ANNONS
Annons

Skärmkalibrator

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
den var klart intressant

Ska gå igenom den noggrannare när jag köpt en Kalibrator
Får man ljusstyrkan på skärmen från i1Display Pro ?

Det jag var ute efter också var
T.ex.
1 ställ in ljusstyrkan i rummet
2 ställ skärmen i bla bla bla
3 Ställ grafikkortet i blä blä
4 Starta tex kalibratorn och kör företrädelsevis ......
5 Jmf färgerna med en utskrift justera x och y tills de stämmer

Hej
den var klart intressant

Ska gå igenom den noggrannare när jag köpt en Kalibrator
Får man ljusstyrkan på skärmen från i1Display Pro ?

Ja, det får du. Eller gör du en visuell bedömning. Det verkar kanske som en mindre exakt metod. Men i själva verket handlar ju allt om att få din skärm att visa bilder på samma sätt som när du får fram en utskrift. Alla dessa klagomål över att Crimson gör för mörka printar, som jag ofta läst här på FS beror i nio fall av tio på grund av för ljusa skärmar.

Ja, det får du. Eller gör du en visuell bedömning. Det verkar kanske som en mindre exakt metod. Men i själva verket handlar ju allt om att få din skärm att visa bilder på samma sätt som när du får fram en utskrift. Alla dessa klagomål över att Crimson gör för mörka printar, som jag ofta läst här på FS beror i nio fall av tio på grund av för ljusa skärmar.

Jag håller generellt med dig om detta gällande Crimson och märka prints.

Dock så fick jag en print nyligen som var i mitt tycke väldigt mörk i förhållande till originalet och jag anser mig ändå ha profilerat så korrekt det går på min iMac. Skärmen är profilerad på 100 cd/m2 och jag kör ljusstyrkan hyfsat låg på skärmen (fyra "pluppar") och det motsvarar väl ca 25%.

Dock så fick jag en print nyligen som var i mitt tycke väldigt mörk i förhållande till originalet och jag anser mig ändå ha profilerat så korrekt det går på min iMac. Skärmen är profilerad på 100 cd/m2 och jag kör ljusstyrkan hyfsat låg på skärmen (fyra "pluppar") och det motsvarar väl ca 25%.

Säker på att du inte kommit åt ljusreglaget på tangentbordet eller haft det ovanligt mörkt när du redigerat?
Nu kör jag extern skärm som huvudskärm och min Macbook Retina bara som andra skärm. Fast jag upptäcker ofta att jag kommit åt ljusreglagen och att min Macbook är för ljus.
Skulle verkligen vilja se en funktion där man kunde låsa Macen till ett inställt ljusvärde och även kontrasten som man också kan ställa om via tangentbordet om man trycker rätt kombination.

Hej
Gäller nog mig. Tycker jag måste ljusa bilderna innan jag skriver ut.
Det skumma var när jag kollade min skärm hade den ett sRGB som jag ej använt då skruvade skärmen upp sig till 100% brightness och skruvade jag ner försvann sRGB läget ? Jag tänkte att sRGB var bra för färgerna men det verkar som det var ljuset?
Kanske varit rätt rätt innan då jag dragit ner ljuset men då jag fått mörka utskrifter borde jag kanske reducera ljuset mer

En underbar mening.
Undra om man vågar använda den i jobbet...

Tycker i mitt jobb som R&D ing att det vore skönt om man kunde använda det känns mer som det är citatet "still confused but on a higher level" som gäller stupalöst

Senast ändrad:
Säker på att du inte kommit åt ljusreglaget på tangentbordet eller haft det ovanligt mörkt när du redigerat?
Nu kör jag extern skärm som huvudskärm och min Macbook Retina bara som andra skärm. Fast jag upptäcker ofta att jag kommit åt ljusreglagen och att min Macbook är för ljus.
Skulle verkligen vilja se en funktion där man kunde låsa Macen till ett inställt ljusvärde och även kontrasten som man också kan ställa om via tangentbordet om man trycker rätt kombination.

Nja, ljusnivån i rummet vid redigering kan variera lite men det är inga kraftiga variationer. Jag har definitivt inte kommit åt ljusreglaget, det är ytterst sällsynt att jag rör det. Egentligen sker det endast vid de tillfällena som jag kör profileringen, bara för att dubbelkolla att den fortfarande står på fyra "pluppar".

Den kombinationen skulle jag vilja veta. Har hittat en del varianter med cmd+shift+komma/punkt men får det inte att funka.

Det kortkommando som gäller är "Shift-Opt-Cmd-," för att öka och "Shift-Opt-Cmd-." för att minska. Dock behöver man slå på kortkommandot i inställningarna för tangentbordet.

Visst finns det en variation på printar från Crimson, men när vi har gjort utskrifter hos dem och jämfört dem med de som vi har gjort, då är de oftast snarlika i ljushet. Och jag vet att våra utskrifter är korrekta :)

Med vänliga hälsningar

Stefan

Instämmer fullt ut. Jag kör ju ofta på samma sätt och jag måste ju alltid komma ihåg att skruva ner ljuset på min MacBook, annars ser min Eizo-skärm felaktig ut.

Visst finns det en variation på printar från Crimson, men när vi har gjort utskrifter hos dem och jämfört dem med de som vi har gjort, då är de oftast snarlika i ljushet. Och jag vet att våra utskrifter är korrekta :)

Med vänliga hälsningar

Stefan

Jag har beställt prins från dem tidigare och då inte reagerat på att de skulle vara för mörka men denna gången gjorde jag det. Och nej, det är lätt hänt att tro att jag skulle haft en för ljus skärm men så är det tyvärr inte denna gången iaf.

Jag har beställt prins från dem tidigare och då inte reagerat på att de skulle vara för mörka men denna gången gjorde jag det. Och nej, det är lätt hänt att tro att jag skulle haft en för ljus skärm men så är det tyvärr inte denna gången iaf.

Du skall nog inte hänga läpp för det. Vi som kör våra egna skrivare och har dem ett par meter från oss råkar också på bakslag. Det är lättare att hitta orsaken när man själv sitter ansvarig för hela kedjan från bild till utskrift och återkopplingen är snabbare.
Från det jag ser bilden som jag vill ha den på skärmen till jag ser den utskriven är ju bara några minuter. Ibland går det snett. Det kan vara många orsaker till det. Oftast misstag av människan bakom spakarna.
Det är sällan printern i sig som är problemet. Det var oftast jag som operatör som gjorde en tabbe.
Nu har också Crimson ett antal steg i processen där de kan göra fel och som du som kund inte har insyn till. Det är klart de också kan göra fel.
Det är ett av skälen jag tar merkostnaden för att ha min egen skrivare. Då har jag kontroll över hela kedjan från jag tog bilden till jag jag ser den utskriven. Det gör att jag kan leta efter svagheterna om jag inte är nöjd och åtgärda dem.
Kanske skall jag korrigera kameran genom en X-rite colorchecker passport profil och få bättre färger direkt ur kameran. Kanske skall jag köpa en bättre skrivarprofil från Stefan för ett visst favoritpapper eftersom den man kan ladda ner inte ger bra resultat. Eller så skall jag kanske kalibrera om min skärm. Eller varför inte se om att den miljö jag jobbar i är mer enligt den standard som finns.

Så klart, du har ju rätt i det du säger.

Jag är bara så ovan med att deras prints inte överensstämmer med mina förväntningar. Det hade också varit intressant att veta vad jag tänkbart kan ha missat förutom ljusstyrkan på skärmen.

För det fjärde, att ställa in skärmen själv till en vettig färgtemperatur och ljusstyrka är inte alls så särdeles dumt, tvärtom. ... Men det gör inte att du inte ska profilera skärmen. Det är bara att ställa in ditt program så att den inte försöker korrigera färgtemperatur och ljusstyrka. Det läget kan heta Native White Point och Native Colour Temperature, det kan heta Profiling only. Det programmet gör är att skapa en profil, en beskrivning över hur din skärms färgegenskaper ser ut. ...

Såhär blev till slut min amatörlösning på min amatörskärm.
1, Fabriksresetade skärmen
2, Jag körde med i1Display Pro hårdvara och gratis-programmet dispcalgui
3, I displcalgui satte jag Colortemp 6000K och 120cd/m2 och klickade på "Calibrate only".
4, Nu dyker det upp ett fönster där man kan välja "measure" och "continue on to calibration". Här väljer jag measure och att sätta vitpunkten genom att pilla på monitorns OSM RGB-värden och brightness tills alla fyra staplarna är på pilen. (se bifogad bild)
5, Sen avslutar jag denna meny - alltså jag går inte vidare med att kalibrera!
6, Tillbaka i huvudmenyn på dispcalgui väljer jag "profile only" och efter några minuter är allt klart.

Jag fick med detta lilla arbetsflöde alla mina gamla och inte fullt så gamla skärmar till att bli tämligen lika! Lite olika färgintensitet (vilket nog snarare beror på skärmen) men annars lika vita oavsett om det är Photoshop eller Word jag kör. Inga gråa nyanser som drar åt rött, gult eller blått och känner mig därmed ganska nöjd. Om jag i steg fem väljer att kalibrera så sabbas allt och det gråa blir grönt eller nån annan fulfärg. Och nu gick det faktiskt fortare än att ha gjort jobbet helt för hand. Tack alla för era tips och support.

Bilagor

• Namnlös.png
    Namnlös.png
    48.9 KB · Visningar: 45
Såhär blev till slut min amatörlösning på min amatörskärm.
1, Fabriksresetade skärmen
2, Jag körde med i1Display Pro hårdvara och gratis-programmet dispcalgui
3, I displcalgui satte jag Colortemp 6000K och 120cd/m2 och klickade på "Calibrate only".
4, Nu dyker det upp ett fönster där man kan välja "measure" och "continue on to calibration". Här väljer jag measure och att sätta vitpunkten genom att pilla på monitorns OSM RGB-värden och brightness tills alla fyra staplarna är på pilen. (se bifogad bild)
5, Sen avslutar jag denna meny - alltså jag går inte vidare med att kalibrera!
6, Tillbaka i huvudmenyn på dispcalgui väljer jag "profile only" och efter några minuter är allt klart.

Jag fick med detta lilla arbetsflöde alla mina gamla och inte fullt så gamla skärmar till att bli tämligen lika! Lite olika färgintensitet (vilket nog snarare beror på skärmen) men annars lika vita oavsett om det är Photoshop eller Word jag kör. Inga gråa nyanser drar åt något håll och känner mig därmed ganska nöjd. Och nu gick det faktiskt fortare än att ha gjort jobbet helt för hand. Tack alla för era tips och support.

Så bra att höra att du fick till det. Blev lite orolig när du skulle göra en Calibrate Only.

Stefan

Hej
Om man justerar med dispcalGUI och justera vitpunkt (skärm eller grafik) och ljusturka på detta viset ? Hur justerar man att de visar rätt färger? Gör dispcalGUI det också eller kör man då med orginal prg

Hej
Om man justerar med dispcalGUI och justera vitpunkt (skärm eller grafik) och ljusturka på detta viset ? Hur justerar man att de visar rätt färger? Gör dispcalGUI det också eller kör man då med orginal prg

Hej !

DispcalGUI gör en kalibrering och en profilering till antingen skärmens värden eller till de
värden du anger, sista varianten anser jag vara lämplig.

Kör du dispcal direkt så finns det en förfärlig massa mer eller mindre begripliga
val man kan göra, kör man utan val så styrs resultatet mot skärmens värden.
http://www.argyllcms.com/doc/dispcal.html

//MW

Tack för en bra text.

Kampanjar lite för ArgyllCMS, ett freewharesystem, inga smidiga grafikformulär
men väldigt kompetent.

Mäta omgivningsljus ser ut så här med i1Display:

C:\Cms\Init_Screen\old>spotread -a

Place instrument on spot to be measured,
and hit [A-Z] to read white and setup FWA compensation (keyed to letter)
[a-z] to read and make FWA compensated reading from keyed reference
'r' to set reference, 's' to save spectrum,
'f' to report cal. refresh rate, 'F' to measure refresh rate
'h' to toggle high res., 'k' to do a calibration
Hit ESC or Q to exit, any other key to take a reading:

Result is XYZ: 187.676489 160.438783 39.179941, D50 Lab: 119.798334 38.949297 78.089713

Ambient = 160.4 Lux, CCT = 2415K (Delta E 0.365721)
Suggested EV @ ISO100 for 160.4 Lux incident light = 6.0
Closest Planckian temperature = 2418K (Delta E 0.201883)
Closest Daylight temperature = 4000K (Delta E 59.307824)

dvs den stod under en liten nerdimmad halogenspot, men det har väl alla givetvis räknat ut.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar