Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa Fokus SBS eller SS

Produkter
(logga in för att koppla)
Belysning

Ljuset gör mycket mer än man tror, har ljuset förändrats mellan bilderna så säger det ingenting...
Mellan bilderna 1-3 har du mer än två bländarstegs skillnad dvs 4gr så mycket ljus!

Därför blir bilder med upplättningsblixt en disig dag väldigt "krispiga" i förgrunden och mjukare i bakgrunden.
Du har ju sett det själv, jämför med blixtbilden i början av tråden!

CROP
Hur mycket har du croppat bilderna?
Du jämför sedan en 10Mpix kamera och en 20Mpix kamera.

FOKUS
Känns de lika mjuka ut med kontrastfokus som fasfokus så är det inget fel på fokusinställningen.
Prova att blända ner nått steg,

EFTERBEHANDLING
kör du RAW eller jpeg nu?

Tog din första mjuka bild och la på autokontrast och smart sharpen 100% 1 pixel radius
 

Bilagor

  • AutoContrast.jpg
    AutoContrast.jpg
    300.7 KB · Visningar: 31
Senast ändrad:
Hej. Tack för ditt inlägg.

Ja det lutar väl "tyvärr" åt att det ändå är SBS och dålig fototeknik som är den stora boven.
Nu har jag fått min kalibreringsskiva och har tagit mängder med testkort och jag måste säga att det är svårt att säga att det blir så mycket bättre med 40D än med 70D och mitt nya Sigma.

Det är kanske så enkelt att förhållandena har varit såna ifråga om ljus osv att det blir det resultat jag får.

Det generella känsla jag har fått av alla dessa "misslyckade" bilder är att dom är väldigt brusiga och oskarpa, och det är inget som man kan åtgärda i efterhand på det sättet du gjorde med min bild 1.
Skit in skit ut

Mina testbilder är ju väldigt croppade men inte mina exempel i början.

Upplösningen som många pratar om gällande 40D och 70D är jag inte riktigt med på? 70D har ju dubbelt så hög upplösning och croppar jag lika mycket borde väl 70D generera mycket mer detaljerade och"skarpa" bilder eller? Det låter nästan som den höga upplösningen ska ligga 70D i fatet när jag läser kommentarerna.

Känslan jag har fått med kameran är att jag generellt får mer oskarpa bilder när jag bara vardagsfotar jämfört med min gamla, men det är kanske bara inbillning.

Två avslöjande frågor:

Skärpedjupet. Det korta skärpedjupet blir jag inte klok på. Kolla min blixtbild på sonen i början på tråden som är skarp på ögonen men oskarp på öronen trots att det bör vara 30 cm skärpedjup. Vad missar jag här i mitt tänk?

Har ni några ytterligare skärpetips för fotografering i mulet regnigt väder, förutom de vanliga blända ned, ha koll på slutartid osv.
Är lite fundersam på det här med ISO:n. Den vill man ju hålla ned så gott det går men är det dåliga ljusförhållanden så är ju den en naturlig åtgärd att ta till och höja, men kan man säga att man tappar i skärpa med högre ISO eller är det att blanda ihop oskärpa och brus? (Brus= oskärpa?)
 
Du har inte dubbelt så hög linjär upplösning utan ungefär 1,4 ggr högre upplösning på en kamera med dubbla megapixelantalet. Med samma bildutsnitt så borde det märkas men kanske inte så dramatisk som du hoppats på.
 
Ett litet förtydligande av mitt sista stycke:
Om man tänker är skärpesynpunkt vilket är att föredra när ljuset är sämre: Högre ISO eller större bländare?
 
EOS 40D med högklassig optik ger mycket bra skärpa på pixelnivå. Man vinner inget på att använda 70D och förminska bilden till samma storlek.
Däremot kan man beskära bilder eller göra större utskrifter med hög upplösning från en kamera med fler pixlar.
Vad som har utvecklats mest med nyare sensorer är bättre egenskaper på högre ISO vilket ger mindre brus.
Skärpan eller skärpeintrycket försämras inte förrän man använder höga ISO och framförallt då i mörka partier i bilden (särskilt vid underexponering). Det är lätt hänt att man förväxlar oskärpa och luddiga detaljer med brus. Motsatt så kan man ha en hel del brus men om detaljrikedomen och kontrasten är hög så "drunknar" bruset och bilden blir ändå skarp.

Kortfattat: Skärpa är hög detaljrikedom (upplösning) i kombination med hög kontrast. Utan kontrast ingen skärpa.
Brus är störning som uppkommer när signalstyrkan förstärks från sensorn och inget med optiken att göra. Bruset ökar vid höga ISO

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/301578/2939177.htm
Bilden på Ronny är tagen med hans EF 85mm f:1,2. Full öppning och mycket kort skärpedjup.
Bruset i den oskarpa bakgrunden är mjukt och behagligt, ISO 800 med min 5D Mark II.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.