropleten att öppna photoshop, köra makrot, spra bilderna i den folder du angav i makrot och sedan stänga.
Thats it!

Detta är ett sätt att göra det. Sen kan man säkert göra det både enklare eller bättre, men det kommer nog snart nån och berättar även det ;-)
 
Varför skall man skärpa ett antal bilder samtidigt? Är det inte så att varje gång man gör en justering av skärpa eller något annat så påverkas storleken på bildfilen. Eller beror det på i vilket format man sparar? Själv så har jag alla bilder sparade på CD som dom scannades in, övriga bilder som jag vill göra något med ligger på hårdisken. Jag har lärt mig att man skall göra den sista skärpejusteringen när bilden skall användas. Tilläggas bör kanske att jag kör på vanlig film och bara scannar det som är bra.
 
Jag ser att jag var lite otydlig med vad jag menade med mitt inlägg. Det jag frågar om är om man inte förlorar i kvalitet, alltså bildfilen förändras när man gör justeringar? Då manar jag att man endast skall justera då man skall använda bilden. Jag är ny på detta med digitalt...
 
Anledningen till mitt behov är att jag tycker att den inbyggda skärpningen i min kamera är lite snål ibland för vissa typer av bilder. Har en Canon A40. Justering kan bara göras neråt - mot softare bild. Naturligtvis är det att föredra detta jämtemot att kameran skärper för mycket, men ibland vill jag ha lite hårdare skärpta bilder. Ska man göra det på en hel serie bilder är det jobbigt och delvis onödigt att göra manuellt på varje bild. Det har dessutom visat sig att jag tenderar att skärpa bilderna ungefär lika mycket när jag väl utför manübern. Läge för ett automatiserat förlopp således.

Tack för intruktionen ovan förresten.
 
he he en ny grej...

kan nan besvara va skilnaden mellan droplet o batch e'

jag anvander nastan alltid batch... dropplet verkar vara samma sak fast kanske inte?

hm, PS e roligt...

i viket fall sa verkar det i alla fall funka me dropplets och med batch, alltsa att skarpa flera bilder i ett naffs...

smiles

timo
 
Timo Julku skrev:
jag anvander nastan alltid batch... dropplet verkar vara samma sak fast kanske inte?
hm, PS e roligt...
Ja, P-shop är stort o kul. Jag har använt det sedan -95 typ, och lär mig nytt hela tiden.

Hälsar Calle, lite avis på att du bor i L.A;-) Ska dit snart igen, förhoppningsvis.
 
Calle...
Hojta te om du kommer over...
Sa svanger vi en bagare o ljuger lite ihop...

Timo

Va e det for skilnad mellan dropplet o batch, e det nan som vet?
 
Timo Julku skrev:
Va e det for skilnad mellan dropplet o batch, e det nan som vet?
Dropleten är en batch som du har slängt ut på skrivbordet eller något annat stökigt ställe. Den kan du dra massor av filer över och få dem grejade utan massa konstiga frågor. Batchjobbet gör du på öppnade filer inifrån Photoshop.

Eller nja. Egentligen är en batch något som görs på många filer. Därför används väl inte den termen överhuvudtaget i Photoshop? Det är antingen Action eller Droplet.
 
Jag tycker nog att när det gäller skärpning av bilder skall man vara ytterst försiktig. Man skall vara medveten om att skärpning innebär att orginaldata som genererats av scanner eller kamera förstörs och kan aldrig mer återskapas. Dessutom tycker jag att man väldigt sällan vill skärpa hela bilden utan endast vissa utvalda delar som man noga markerat. Jag tror inte att flick eller pojkvännen uppskattar att finnarna i pannan eller på hakan skärps på deras porträtt, men att skärpa pupillen i ögonen skadar sällan. Därför tycker jag att skärpning medelst batchkörning är mycket riskfyllt.

Det är också viktigt att påpeka att orginalfilen aldrig skall skärpas, endast kopior. Det är väl väl på samma sätt väldigt få fotografer som går lös med penna och kniv på orginalnegativet om retuschering behövs. Man gör det på en kopia.

Roine W
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.