Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa Fokus SBS eller SS

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok.
Gällande testerna ska jag testa detta redan ikväll. Men det är alltså så att om jag kör lievview så ska jag alltså få fokus även om linsen är felkalibrerad medan jag kommer se problem med "vanlig" fokusering?

Jajamen! Kontrast AF (som används i liveview) ställer in, fram o tillbaka, tills skärpan är max på själva sensorn.

Prova på olika brännvidder, det kan vara intressant. Men jag tror störst skillnad bör synas vid längsta brännvidd.
 
OK

Här kommer resultatet av mitt första test. Har svårt att se någon direkt skillnad, men kommentera gärna.
Ser inget vidare ut generellt tycker jag och ska texten i ovankant verkligen bli så oskarp?

Förutsättningar:

En fokuspunkt: Den centrala riktad mot pratbubblans vänstra kant i höjd med äpplets underdel.
Bilden är kraftigt beskuren och är rutan med gubben är ungefär 8*8 cm
Vitbalans ändrad till glödlampa och exponeringen höjd med 0,8 i lightroom

ISO 100
2,8 i bländare
slutartid 1/25 (17 mm) till 1/30 (50 mm)
Kameran på stativ
Fördröjning med 2 sek självutlösare för att undvika kameraskak
Bilden är inplastad därav lite konstiga reflexer i högerkant

Bild 1 17 mm Vanlig autofokusering
Bild 2 17 mm Liveview

Bild 3 50 mm Vanlig autofokusering
Bild 4 50 mm LiveView


Kan man dra någon slutsats av detta ?
 

Bilagor

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    35.7 KB · Visningar: 62
  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    35 KB · Visningar: 49
  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    35.2 KB · Visningar: 43
  • Bild 4.jpg
    Bild 4.jpg
    35.2 KB · Visningar: 41
På de Canon jag har så är inte live view särskilt precist utan bäst blir det om man ställer in manuellt med 10x förstoring i live view. Väldigt svårt att säga något från de senaste bilderna tycker jag, speciellt om de är tagna på nära håll, men jag håller med om att de första två inte alls var bra i skärpa (eller kontrast heller för den delen). Men kul att följa tråden.

Vill du se om kamera/objektiv fram- eller bakfokuserar så behöver du ha en bild där motivet har ett djup så att man kan se var fokus ligger, typ en lutande linjal bredvid det man fokuserar på som skall vara parallellt med kamerans sensorplan. Men avståndet spelar också in och dessutom är det en viss spridning i fokus även om kameran och objektivet fungerar som de skall så man behöver flera bilder för att vara säker.
 
På de Canon jag har så är inte live view inte särskilt precist utan bäst blir det om man ställer in manuellt med 10x förstoring i live view. Väldigt svårt att säga något från de senaste bilderna tycker jag, speciellt om de är tagna på nära håll, men jag håller med om att de första två inte alls var bra i skärpa (eller kontrast heller för den delen). Men kul att följa tråden.

Vill du se om kamera/objektiv fram- eller bakfokuserar så behöver du ha en bild där motivet har ett djup så att man kan se var fokus ligger, typ en lutande linjal bredvid det man fokuserar på som skall vara parallellt med kamerans sensorplan. Men avståndet spelar också in och dessutom är det en viss spridning i fokus även om kameran och objektivet fungerar som de skall så man behöver flera bilder för att vara säker.

Jag har ju beställt en kalibreringsskiva med ljust en lutande linjal så man får djupet i bilden. Den får jag förhoppningsvis imorgon.
Dessa bilder var väl mer ett försök att se om fokus är helt åt H-vete men jag vet inte om det går att se via dessa webbilder egentligen.

Jag tror jag ska göra precis samma test med min gamla utrustning 40D och en tamron zoom, som gett många helt OK bilder tycker jag.
Slänger kanske på Sigman på den kameran också och kollar.
Skickar in resultatet här sen
.
Hoppas inte jag tråkar ut er fullständigt men jag blir så jäkla frustrerad när nya saker inte funkar som man önskar.

Jag ska ju var ute och ta fantastiska höstbilder nu men för tillfället är lusten minimal när man inte får det resultat man önskar. :-(
 
Nästa testomgång.

Precis samma förutsättningar men nu med min Canon 40D och de fyra bilderna (Bild 5-8) med min Tamronzoom 17-50 2,8
 

Bilagor

  • Bild 5.jpg
    Bild 5.jpg
    37.2 KB · Visningar: 42
  • Bild 6.jpg
    Bild 6.jpg
    37.7 KB · Visningar: 36
  • Bild 7.jpg
    Bild 7.jpg
    37.3 KB · Visningar: 31
  • Bild 8.jpg
    Bild 8.jpg
    38.7 KB · Visningar: 43
Canon 40D och nya Sigman
 

Bilagor

  • Bild 9.jpg
    Bild 9.jpg
    34.9 KB · Visningar: 36
  • Bild 10.jpg
    Bild 10.jpg
    35.8 KB · Visningar: 28
  • Bild 11.jpg
    Bild 11.jpg
    37.7 KB · Visningar: 30
  • Bild 12.jpg
    Bild 12.jpg
    36.9 KB · Visningar: 28
Och så Canon 70D och Fast 50 mm 1,8 objektiv

Dom här bilderna blev väl lite skarpare eller ?

Så vad blir domen? Kan inte någon bara säga "Ändra den här inställningen i menyn så är det klart sen" ;-)
 

Bilagor

  • Bild 13.jpg
    Bild 13.jpg
    38 KB · Visningar: 39
  • Bild 14.jpg
    Bild 14.jpg
    36.5 KB · Visningar: 29
Manuell fokusering Liveview Förstoring 10X

Första bilden Canon 70-200 4,0 IS
Andra Bilden Sigma 17-50 2,8 OS
 

Bilagor

  • Manuell Fokus 70-200.jpg
    Manuell Fokus 70-200.jpg
    46 KB · Visningar: 41
  • Manuell fokusering Sigma 50 mm.jpg
    Manuell fokusering Sigma 50 mm.jpg
    47.6 KB · Visningar: 33
Sammanfattningsvis så kan jag tycka att två bilder ser OK ut av alla dessa, och det är Canon 70D men Canon 50 mm 1,8 vanlig fokusering (Fjärde sista bilden) och Canon 70 D 70-200 mm 4.0 (70 mm) manuell fokusering (Näst sista bilden)
 
Förutsättningar

"En fokuspunkt: Den centrala riktad mot pratbubblans vänstra kant i höjd med äpplets underdel.
Bilden är kraftigt beskuren och är rutan med gubben är ungefär 8*8 cm
Vitbalans ändrad till glödlampa och exponeringen höjd med 0,8 i lightroom"

antar att du fotar RAW men bilderna vi ser är croppade samt med riktigt fula JPEG artefakter.

Hur mycket skärpning lägger du på? Prova att fota JPEG direkt ur kameran högsta kvalité så vet vi om det är RAW flödet som ställer till det!

Bländare 2,8 med dåligt ljus brukar inte bli så mycket kontraster och upplevas mjuka. Fotar man dessutom underexponerad råformat och inte justerar kontrast, eller lägger på skärpa och avslutar med att croppa jättemycket och pixelgranska en jpeg bild som man sedan zoomar in tills man ser JPEG artefakter så blir man besviken!

Blända ner två steg, fota ett stillastående objekt utomhus typ tegelvägg i morgonljuset, öka kontrast och skärpa några snäpp kolla på bilden som helhet, är den tråkig och oskarp då också då kan man börja fundera...
 
Ja jag känner ju själv att det uppladdade materialet blir rätt svåranlyserat med den kvalité regn visar upp.
Vet inte om jag borde gjort på något annat sätt kanske och yttre don du säger köra jpg direkt från kameran

Det börjar ju bli ett riktigt projekt det här ;-)

Ska jag fota jpg direkt från kameran och skärpa upp bilderna direkt i kameran menar du?

Förslag på lämplig inställning för detta test mottages med tacksamhet:

Bländare
Brännvidd
Jpg ?
Inställningar för Jpg i kameran
 
Undrar om jag kan vara något på spåret:

Kan det ha att göra med mitt UV-filter tror ni?
Jag testade utan det och tyckte absolut att det såg bättre ut. Hur mycket kan det påverka?

Jag satte ju i stort sett på det billigaste jag kunde hitta Difox HQ (UV0) för cirka 250 kronor.

Såg att det fanns UV-filter för typ 800:- men är det värt dom pengarna för ett filter till ett objektiv för 3700:-
Det är ju inte något proffsobjektiv direkt.

Om ni tror att det kan vara åtminstone en felande komponent, kom gärna med tips på vad jag ska köpa för något som är riktigt bra utan att jag blir ruinerad.

Eller är det bara en desperat önskan jag har att det är orsaken och jag börjat inbilla mig att det blir bättre utan det?

Känns rätt meningslöst att skicka in fler bilder här då de blir så dålig kvalite. Jag måste göra något fel i den processen med för dom blir ju så jäkla nedskalade trots att jag håller mig inom 500 K blir inte bilderna större än 40 K när jag laddar upp dom.
 
Det verkar inte vara något fel på fokussystemet och/eller dina objektiv.
Det syns inget felfokus i bilderna.

Alla filter minskar kontrasten i bilderna och därmed kan man få sämre skärpa.
Från obetydlig försämring till märkbart sämre skärpa.

Använd filter så lite som möjligt. Inte som linsskydd i alla fall, det finns linslock.

Lycka till.
 
Det verkar inte vara något fel på fokussystemet och/eller dina objektiv.
Det syns inget felfokus i bilderna.

Alla filter minskar kontrasten i bilderna och därmed kan man få sämre skärpa.
Från obetydlig försämring till märkbart sämre skärpa.

Använd filter så lite som möjligt. Inte som linsskydd i alla fall, det finns linslock.

Lycka till.

Håller fullständigt med!
Jag tror inte att justering av kamera/objektiv löser det här problemet, eller snarare, det är inte det som är problemet.
Om man ska använda filter (vilket jag iofs. gör) så välj så bra filter som möjligt då blir försämringen av bildkvaliteten minimal.
För att testa objektiv, fotografera utan filter, kameran på stativ, exakt samma motiv och med samma inställningar.
 
OK

Nu har jag tagit 54 bilder på en tegelvägg. Intressant hobby ;-)

En snabb analys av det spännande resultatet när jag tittar i lightroom

Nu pratar jag bara Sigma zoomen 17-50 2,8 i denna första analys:

Canon 70D
17 mm 2,8 Katastrofal skärpa
17 mm 2,8 Liveview Katastrofal skärpa

Samma som ovan utan UV--filter. Bättre men INTE BRA

17 mm 6,3 Bättre än 2,8 men inte på något sätt bra

50 mm 2,8 Inte klockrent men mycket bättre skärpa

Canon 40D
17 mm 2,8 Klockren skärpa
50 mm 2,8 Klockren skärpa


Övriga objektiv ser OK ut på 70D Kanske liiite bättre i liveview än i vanlig autofokus men mycket bättre än Sigmazoomen


Sammanfattningsvis: Ingen skillnad med liveview, lite bättre utan UV-filter men framför allt. STOR SKILLNAD mellan kamerorna. Min gamla fungerar oändligt mycket bättre med objektivet än min nya 70D

Vad drar ni för slutsats av ovan:

1: Byta eller köra utan filter helt och hållet?
2: Kalibreringsproblem mellan 70D och objektivet? Går det allt lösa via microjustering i kameran eller måste den lämnas in eller går det inte att lösa alls?
 
Sannolikt en kombination som är svår. Det kan vara så att 70D huset ligger fel och behöver "nollas" för att lira ihop med Sigman. Men om huset ligger såpass fel så borde övriga objektiv konsekvent ligga fel också. Hade du testat andra objektiv på 70D?

Om felet ändå ligger i Sigman och det till synes funkar bra ihop på 40D kan ha flera förklaringar

1. Upplösning. 40D har hälften av pixlarna och är mer "förlåtande" när man tittar på skärmen. Du upplever alltså en bättre skärpa

2. Avvikelser inom toleranserna. Ett felkalibrerat objektiv på ett felkalibrerat hus kan ge klockrent resultat om det är fel "åt rätt håll" så att säga. Dom tar ut varandra.

Det är lite av en djungel och steg ett är att alltid säkerställa att husen är neutrala annars blir det ett jäkla joxande med varje objektiv du köper. Du har garanti kvar, ring Intervision och be dom kontrollera huset mot deras referensobjektiv för att säkerställa att det ligger rätt. Det skall gå på garantin och inte kosta ett öre.

Därefter kan du börja justera Sigman själv om det behövs.
 
OK

Nu har jag tagit 54 bilder på en tegelvägg. Intressant hobby ;-)

En snabb analys av det spännande resultatet när jag tittar i lightroom

Nu pratar jag bara Sigma zoomen 17-50 2,8 i denna första analys:

Canon 70D
17 mm 2,8 Katastrofal skärpa
17 mm 2,8 Liveview Katastrofal skärpa

Samma som ovan utan UV--filter. Bättre men INTE BRA

17 mm 6,3 Bättre än 2,8 men inte på något sätt bra

50 mm 2,8 Inte klockrent men mycket bättre skärpa

Canon 40D
17 mm 2,8 Klockren skärpa
50 mm 2,8 Klockren skärpa


Övriga objektiv ser OK ut på 70D Kanske liiite bättre i liveview än i vanlig autofokus men mycket bättre än Sigmazoomen


Sammanfattningsvis: Ingen skillnad med liveview, lite bättre utan UV-filter men framför allt. STOR SKILLNAD mellan kamerorna. Min gamla fungerar oändligt mycket bättre med objektivet än min nya 70D

Vad drar ni för slutsats av ovan:

1: Byta eller köra utan filter helt och hållet?
2: Kalibreringsproblem mellan 70D och objektivet? Går det allt lösa via microjustering i kameran eller måste den lämnas in eller går det inte att lösa alls?

Det är svårt att säga något överhuvudtaget eftersom de bilder du lägger ut här är något helt annat än katastrofala.
Objektiven bör klara att teckna hyfsat skarpt även med högupplösta sensorer. Även om objektiven med fast brännvidd blir märkbart skarpare än zoomen.
 
Det är svårt att säga något överhuvudtaget eftersom de bilder du lägger ut här är något helt annat än katastrofala.
Objektiven bör klara att teckna hyfsat skarpt även med högupplösta sensorer. Även om objektiven med fast brännvidd blir märkbart skarpare än zoomen.

OK Jag har nog känt att de bilder jag laddat upp varit så dåliga att det varit svårt att avgöra den egentliga kvaliten på skärpan egentligen .

Jag gör ett nytt försök att ladda upp ett par av mina tegelväggsbilder så får vi se om det syns hur jag upplever problemen
Det syns hur som helst en väldig skillnad mellan de olika kamerorna och samma objektiv

Har även testat mitt Canon 50 mm 1,8 rent generellt på min 70D idag (Förutom alla tegelbilder) och det ser om inte klockrent så i alla fall helt OK ut.


Objektiv Sigma 17-50 2,8 på alla 3 bilderna
Stativ och självutlösarfördröjning 2 sek

Canon 70D
Bild 1
17 mm, 2,8 ISO 100, 1/320 Autofokus 1 fokuspunkt mot krysset på väggen
Bild 2
17 mm, 2,8 ISO 100, 1/400 Autofokus 1 fokuspunkt mot krysset på väggen Liveview

Canon 40D
Bild 3
17 mm, 2,8 ISO 100, 1/1600 Autofokus 1 fokuspunkt mot krysset på väggen

Naturligtvis kom solen fram till bild 3 och det blev ännu ljusare men någon skakningsorskärpa på de andra bilderna handlar det garanterat inte om.
Men sen vet jag inte om det extra ljuset kan göra sån markant skillnad på skärpan? Känns inte troligt att det kan vara enda orsaken
 

Bilagor

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    322.9 KB · Visningar: 42
  • Bild 2 Liveview.jpg
    Bild 2 Liveview.jpg
    316.8 KB · Visningar: 40
  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    433.6 KB · Visningar: 43
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.