Annons

Skärpa Fokus SBS eller SS

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej

Har nyligen köpt en Canon 70D och bytt ut min normalzoom till ett Sigma DC 17-50 1:2,8 EX HSM men har funderingar kring fokus och skärpan.

Frågan är: Handlar det om skit bakom spakarna (Dålig kunskap, fototeknik) eller möjligtvis SS (Skitiga spakar)

Har tagit en hel del bilder med kombinationen ovan och tycker att det alldeles för ofta blir riktigt usel skärpa på bilder.
Har labbat med oneshot-fokus, servofokus olika fokuspunkter osv men får inte till det.

Har varit inne på att objektivet fram/bakfokuserar men jag har fått ett par knivskarpa bilder där jag dock tycker att skärpedjupet är extremt kort. (Räknar jag på det så bör det ligga på runt 30 cm men tycker att jag tappar skärpan bara på ett par centimeter. Ögat knivskarpt/Öron suddiga)

Men kan någon säga vad orsaken är att bifogad fil är så hemsk oskarp/brusig ?
Förstår att det kan vara svårt på en så liten bild men ni hajar nog grejen.

Det jag upplever är att resultatet blir liknande som om jag skulle köra med ISO6400:
Brusigt och helt utan skärpa.

Det är ju så illa så tom motivet blir ledsen ;-)

Dessa inställningar har jag haft på bifogat foto och som bör kunna ge mycket bättre skärpa tycker jag med så kort slutartid, relativt låg ISO och bildstabilisering osv

ISO 400
30 mmm
Bländare 2,8
Slutartid 1/1000
Fokus Servo på en fokuspunkt riktad mot ögonen.

Missar jag fokuspunkten på alla bilder jag tar eller vad handlar det om?

Vad är det mest troliga orsakerna till skitskärpan?

Med vänlig hälsning Matte
 

Bilagor

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    56.9 KB · Visningar: 312
Eftersom killen står still skulle jag haft one shot autofocus. Om du med servo fokuserar på ögat och sen komponerar om lite så kan du lura autofocusen att skifta focus. Utesluter ju inte att det kan vara fel på dina grejer, men du kan ju fundera på detta.
 
Eftersom killen står still skulle jag haft one shot autofocus. Om du med servo fokuserar på ögat och sen komponerar om lite så kan du lura autofocusen att skifta focus. Utesluter ju inte att det kan vara fel på dina grejer, men du kan ju fundera på detta.

Absolut håller helt med dig. Anledningen till att jag använt just servo var att det var ett led i mina försök att få bättre skärpa.
Jag har kört one shot focus på nästan alla bilder tidigare men inte fått till det och då tänkte jag att det kanske beror på att jag får så jäkla kort skärpedjup så att han kommer ur fokus bara han rör huvudet lite.

Och sen vet jag ju aldrig när han får för sig att springa som en galning så servo var ett försök att inte behöva ändra fokusmetod hela tiden.

Och jag jobbade med iden att ha så pass utzoomat att jag hela tiden kunde ha fokuspunkten mot ögat/ansiktet
Det vill säga att när jag tar kortet så ska fokuspunkten verkligen ligga på ansiktet även om jag skulle velat komponera om för att täcka bilden på ett bättre sätt med honom.
BIlden är beskuren och fokuspunkten ligger inte i centrum utan uppe till vänster så att den som sagt även ligger på huvudet när jag tar kortet.
 
Håller med om att det är ytterst irriterande när man inte får till bra skärpa trots bra utrustning och "allting rätt". Visserligen en liten bild och lite taskigt ljus, men jag kan inte hitta skärpa någon stans i bilden. Jag vet inget om det objektiv du använder, men kan det vara dålig skärpa fullt öppet? Det jag skulle prova i ditt ställe:
  1. blända ner ett eller två steg och se om det blir någon synbar skillnad
  2. prova med ett annat objektiv (eget om du har eller låna ett) och se om det blir skillnad
 
Håller med om att det är ytterst irriterande när man inte får till bra skärpa trots bra utrustning och "allting rätt". Visserligen en liten bild och lite taskigt ljus, men jag kan inte hitta skärpa någon stans i bilden. Jag vet inget om det objektiv du använder, men kan det vara dålig skärpa fullt öppet? Det jag skulle prova i ditt ställe:
  1. blända ner ett eller två steg och se om det blir någon synbar skillnad
  2. prova med ett annat objektiv (eget om du har eller låna ett) och se om det blir skillnad

Precis som du säger. Ingen skärpa någonstans. Objektivet är naturligtvis inget proffsobjektiv men har ändå jämförts bra mot Canons motsvarighet.
Måste nog labba mer som du säger. Har lite andra objektiv att testa med som ska vara skarpa.
 
Jag kan inte så mycket om liveview. Men manuellt fokus genom sökaren är i vissa situationer ett snabb lösning då man har svårt att få önsvärda resultat med autofocus. Det är bara att titta och vrida. Vrid fram och tillbaka med allt mindre rörelser. Tillslut hittar du läget och trycker av. Hoppas du kan testa lite av de olika förslgen och återkomma med hur det går. Skärpan är ju som sagt riktigt dålig. Så vi har i alla fall uteslutit inbillning. Alltid nåt :)
 
Så där genomrisig är ingen glugg fullöppnad. Sigman skall vara riktigt skarp dessutom. Motivet är busenkelt att låsa AF på. Går det fel här så ligger gluggen (sannolikt) helt galet och måste justeras.

Bara att skicka iväg. Alt skaffa Reikan Fokal och göra klabbet själv...

Tyvärr är det nog inte bättre...dock inget ovanligt.
 
Så där genomrisig är ingen glugg fullöppnad. Sigman skall vara riktigt skarp dessutom. Motivet är busenkelt att låsa AF på. Går det fel här så ligger gluggen (sannolikt) helt galet och måste justeras.

Bara att skicka iväg. Alt skaffa Reikan Fokal och göra klabbet själv...

Tyvärr är det nog inte bättre...dock inget ovanligt.

Nej det är ju det jag kan tycka också. Så in i h-vete svårt ska det väl inte vara att få OK fokus med dom förutsättningarna?
Det som får mig osäker på att det är kalibreringsfel och fått mig fundera på min egen kunskap/teknik är att jag har fått bilder med riktigt bra skärpa.

Se bifogad fil som dock har helt andra förutsättningar med blixt och så vidare men ögonen är ju klockrena.
Bilden är helt obehandlad tagen med raw och konverterad till jpeg direkt.

Det jag tycker är lite skumt som jag skrev tidigare är att det är så extremt kort skärpedjup med dom förutsättningarna. Öronen är ju inte skarpa?

Nu har jag snällare förutsättningar för skärpa men som sagt: Ska det vara sån skillnad på inzoomat och lite mindre bländare? Blixten gör väl också att det blir skarpare kan jag tänka då ljusförhållandena blir mycket bättre.

Men kan det vara kalibreringsproblem ändå. På olika brännvidder kanske? Dock så har jag fått bilder med rätt risig skärpa även på bländare 5 och brännvid 50 mm

Bilden har följande förutsättningar
ISO 400
50 mm
Bländare 5
1/250
Blixt

Jag har beställt kalibreringsskiva DATACOLOR Spyder LensCal (SLC10dRVP). Vet inte om Reikan Focal kan göra något mer men det går väl inte att själv att göra så mycket mer än att med mikrojustering ändra bak/framfokus ?

Och kan en serviceverkstad göra något annat än så dom heller, även om dom har lite andra möjligheter kanske och kan göra justeringarna i objektivet och inte i kameran?

Jag fick detta svar när jag hade en mailkonversation med Tura:

Det enda som vi kan justera och du inte kan med din microjustering i kameran är om optiken frontfokuserar vid 17mm och bakfokuserar vid 70mm
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    43.4 KB · Visningar: 174
Hoppas det här löser sig för dig. Tycker synd om dig när köpt ny optik som inte verkar funka alls. Tycker den sista bilden ska vara mycket skarpare än vad den är med bl 5 och blixt. Kan man få fram bra skärpa manuellt? Om inte så kommer ju inte AF-justering lösa problemet. Borde man inte kunna reklamera en sådan här glugg?
 
Hoppas det här löser sig för dig. Tycker synd om dig när köpt ny optik som inte verkar funka alls. Tycker den sista bilden ska vara mycket skarpare än vad den är med bl 5 och blixt. Kan man få fram bra skärpa manuellt? Om inte så kommer ju inte AF-justering lösa problemet. Borde man inte kunna reklamera en sådan här glugg?

Haha Så den är inte heller OK menar du ;-) Får jag den skärpan generellt så tror jag att jag skulle vara helnöjd. Tycker att ögonen är mycket bra i skärpa men som sagt så verkar ju skärpedjupet vara rätt kasst.

Men om jag inte får till det med mikrojustering måste jag ju kunna reklamera objektivet tycker jag.

Måste som sagt labba med men jag skulle vilja kolla fokus med kalibreringsskivan jag köpt innan jag labbar för mycket men skulle en manuell fokusering bli bra oavsett hur fram/bakfokuseringen ligger?

När jag kör manuell fokusering använder jag väl ändå fokuspunkterna för att se när jag har skärpa? Det vill säga när fokuspunkten blinkar till så har jag skärpa.
Eller ska jag helt lite på ögonen och ställa in skärpan när jag tycker det ser bra ut rent visuellt? Känns ju som att det är väldigt svårt att se perfekt fokus bara med ögonmått eller ?
 
Har du garanti kvar på objektivet så att Tura justerar det åt dig utan kostnad?
Annars tycker jag att du ska byta objektiv och skaffa ett Canonobjektiv.
Tyvärr finns det risk för att objektivet inte fungerar perfekt ens efter justering.

(Jag har haft ett Sigma 18-50mm f:2,8, första versionen, som fungerade utmärkt. När jag skaffade en EOS 7D så behövde objektivet justeras och chippas om för ca 1000 kr därefter fungerade det jättefint)
 
Jag har skickat tillbaka så gott som alla mina nyinköpta objektiv (Canon & sigma) för byte eller justering (separat eller ihop med huset)...trist på prylar som inte är helt gratis...
 
Usch. Det låter ju inget vidare.

Har aldrig funderat på kalibrering av objektiven tidigare, innan jag bytte kamera från 40D till 70D.

En fundering jag har är att om jag skickar in kamerahus och objektiv till Tura och dom får till fokuseringen genom att justera objektivet. (Eftersom det är Sigmaservice gör dom väl knappast några justeringar på kamerahuset)
Om jag sen känner att jag behöver kalibrera mina canonobjektiv också och skickar in dom objektiven och kamerahuset till Canon och dom då kanske gör en justering av kamerahuset istället, kommer då min kalibrering av Sigmaobjektivet vara fel igen då kamerahuset är justerat?

Känns så jäkla surt att behöva skicka in både hus och objektiv för att få ordning på detta.
Ingen som får till det bara genom att själv köra mikrojusteringen av fokuset i kameran?

Sigmat har jag ju garanti på men inget av mina Canonobjektiv så att skicka in mitt 50 mm, 85 mm och mitt 70-200mm känns ju både rejält dyrt och tidskrävande.

Är det enda sättet tror ni eller finns fortfarande möjligheten att det är skit bakom spakarna?

/Mats
 
Då du inte behöver betala för justeringen så skicka hus och objektiv till Tura.
De rör inte huset. Fraktsedel kan du få från köpstället.

Varför ska du justera huset? Har du problem med dina övriga Canonobjektiv så borde du ha märkt det redan nu (du har väl använt de andra gluggarna?)

När det gäller microjustering så kan man själv bara justera objektivet för en brännvidd och ett avstånd åt gången. Det är en finess som väldigt få har nytta av.
 
Då du inte behöver betala för justeringen så skicka hus och objektiv till Tura.
De rör inte huset. Fraktsedel kan du få från köpstället.

Varför ska du justera huset? Har du problem med dina övriga Canonobjektiv så borde du ha märkt det redan nu (du har väl använt de andra gluggarna?)

När det gäller microjustering så kan man själv bara justera objektivet för en brännvidd och ett avstånd åt gången. Det är en finess som väldigt få har nytta av.

Jag måste erkänna att jag testat för lite med de andra objektiven men det jag kört har gett mig en känsla av att inget av dessa objektiv ger mig samma skärpa som jag hade på mitt gamla hus de heller.
Men imorgon ska jag testa riktigt ordentligt med alla objektiv, så att jag inte sitter här och påstår massa dumheter som jag inte har några belägg för.

Jag har ju mest velat få ordning på mitt nya Sigma då det är det som sitter på huset 90% av tiden.

På mitt Canonhus kan jag välja två zoomlägen när jag mikrojusterar in/utzoomat men jag antar att det ändå inte ger samma resultat som dom kan åstadkomma på en riktigt serviceverkstad.

Tack för all nyttig information so far. Jag återkommer säkert efter morgondagen men lite fler funderingar ;-)
 
Kanske ska förtydliga också gällande mikrojusteringen att jag gör justeringarna på varje objektiv separat, så det är inte en generell inställning för alla objektiv men det kanske var självklart?

Vet inte hur det brukar ser ut.
 
Jag tycker jag saknar systematik, när jag läser den här tråden. Mycket förslag, men...

Först skall vi försöka fokusera rätt med One Shot AF. Canons AF är normalt oerhört exakt, och det skall inte behövas, det skall inte gå, - att förbättra fokus med manuell inställning.
1: Hur många aktiva fokuspunkter använder du? Vänligen avaktivera alla utom en. Alltså endast en aktiv. Vilken, kan man enkelt välja på touchscreenen, men använd till att börja med den centrala. Endast centrumpunkten.
2: Sikta med fokuspunkten där du vill ha fokus. Tryck ner avtryckaren till hälften. Håll kvar där.
3: Rikta om kameran så som du vill komponera bilden. Utan att vagga eller flytta dig i djupled. Kameran håller kvar det ursprungligt inställda fokuset så länge som du inte släpper upp, så håll kvar avtryckaren.
4: Till slut trycker du ner avtryckaren helt och tar bilden.

Får du inte skarpa bilder nu, så leta reda på nån plan yta med fina, distinkta detaljer. T.ex. en tapet, eller en bokhylla med bokryggar. Nu skall vi ta reda på om objektivet ställer fel vid fas-detekt AF.
1: Fokusera och fotografera enligt ovan, men du behöver ju inte komponera om. Gärna med fullt öppen bländare så vi får kort skärpedjup.
2: Se till så att skärmen på kameran är vänd så att den är synlig. Tryck på kamerans 'liveview'-knapp. Nu fälls spegeln upp och du ser istället scenen på skärmen. Tryck ner avtryckaren till hälften igen, och ge kameran tid att fokusera. Du ser typiskt några gröna rektanglar. När fokus är inställt, trycker du ner helt och tar bilden. Återställ kameran genom att trycka på liveview-knappen igen.
3: Jämför de två bilderna. Den andra bilden SKALL vara skarp! Om inte, så har du antingen haft för mörkt (så att kontrastfokuseringen inte funkar ordentligt), eller så har objektivet ett allvarligt optiskt fel. Om den första bilden inte är lika skarp, utan påtagligt suddigare, så fokuserar objektivet fel, och måste kalibreras.
 
Ok.

Tack för testscenarion.

Den första delen gällande fokusering känner jag att jag har bra koll på. Har kört med en fokuspunkt och varit väldigt noggrann med att hitta den punkt jag vill ha fokus på. Ögon/ansikte. Jag har ju tom gjort så när jag testat att jag struntar i att komponera om bilden utan tagit den direkt efter jag hittat fokus för att utesluta möjligheten att den omfokuserar på grund av slarv eller liknande.

Gällande testerna ska jag testa detta redan ikväll. Men det är alltså så att om jag kör lievview så ska jag alltså få fokus även om linsen är felkalibrerad medan jag kommer se problem med "vanlig" fokusering?

Spelar det någon roll vilken brännvidd jag använder under testerna? 17 mm eller 50 mm?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.