Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering iMac 20" - a no no??

Produkter
(logga in för att koppla)
imac

Hej igen

Skicka mig ett privat email, så ska jag kolla upp om jag hittar något om några timmar.
Så skickar jag tillbaks ett email så fort jag vet mer.

Du har ju mitt email adress tror jag sedan tidigare.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se

Svensater skrev:
Denna gången testade jag Advanced-mode.
När Luminance/Brightness mätaren kommer upp och börjar mäta får jag värden på 480 cd/m2. Jag satte target till 120.

Sänker jag ljusstyrkan till minimum under bildskärmsinställningar får jag ett uppmätt värde på 280 cd/m2.
Jag verkar inte komma längre...

Vad göra.
Ska leta och se om det finns program som kan sänka brightness ytterligare.

/Sam

väljer du custom under "luminance" (steg Calibration settings) går det att välja upp till 250cd/m2, men det kanske du redan sett..?

verkar ju lite som om Gretag inte anpassat sin kalibrator för nyare ljusstarka skärmar?

på en bärbar dator med äldre skärm kan problemet vara tvärtom, att man inte kommer upp i tillräcklig luminans, men det går ju att göra en profil ändå,
blir antagligen inte helt perfekt men bättre blir det..
=)

Re: iMac och candela...

Svensater skrev:
Det enda problemet jag ställs inför är att ändra skärmens luminans/brightness. Jag får ett värde på runt 480 cd/m2 och om jag har förstått det rätt ska detta ligga på runt 110-120 cd/m2?.

480 cd/m2 är ju lite högt. Men om du har ljust i ditt rum är det inte så dumt att ha skärmen på lite högre ljusstyrka än 120 cd/m2. Har du halvskumt är 120 cd/m2 ett bra värde och om du sitter i ett riktigt mörkt rum kan du ta ner skärmen till 90-100 cd/m2

Stefan

Hej Stefan!

När jag redigerar bilder ser jag till att släcka ner i rummet, det är inte beckmörkt då så jag tror att 120 cd/m2 skulle kunna vara ett bra riktmärke. Dock är problemet att jag inte kommer dit. Nu har jag fått ner skärmen till 250 cd/m2 (genom att sänka ljusstyrkan till minimum under Bildskärm, men lägre än så kommer jag inte.
Hur ska jag göra för att få ner ljusstyrkan mer?

mvh
Sam

Det finns en annan kalibreringsprogramvara som skall funka bättre med den ljusstarka iMac 24'' och "Eye-One Display 2" (finns som demo att ladda ner):

http://www.integrated-color.com/Mer...ode=CEDDEMO&Category_Code=Display+Calibration

lite snack om imac 24'' här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=20202380

Ett alternativ är en ny kalibrator "colorvision spyder 2 pro" som tydligen skall klara den ljusstarka 24''.

Program som sänker ljusstyrkan verkar vara ett sämre alternativ,

EyeOne2 fungerar alldeles utmärkt att mäta en Imac 24", vad som är felet är att Imacen inte kan sänkas i "ljushet" och är för ljusstark.
Mätte själv upp en Imac 24" och fick candella 336 när ljushetsreglaget hade dragits i botten. Skärmen är alltså alldeles för ljusstark med hög kontrast. Detta då i jämförelse med vad för candellavärden som är rek vid betraktning av bilder på skärm och i ljusskåp och i ett rum avsett för bildhantering med rätt omgivningsljus.

Mikael

Senast ändrad:
Goran skrev:
Det finns en annan kalibreringsprogramvara som skall funka bättre med den ljusstarka iMac 24'' och "Eye-One Display 2" (finns som demo att ladda ner):
http://www.integrated-color.com

Detta är den amerikanska varianten av programmet Basiccolor, som jag anser vara det bästa kalibreringsprogrammet för skärmar som jag har använt. Även Basiccolor kan du ladda hem i en demo på www.basiccolor.de

Det programmet kan du ställa in som du vill, med vilken ljusstyrka som du vill ha.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar