ANNONS
Annons

Skärmkalibrering iMac 20" - a no no??

Produkter
(logga in för att koppla)

persept

Aktiv medlem
Hallå!

Jag var på en affär och tänkte köpa en skärmkalibreringsmojäng - på frågan vad jag hade för skärm (svar: iMac 20") så sa försäljaren att det var ingen ide' att investera i en eftersom det ändå inte går att kalibrera den fullt ut. Har någon nån kommentar / åsikt i ämnet?

/

Jag sitter inte med det tekniska svaret på din fråga, men Macoteket har personal som utför kalibrering på deras skärmar.

Jag har både en iMac 20" och en MacBook som jag kalibrerar med Eye-One Match utan problem. Fick du några mer precisa uppgifter om vad som skulle vara problemet?

Jag kalibrerar också min iMac 17" (PowerPC) regelbundet och även om det bara är mjukvarukalibrering tycker jag det funkar. I alla fall lyckas jag få likvärdiga resultat på den och min 17" Dell-skärm (och hyfsat lika på min Powerbook, som dock är ljussvagare).

Någon som vet om de nya intel-mac:arna skulle vara sämre att kalibrera på något sätt?

Hej!

Anledningen skall vara möjliheten att sätta vitpunkt, individuella nivåer på RGB kanaler i *själva skärmen*. Det lär inte gå på någon av Cinema skärmarna heller enl. säljaren som verkade mycket initierad. I princip sa han att måste köpa en Eizo för att det skulle funka och att *ingen* Apple skärm går att kalibrera fullt ut. Jag blev förvånad över detta uttalande. Jag fick känslan av att personen hade väldigt höga krav iofs.

Reidar - vi har samma burkar - du menar att det finns anledning av investera i en tex. Gretag Eye-One Display II som jag funderar på.

tack för svar /

En skärm som går att kalibrera "direkt" är förståss bättre. Se mer i Stefan Ohlssons artikel:

http://www.fotosidan.se/cldoc/5808.htm

T.ex. stycket:

"Det finns två sätt att ställa in skärmen optimalt. Den ena metoden är att du med hjälp av skärmens kontroller ser till att skärmen ställs in på den färgtemperatur och ljushet som du har bestämt dig för. Den andra är att du går in i ditt kalibreringsprogram och anger de önskade värdena. En sådan mjukvarukalibrering fungerar på så sätt att den signal som kommer från ditt videokort modifieras. Tyvärr kommer du då att tappa information och det kan göra att du får en skärmbild som är posteriserad. Det kan bli så att du visar så få valörer på din skärm att du ser de enskilda valörstegen. Det är alltså en fördel om du kan ställa in ljusstyrka och färgtemperatur på din skärms kontroller istället för i programmet."

OK - så på tex. en iMac så kommer inte det att ske HW kalibrering. Jag trodde kanske att den medföljande mjukvaran kune nå några interna gränsnitt i Mac OS för att göra detta - inte för att jag vet om det finns några iofs.

Jag är inte ute efter superduperproffs kalibrering men håller på att förebereda mig på att nå en hyfsad skärm till print överenstämmelse. En HP B9180 trilar nog in på önskelistan bara de kommer lite positiva tester på nätet. (som kalibrerar sig själv vad jag kan förstå)

/

persept skrev:
OK - så på tex. en iMac så kommer inte det att ske HW kalibrering. Jag trodde kanske att den medföljande mjukvaran kune nå några interna gränsnitt i Mac OS för att göra detta - inte för att jag vet om det finns några iofs.

Jag är inte ute efter superduperproffs kalibrering men håller på att förebereda mig på att nå en hyfsad skärm till print överenstämmelse. En HP B9180 trilar nog in på önskelistan bara de kommer lite positiva tester på nätet. (som kalibrerar sig själv vad jag kan förstå)

/

Vad du kan göra är en profilering, det vill säga att du mäter upp din skärms prestanda och skapar en profil av den. Du använder en skärmkalibrator och ställer in programvaran på »Native whitepoint«. Då undviker du de nackdelar som jag tog upp i min artikel.
Eftersom Photoshop kan läsa denna profil, kan programmet också kompensera för skillnaden mellan din skärm och den arbetsfärgrymd du använder dig av. Slutresultatet blir att du får en skärmbild med bättre överensstämmelse med din bildfils utseende. Så jag tycker att din säljare överdrev nackdelarna med din iMac-skärm något.

Självkalibrerande skärmar har man försökt ett par gånger tidigare med, men det har inte blivit någon succé. Jag är skeptisk till dessa lösningar ända till dess att jag blir motbevisad.

Stefan, sittandes vid en profilerad PowerBook-skärm

Hej!

OK - jag har köpt en Gretag eye-one display 2. Har provat lite i "enkel" mode. Jag skall alltså köra "advanced" mode och använda native whitpoint - skall testa det!

Ang. det automatiska så är det den där HP printern som kalibrerar sig själv via en fabrikskalibrering!

MVH/ Johan

persept skrev:
Ang. det automatiska så är det den där HP printern som kalibrerar sig själv via en fabrikskalibrering!

MVH/ Johan

Tyvärr tar den kalibreringen inte bort behovet av en bra skrivarprofil. Det kalibreringen gör är att återställa skrivarens egenskaper till desamma som skrivaren hade när den lämnade fabriken.

Stefan

Skärm och Skrivare profiler

Det man ska nämna är att en profil innehåller färg numren för olika färger på olika enheter.

Så iMAC 20" går visst utmärkt att kalibrera.
Den går kanske inte att få lika bra som vissa eizo skärmar men att säga att det är ingen ide är att överdriva ganska mycket.

Sedan angående HPs själv kalibrering:
Är inte hundra procentig men jag har ägt en HP Designjet 130nr och den hade denna funktion.

Det jag upplevde att den utförde var att "linearize" sig för det papper man vill köra.

Det som hände var att om man skapade en färgprofil utan att köra denna Liniserings funktion var att färgrymden vart något mindre en om man körde denna funktion först och sedan skrev ut färgkartorna och skapade profilen.

Men sedan är fördelen också att man har liniserat skrivaren till en viss värde så att om man byter skrivarhuvuden på denna skrivare kunde man köra en linisering igen och få profilen att fungera utmärkt igen.

Men som Stefan nämnde, det går inte att ersätta en bra färg profil.

Amin
http://www.colorworkshop.se

iMac och candela...

Jag har en iMac 24" och tänkte kalibrera den med en Gretag Macbeth eye-one monitor. Har hämtat hem Eye-One Match och testat både Easy -och Advancedalternativet.

Det enda problemet jag ställs inför är att ändra skärmens luminans/brightness. Jag får ett värde på runt 480 cd/m2 och om jag har förstått det rätt ska detta ligga på runt 110-120 cd/m2?.

Någon som vet hur jag ska tänka / lösa detta?

mvh
Samuel

Hej Amin!
Var hittar jag alternativet att dra ner brightness. Om jag går in i Systeminställnignar - Bildskärmar och drar ner ljusstyrka kommer jag bara ner i ca 280 cd/m2.

Finns det på något mer ställe jag kan minska brightness?

/sam

imac

Hej Samuel

Som du vet är jag inte någon expert på Mac.

Är långt ifrån bra på Mac.

Men finns det inga brightness knappar på sidan av skärmen?

För på min Apple Cinema 20" så finns det brightness upp och ner på höger sida av skärmen.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se

Nej, tyvärr finns det inte det. Jag funderar på om det kan finnas något program som kan ändra kontrast och brightness på en skärm i mac-miljö.
Jag läste lite på apple's hemsida och under specifikationer om iMac 24" står det typical brightness 400cd/m2. Vad innebär det? Betyder det att skärmen ska kalibreras efter det eller vad innebär det?

Vad jag har förstått ska en LCD-skärm vanligtvis ska kalibreras efter 110-120 cd/m2. För vilka skärmar stämmer detta?
Har du/ni några bra länkar till lättförstådda sidor om kalibrering på nätet?

Sam

imac 24"

Typical är väl vad den är för inställd till från Apples sida

Men angående ljusstyrkan, vad händer om du väljer avancerad mode i Match och där väljer ljusstyrkan du vill ha?
Det fungerar inte?
För tror att Eyeone och Macen ska kunna komunicera om sådanna inställningar.

Sedan så väljer du Native Gamma och Native Whitepoint for denna skärm.

Har du testat detta redan?

Mvh Amin
www.colorworkshop.se

Denna gången testade jag Advanced-mode.
När Luminance/Brightness mätaren kommer upp och börjar mäta får jag värden på 480 cd/m2. Jag satte target till 120.

Sänker jag ljusstyrkan till minimum under bildskärmsinställningar får jag ett uppmätt värde på 280 cd/m2.
Jag verkar inte komma längre...

Vad göra.
Ska leta och se om det finns program som kan sänka brightness ytterligare.

/Sam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar