Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, ingen skärpa!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske felfokus

Det ser ut som om det kan vara problem med felfokus. Dock inte så mycket men tillräckligt för att man ska bli missnöjd. Du måste kolla upp det under kontrollerade former (se någon av de otal trådar om detta här på FS där det också finns sk. fokus test chart att ladda ner) Felfokus, fram-eller bakfokus, (om det är problemet) kan åtgärdas att lämna in kamera och objektiv för justering ifall man inte har microjustering i sin kamera (Vilket kan fungera hjälpligt med en prime). Själv gör jag det alltid så fort jag köpt en ny kamera eller nytt objektiv. Inte kul att springa runt och fota ifall man inte vet om dåliga resultat beror på en själv eller utrustningen, De andra råden om att blända ner lite är ju inte heller så dumma och ger större säkerhetsmarginal ifall man är ostadig på handen då man sätter fokus. Men visst vill man kunna objektivet på största öppning även om det i detta fallet kanske inte är optimalt.
 
Ett helt annat spår.
Har du UV-filter på objektivet? Det blir aldrig bättre med UV-filter, men däremot nästan alltid sämre. Hur mycket sämre är som regel omvänt proportionellt mot priset. Speciellt billiga filter kan förstöra en annars bra bild:)
Anders W
 
Efter att ha kollat bilderna i zip-filen ser jag inte hur det skulle kunna vara dålig skärpa? I den första sitter skärpan klockrent på ögat medans den andra har lite rörelseoskärpa, 1/125 är ganska lång slutartid om man vill ha knivskarpa bilder.
 
40D har väl liveview?
I så fall gör som Tony råder dig med en tidning på väggen.
Ställ först skärpan med vanlig AF. Skärpan ska då vara identisk med den du får i liveview.
Kolla bilderna i max förstoring på displayen.
Om bilden blir luddig i vanlig AF men skarp vid manuell fokusering i liveview så behöver huset och objektivet kalibreras. Annars kan du lugnt fotografera vidare.
 
Ett helt annat spår.
Har du UV-filter på objektivet? Det blir aldrig bättre med UV-filter, men däremot nästan alltid sämre. Hur mycket sämre är som regel omvänt proportionellt mot priset. Speciellt billiga filter kan förstöra en annars bra bild:)
Anders W

Plockade bort alla filter för ett år sedan, risky men var rädd att de sabbade mer än de hjälpte. Har inte ens Skylight. Ta gärna emot tips på ett bra sådant för att skydda linsen!
 
40D har väl liveview?
I så fall gör som Tony råder dig med en tidning på väggen.
Ställ först skärpan med vanlig AF. Skärpan ska då vara identisk med den du får i liveview.
Kolla bilderna i max förstoring på displayen.
Om bilden blir luddig i vanlig AF men skarp vid manuell fokusering i liveview så behöver huset och objektivet kalibreras. Annars kan du lugnt fotografera vidare.

Nu börjar ni väl undra om det är större fel på MIG, mina ögon, men jag tycker inte ens jag får skärpa i max inzoom på LiveView! Testar både närbild och längre avstånd och de blir ok men inte den där kristallskärpan.
 
Prova med f:2 eller f:2,8.
Vid f:1,4 så är objektivet mjuktecknande med ganska dålig skärpa. Det blir skarpare redan vid f:2.
Skärpedjupet blir extremt kort vid sådana här närbilder, så blända ned ett eller ett par steg.

På bilden är det f2.5, mitt i högra ögat sitter fokuspunkten. Kan det bli typ imma av vädret..??
 
Plockade bort alla filter för ett år sedan, risky men var rädd att de sabbade mer än de hjälpte. Har inte ens Skylight. Ta gärna emot tips på ett bra sådant för att skydda linsen!

Har nu kollat på zip bilderna. Inte superskarpa, den ena är ju lite skarpare än den andra. Bild 1130 är mer oskarp, men båda bilderna upplever jag som uppskärpta. ISO 400 är också lite väl högt för porträttfoto med en 40D, skulle rekommendera att ligga på ISO 100 för bästa resultat med en 40D. Tycker objektivet borde vara skarpare vid f/2.5 än dessa bilder visar. Vet inte om jag kan komma så mycket längre, skall lägga barnen nu ;)

Hoppas du hittar lösning på problemet. Trevlig helg!
 
Har nu kollat på zip bilderna. Inte superskarpa, den ena är ju lite skarpare än den andra. Bild 1130 är mer oskarp, men båda bilderna upplever jag som uppskärpta. ISO 400 är också lite väl högt för porträttfoto med en 40D, skulle rekommendera att ligga på ISO 100 för bästa resultat med en 40D. Tycker objektivet borde vara skarpare vid f/2.5 än dessa bilder visar. Vet inte om jag kan komma så mycket längre, skall lägga barnen nu ;)

Hoppas du hittar lösning på problemet. Trevlig helg!

Tack för all hjälp!
 
Jag tycker skärpan på 1128 är klart godkänd (möjligen överskärpt) och att den inte skulle gå att skriva ut i 30x40 är för mig obegripligt.

ISO 400 funkar väl helt OK på en 40D.

Man måste ju ha med i beräkningen att en utskriven bild på 30 X 40 kommer sannolikt att hängas på en en vägg och betraktas på ett viss avstånd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.