Annons

Skärmkalibreringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Jag har 2 st 27tumsskärmar. Philips PHL278E1 resp PHL272P4A. Försöker få till så att de åtminstone visar färgerna lika. Använder DisplayCAL och en x-rite i1 Display för kalibrering och skapande av profiler.

I DisplayCAL görs först en kalibrering där jag guidas att manuellt justera färgerna med kontrollerna på skärmen så att vitpunkten blir bestämd. Sen görs en mätning och profilering av programmet som skapar profiler för skärmarna.

Dock blir det en stor irriterande skillnad på slutresultatet. Den ena skärmen får ett rödstick och den andra ett blågrönstick. Detta syns väldigt tydligt på vita ytor t.ex. om jag väljer vit bakgrund i Windows som framgår av bilden här som iochförsig är tagen med mobilen men visar väldigt bra hur stor skillnad det är.

Visa bilaga 20241015_152224.jpg

Min fråga är om jag förväntar mig fel saker av dessa skärmar och att det helt enkelt inte går att kalibrera på detta sätt. I så fall, vad har jag för alternativ? Jag har försökt att använda helt manuell justering men det blir inte bra när jag sen ska arbeta med bilderna i Lightroom eller andra program.

Det är kanske en dum fråga menändå: Har du kollat att datorn använder rätt profil till rätt skärm?
Det är inte alltid det går att få skärmarna helt lika men skillnaden, av din bild at döma, är större än vad jag skulle ha förväntat mig.

Det var ingen dum fråga men det har jag. Det kanske bara är så att skärmarna är väldigt olika i färghanteringen trots samma fabrikat och "TrueColor" vilket nog bara är nåt marknadsföringsknep. Jag märker också att vissa bilder ser identiska ut men andra skiljer jättemycket, särskilt i blått. Skuggor på snö blir nära pinsamt stor skillnad.

Det var ingen dum fråga men det har jag. Det kanske bara är så att skärmarna är väldigt olika i färghanteringen trots samma fabrikat och "TrueColor" vilket nog bara är nåt marknadsföringsknep. Jag märker också att vissa bilder ser identiska ut men andra skiljer jättemycket, särskilt i blått. Skuggor på snö blir nära pinsamt stor skillnad.
Eftersom du kollat profilerna har du säkert också kollat att inställningarna i DisplayCal är likadana. Då har jag inget mer tips. Men, ibland funkar det helt enkelt inte och då har det varit skärmarna som ställer till det (inte stor men viss erfarenhet).
Tråkigt... Det är ju rätt fint om skärmarna är lika.

Men du kan nog fortfarande ha en skärm (den som verkar vara "sämst") till paletter och liknande i Photoshop och bilden du redigerar på den bättre skärmen.

Jo, får väl testa utan DisplayCal och bara använda Windows inbyggda kalibrering som jag gjorde förut men jag var ju lite missnöjd med den också...

Använder Lightroom Classic och bläddrar på skärm A och visar fullskärm på skärm B. Redigerar på skärm A så de bör ju vara så lika som möjligt.

Bra tips. Tyvärr hittar jag ingen färgprofil varken hos Philips eller nån annanstans. Vet dock inte riktigt var jag ska leta annat än att söka allmänt på nätet.

Hej !
Nu använder jag inte DispayCal utan kör AgryllCms direkt.
För att få fason på mi flora av nya och gamla skärmar, mer eller mindre bra för bildhantering så hårdstyr jag dessa mot samma svartpunkt, samma omgivningsljus, samma vitpunkt på samtliga, och givetvis samma färgtemp.
Svartpunkten blir den sämsta skärmens, vitpunkten (ljusheten)
väljer jag ungefär som ett vitt papper i rummets belysning, dvs
antagligen rätt mörkt jmf standard, färgtemp tror jag mej minnas att det blev 5200k

Det fungerade jättebra tills jag skaffade en modern skärm, då såg man lite skillnad mellan de olika skärmarna.
(Har tre, två två olkika fådda Tn och en ny Ips

För video använder jag Resolve, av någon anledning blir bakrunden på denna för mörk, såg inte kontrollerna mm,
så för video blev det en annan kalibrering med ljusar svartp.

Har någon nån bra förklaring så motas den gärna.

Jag har gjort ett antal bat-skrift som jag kör Agryll med,
får jag lite tid så kan jag kanske lägga upp dessa.
(blir lätt komplicerat, de är inte alltid självförklarande och ArgyllCms inte alltid enkelt)

//Magnus

En liten undran varför använder man inte mätverktygets tillverkares programvara för att skapa profilen?
Frågeställarens skärmar är så vitt jag förstår inte kalibrerbara utan enbart profileringsbara. Dessutom har de inbyggda funktioner som automatiskt justerar presentationen av bilder om man inte slår av dessa.

Så är det. Profilerbara men ej kalibrerbara. Jag har stängt av smart kontrast och smart image. Efter en hel del experimenterande så verkar ena skärmen inte klara av blått lika bra som den andra. Jag har nu gjort så att jag med gråskalor, färgkartor och många egna bilder jämfört båda skärmarna och profilerat den som ser ut att ha bäst färgåtergivning = skärm A. Den andra har jag ställt in manuellt till att visa så bra som möjligt = skärm B. Redigerar på A och vet nu att B inte är riktigt korrekt.

En liten undran varför använder man inte mätverktygets tillverkares programvara för att skapa profilen?
Frågeställarens skärmar är så vitt jag förstår inte kalibrerbara utan enbart profileringsbara. Dessutom har de inbyggda funktioner som automatiskt justerar presentationen av bilder om man inte slår av dessa.
Vilken RAW-konverterare använder du ?

Jag använder Dxo, Adobe Camera Raw, RawTherapi lite omväxlande.

Hej !

DisplayCal installerar ArgyllCms (eller har åtminstone gjort det tidigare, så då bör det bara vara att köra).
Sökvägar mm kan givetvis spela spratt.

Detta för Win, nått annat kan jag inte.

Jag har gjort så här:
Gör en mapp, kopiera in en genväg till kommandotolken i denna, detta för att dess sökväg ska börja där.

sen:
Skriv: dispwin -v
nu ska det visas ett antal olika färger ett tag,
gör det det så är allt ok.
Avbryt med ctrl-c om man tröttnar.

Fungerar ovanstående kan man prova profilering.
det händer inget annat än att man får några filer i sin mapp,
det tar lite tid.

Är man sen lite modig så instalerar man profileringen, den
skrivs över nästa datorstart.

Man bör läsa ArgyllCms dokumentation, är ibland inte enkelt, ( men är det roliga enkelt ? )

Starta profilering:
( i stf utfilsnamn skrivs lämpligen skärmens )
-d skärm
-b det vitas ljushet
-a omgivningens ljusintensitet.
-t färgtemp för det vita
( -? ger mer förklaring )
dispcal -v -yl -o -d1 -t 5400 -b 80 -a 80 utfilsnamn

I min batfil:
echo off
set cal_ref_filnamn=sw270c_K5400
echo '000 start dispcal %0 00'
echo on
set pos=-P 0.1,0.5,1
dispcal -v -yl -o %pos% -d1 -t 5400 -b 80 -a 80 %cal_ref_filnamn%

echo '00000000000000000000000000000000'
echo slut

Instalera: (Det blir två filer)

call dispwin -d1 -v utfilsnamn.cal
call dispwin -d1 -v -I utfilsnamn.icm

Eller med batfil:
echo ******** Uppdaterar Displayprofiler *************
set namebase_d1=sw270c_K5400
echo ******* %namebase% *****
call dispwin -d1 -v %namebase_d1%.cal
call dispwin -d1 -v -I %namebase_d1%.icm

Jag kör en batfil i autostarten som installerar i tre skärmar,
med en fördröjning först ( annars skriver Win över ),
enl detta:
ping 127.0.0.1 -n 10

Detta har jag kört, och gör vid behov, med bra resultat.
Givetvis är detta ingen garatni för framgång.
Se ev stafvel osv som glädjeämnen.

//Magnus

Hej !

DisplayCal installerar ArgyllCms (eller har åtminstone gjort det tidigare, så då bör det bara vara att köra).
Sökvägar mm kan givetvis spela spratt.

Detta för Win, nått annat kan jag inte.

Jag har gjort så här:
Gör en mapp, kopiera in en genväg till kommandotolken i denna, detta för att dess sökväg ska börja där.

sen:
Skriv: dispwin -v
nu ska det visas ett antal olika färger ett tag,
gör det det så är allt ok.
Avbryt med ctrl-c om man tröttnar.

Fungerar ovanstående kan man prova profilering.
det händer inget annat än att man får några filer i sin mapp,
det tar lite tid.

Är man sen lite modig så instalerar man profileringen, den
skrivs över nästa datorstart.

Man bör läsa ArgyllCms dokumentation, är ibland inte enkelt, ( men är det roliga enkelt ? )

Starta profilering:
( i stf utfilsnamn skrivs lämpligen skärmens )
-d skärm
-b det vitas ljushet
-a omgivningens ljusintensitet.
-t färgtemp för det vita
( -? ger mer förklaring )
dispcal -v -yl -o -d1 -t 5400 -b 80 -a 80 utfilsnamn

I min batfil:
echo off
set cal_ref_filnamn=sw270c_K5400
echo '000 start dispcal %0 00'
echo on
set pos=-P 0.1,0.5,1
dispcal -v -yl -o %pos% -d1 -t 5400 -b 80 -a 80 %cal_ref_filnamn%

echo slut

Instalera: (Det blir två filer)

call dispwin -d1 -v utfilsnamn.cal
call dispwin -d1 -v -I utfilsnamn.icm

Eller med batfil:
echo ******** Uppdaterar Displayprofiler *************
set namebase_d1=sw270c_K5400
echo ******* %namebase% *****
call dispwin -d1 -v %namebase_d1%.cal
call dispwin -d1 -v -I %namebase_d1%.icm

Jag kör en batfil i autostarten som installerar i tre skärmar,
med en fördröjning först ( annars skriver Win över ),
enl detta:
ping 127.0.0.1 -n 10

Detta har jag kört, och gör vid behov, med bra resultat.
Givetvis är detta ingen garatni för framgång.
Se ev stafvel osv som glädjeämnen.

//Magnus
Tack för ett utförligt förslag. För tillfället är jag nöjd med att veta vilka tillkortakommanden mina skärmar har och huvudskärmen är vad jag kommit fram till tillräckligt bra profilerad nu. Om jag upplever att jag behöver justera något och det inte funkar så kanske jag testar din metod.

/Sten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar