Annons

Skärmkalibrering m i1 Display Pro

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, då verkar det ju som du gör allt rätt.

Det är märkligt att du får bra resultat med ICM ikryssat men dåligt resultat med de avaktiverat. Det borde ju vara tvärtom....

Det kan ju vara så, som Stefan är inne på, att den profil som Canon levererat är dålig.

Men det är ändå lite för mycket slump att en felaktig inställning ger bättre resultat än en korrekt....

Underliga äro datorernas vägar....

Lycka till på kursen!

Faktiskt går jag Kulturamas grundkurs i Foto för andra året i rad, innebärande Stt jag åker rån Finspång till Sthlm 2 ggr per vecka (18 mil i vardera riktn). Jag har fotat i ca 60 år så grundläggande kamerateknik kan jag hyfsat. Nu när jag gått i pension vill jag satsa lite mer , dels på att utveckla mitt bildseende, dels lära bitar jag inte jobbat med (studiofoto tex), dels lära mkt mer om den digitala efterbearbetningen som är min svagaste länk. Det är därför jag har så mkt frågor på forumet nu!
 
Faktiskt går jag Kulturamas grundkurs i Foto för andra året i rad, innebärande Stt jag åker rån Finspång till Sthlm 2 ggr per vecka (18 mil i vardera riktn). Jag har fotat i ca 60 år så grundläggande kamerateknik kan jag hyfsat. Nu när jag gått i pension vill jag satsa lite mer , dels på att utveckla mitt bildseende, dels lära bitar jag inte jobbat med (studiofoto tex), dels lära mkt mer om den digitala efterbearbetningen som är min svagaste länk. Det är därför jag har så mkt frågor på forumet nu!

Men vad säger du? Har man inte gått genom hur man skriver ut på rätt sätt på skolan?

Stefan
 
Att lära sig ställa in rätt och få sin skrivare att fungera rätt ihop med allt annat är inte lätt.
Det kräver att hela kedjan är rätt inställt.
Nu kör jag Mac och använder Epson 3000 och kanske är jag ute och cyklar.
Vad jag saknar i dialogen är inställningarna i Print job dialogen.
Anders har varit inne på det men kanske inte pekat med hela handen.
Under colour management kan man välja
på Manage by printer.
Det skall man inte välja.
Välj istället rätt profil för det papper du skriver ut på.
Åtminstone för Epson gör det att skrivaren ställer om till non-colour management. Det vill säga man kan inte ändra i skrivaren och färghanteringen sker i Lightroom.
Nu gäller detta Mac och jag tror inte PC är särskilt annorlunda.
Åtminstone Inte sist jag prövade för något år sedan.
 
Att lära sig ställa in rätt och få sin skrivare att fungera rätt ihop med allt annat är inte lätt.
Det kräver att hela kedjan är rätt inställt.
Nu kör jag Mac och använder Epson 3000 och kanske är jag ute och cyklar.
Vad jag saknar i dialogen är inställningarna i Print job dialogen.
Anders har varit inne på det men kanske inte pekat med hela handen.
Under colour management kan man välja
på Manage by printer.
Det skall man inte välja.
Välj istället rätt profil för det papper du skriver ut på.
Åtminstone för Epson gör det att skrivaren ställer om till non-colour management. Det vill säga man kan inte ändra i skrivaren och färghanteringen sker i Lightroom.
Nu gäller detta Mac och jag tror inte PC är särskilt annorlunda.
Åtminstone Inte sist jag prövade för något år sedan.


Jo, nog finns det vissa skillnader. En sådan är att skrivardrivrutinen inte automatiskt går in i rätt läge, utan det måste användaren göra själv.
 
Tack Stefan,
Lite enklare med Mac alltså.
Det är tur att min PC på mitt skrivbord bara är till för jobb och inte för något annat. Annars riktigt bra skärm på denna Dell 6500.
Skönt att slippa fler gråa hår i något som ändå snart är vitt:).
 
Hemskt ledsen Anders,
Förstår inte ditt svar.
Det är som sagt flera år sedan jag använde PC för bildbehandling och utskrifter.
Om jag under Print Job väljer en pappersprofil kommer min Epsonskrivare också ställa om till att LR hanterar färgprofilen.
Vad Stefan antyder är att det inte fungerar så i PC-världen.
 
Hemskt ledsen Anders,
Förstår inte ditt svar.
Det är som sagt flera år sedan jag använde PC för bildbehandling och utskrifter.
Om jag under Print Job väljer en pappersprofil kommer min Epsonskrivare också ställa om till att LR hanterar färgprofilen.
Vad Stefan antyder är att det inte fungerar så i PC-världen.

Jag håller med Stefan, man måste manuellt göra dessa inställningar om man kör en Canon skrivare i Windows. Vad jag förstår så gör TS precis detta. Han väljer en profil i Lightroom, han slår av färghanteringen i skrivarens drivrutin, precis som jag visat i mina skärmdumpar.

Det som är märkligt är alltså att han får OK resultat om han aktiverar ICM i skrivarens drivrutin, slår han av den så blir resultatet dåligt. Det borde vara tvärtom.
 
En fundering till.

Kör du 64-bitars Windows 7?

Hur installerade du skrivaren?

När jag sökte på Canons sida så hittade jag inga 64-bitars drivrutiner till i9950. I så fall kanske det är så att skrivaren installerats med Windows standard-drivrutiner för Canon Bublle Jet. Det skulle kunna förklara varför det inte funkar helt smärtfritt.

Bara en tanke, så här från Arlandas avgångshall...
 
Canon USA har ofta lite andra drivisar än Canon globlal

Hittar inte 9950 där men 9900

http://www.usa.canon.com/cusa/suppo...ltifunction/i_series/i9900#DriversAndSoftware


This software is a module that expands the functionality of the printer driver for Canon Inkjet printers. Your printer must be installed via Microsoft Update before you download and use this module. By installing this software, you can use the printer driver to set up compensation and processing functions for image data such as photographs.
OS

Windows 7

Windows 7 (x64)


Kanske kan vara något?
 
Att lära sig ställa in rätt och få sin skrivare att fungera rätt ihop med allt annat är inte lätt.
Det kräver att hela kedjan är rätt inställt.
Nu kör jag Mac och använder Epson 3000 och kanske är jag ute och cyklar.
Vad jag saknar i dialogen är inställningarna i Print job dialogen.
Anders har varit inne på det men kanske inte pekat med hela handen.
Under colour management kan man välja
på Manage by printer.
Det skall man inte välja.
Välj istället rätt profil för det papper du skriver ut på.
Åtminstone för Epson gör det att skrivaren ställer om till non-colour management. Det vill säga man kan inte ändra i skrivaren och färghanteringen sker i Lightroom.
Nu gäller detta Mac och jag tror inte PC är särskilt annorlunda.
Åtminstone Inte sist jag prövade för något år sedan.

Jag förstår att hela kedjan måste vara rätt inställd, men det verkar vara svårt att "på avstånd" få koll på vad som är fel hos mig. Först vill jag säga - Jag HAR INTE LR på Hanteras av skrivare utan jag har provat med ett antal av de profiler som kommer upp i LR : Canon i9950 PR1, PR2 resp SP1. Alla dessa profiler ger bra resultat på Canon Glossy Photo Paper GP-501, åtminstone med rimliga krav, just nu testar jag bara med ett studioporträtt. Problemet är att jag får dessa "bra" resultat när jag har rutan Aktivera ICM (Windows Image Color Management) ikryssad i Skriv ut dialogen. Är denna ruta inte ikryssad får jag starkt rödfärgade utskrifter oavsett vilken av profilerna ovan jag väljer, jag har provat. Och det ÄR konstigt, både enl vad både Anders och Stefan säger och jag har själv googlat på vad Canon säger och alla säger just att Aktiver ICM inte ska vara ikryssad. Även om jag skulle kunna nöja mig med att min väg (med kryss i rutan för Aktivera ICM) känns det inte tillfredsställande om jag nu vill lösa det här en gång för alla så jag vet att jag har basinställningarna rätt.
 
Ändå borde man ha gått genom en sådan grundläggande sak.

Stefan

Tacksam för att du (och Anders med fl) orkar fortsätta svara. Som jag svarade Flash Gordon nyss skulle jag ju kunna ge mig och bara nöja mig med att jag måste kryssa i Aktivera ICM för att det ska bli bra, men både du, Anders och vad jag själv googlat fram hos Canon säger ju att den inte ska vara ikryssad.
Om jag försöker sammanfatta läget väldigt kortfattat
0 Jag arbetar med LR4 och en Canon i9950-skrivare (A3 max) och en NEC Multisync LCD2690WUXi skärm
1 Jag får bra utskrifter på Canon Glossy Photo Paper GP-501 oavsett vilken av profilerna Canon i9950 PR1,PR2 eller SP1 jag väljer om jag har rutan Aktivera ICM ikryssad i Skriv ut-dialogen (som jag går in i via LR)
2 Jag får starkt rödfärgade utskrifter oavsett vilken av ovanstående profiler jag väljer om Aktivera ICM INTE är ikryssad'
3 Kanske info utan värde, men jag har noterat att den förhandsgranskningsbild jag får före utskrift då jag kryssat i Förhandsgranskning före utskrift(Canon IJ förhandsgranskning - Lightroom) hela tiden visar stark rödfärgning, oavsett om jag kryssar i Aktivera ICM eller inte och oavsett vilken profil jag väljer.

Hur kommer jag vidare?

Något som ingen egentligen kommenterat är den ganska omfattande dialog jag får upp om jag går in på min skrivare via Kontrollpanelen, väljer Enheter och skrivare och där väljer Egenskaper för skrivare. Jag får då upp en dialogruta med 7 flikar: Allmänt; Delning; Portar; Avancerat; Färghantering; Säkerhet; Underhåll.
Väljer jag Färghantering kommer en ny dialogruta med 3 flikar: Enheter; Alla profiler; Avancerat
På Enheter har jag efter att ha valt min skrivare
- Kryssat i: Använd mina inställningar för den här enheten
- Valt Profilval Manuellt i rullgardinsmenyn
- Sett att dom fyra Canon i9950-profilerna är listade och att SP1 är utmärkt med att det står (standard) efter

Väljer jag Avancerat kommer en ganska omfattande dialogruta upp där det finns ett avsnitt för
Standardvärden för Windows Color System med 2 rullgardinsmenyer
- Enhetsprofil inställd på Systemstandard (sRGB IEC61966-2.1)
- Profil för visningsförhållanden inställd på Systemstandard (WCS-profil för sRGB-visningsförhållanden)
Sen finns ytterligare ett avsnitt med 5 rullgardinsmenyer

Någon hjälp för dig?
 
Hur kommer jag vidare?

Prova att softproofa med dina profiler som jag föreslagit tidigare. Ser det lika dåligt ut på skärmen då, så vet du att du kan slänga profilerna och skaffa nya. Ser det bra ut på skärmen utan dessa intensiva färgstick, då är det något med inställningarna.
 
Prova att softproofa med dina profiler som jag föreslagit tidigare. Ser det lika dåligt ut på skärmen då, så vet du att du kan slänga profilerna och skaffa nya. Ser det bra ut på skärmen utan dessa intensiva färgstick, då är det något med inställningarna.

Antingen läser du inte vad jag skrivit eller så förstår du inte. Jag har de facto skrivit ut så jag vet att profilerna inte funkar när Aktivera ICM inte är ikryssat, men att dom gör det när den är ikryssad. Softproofa är bara ett lite snabbare sätt att se om det funkar eller inte istället för att skriva ut och det rådet för inte ett steg närmare en lösning för att förstå.
 
Antingen läser du inte vad jag skrivit eller så förstår du inte. Jag har de facto skrivit ut så jag vet att profilerna inte funkar när Aktivera ICM inte är ikryssat, men att dom gör det när den är ikryssad. Softproofa är bara ett lite snabbare sätt att se om det funkar eller inte istället för att skriva ut och det rådet för inte ett steg närmare en lösning för att förstå.

Varför är du så aggressiv? Var och en som läser den här tråden inser nog med all önskvärd tydlighet att det är du som inte förstår.
 
Väljer jag Avancerat kommer en ganska omfattande dialogruta upp där det finns ett avsnitt för
Standardvärden för Windows Color System med 2 rullgardinsmenyer
- Enhetsprofil inställd på Systemstandard (sRGB IEC61966-2.1)
- Profil för visningsförhållanden inställd på Systemstandard (WCS-profil för sRGB-visningsförhållanden)
Sen finns ytterligare ett avsnitt med 5 rullgardinsmenyer

Någon hjälp för dig?

Nej, allt detta är till för program som inte har någon färghantering. De ska inte påverka ditt resultat när du skriver ut från Lightroom.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.