Det är svårt att säga något överhuvudtaget eftersom de bilder du lägger ut här är något helt annat än katastrofala.
Objektiven bör klara att teckna hyfsat skarpt även med högupplösta sensorer. Även om objektiven med fast brännvidd blir märkbart skarpare än zoomen.
OK Jag har nog känt att de bilder jag laddat upp varit så dåliga att det varit svårt att avgöra den egentliga kvaliten på skärpan egentligen .
Jag gör ett nytt försök att ladda upp ett par av mina tegelväggsbilder så får vi se om det syns hur jag upplever problemen
Det syns hur som helst en väldig skillnad mellan de olika kamerorna och samma objektiv
Har även testat mitt Canon 50 mm 1,8 rent generellt på min 70D idag (Förutom alla tegelbilder) och det ser om inte klockrent så i alla fall helt OK ut.
Objektiv Sigma 17-50 2,8 på alla 3 bilderna
Stativ och självutlösarfördröjning 2 sek
Canon 70D
Bild 1
17 mm, 2,8 ISO 100, 1/320 Autofokus 1 fokuspunkt mot krysset på väggen
Bild 2
17 mm, 2,8 ISO 100, 1/400 Autofokus 1 fokuspunkt mot krysset på väggen Liveview
Canon 40D
Bild 3
17 mm, 2,8 ISO 100, 1/1600 Autofokus 1 fokuspunkt mot krysset på väggen
Naturligtvis kom solen fram till bild 3 och det blev ännu ljusare men någon skakningsorskärpa på de andra bilderna handlar det garanterat inte om.
Men sen vet jag inte om det extra ljuset kan göra sån markant skillnad på skärpan? Känns inte troligt att det kan vara enda orsaken