Khalad
Aktiv medlem
Men har du valt rätt profil i Lightroom för ditt papper?
Stefan
Jag tror jag valt rätt profil, i varje fall var det en profil för just min skrivare ( i9950) och för ett högblanka Canon-papper
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men har du valt rätt profil i Lightroom för ditt papper?
Stefan
OK, då verkar det ju som du gör allt rätt.
Det är märkligt att du får bra resultat med ICM ikryssat men dåligt resultat med de avaktiverat. Det borde ju vara tvärtom....
Det kan ju vara så, som Stefan är inne på, att den profil som Canon levererat är dålig.
Men det är ändå lite för mycket slump att en felaktig inställning ger bättre resultat än en korrekt....
Underliga äro datorernas vägar....
Lycka till på kursen!
Faktiskt går jag Kulturamas grundkurs i Foto för andra året i rad, innebärande Stt jag åker rån Finspång till Sthlm 2 ggr per vecka (18 mil i vardera riktn). Jag har fotat i ca 60 år så grundläggande kamerateknik kan jag hyfsat. Nu när jag gått i pension vill jag satsa lite mer , dels på att utveckla mitt bildseende, dels lära bitar jag inte jobbat med (studiofoto tex), dels lära mkt mer om den digitala efterbearbetningen som är min svagaste länk. Det är därför jag har så mkt frågor på forumet nu!
Men vad säger du? Har man inte gått genom hur man skriver ut på rätt sätt på skolan?
Stefan
Inte deras ett - resp 2-åriga utbildning utan en kvällskurs på ca 20 tillfällen
Att lära sig ställa in rätt och få sin skrivare att fungera rätt ihop med allt annat är inte lätt.
Det kräver att hela kedjan är rätt inställt.
Nu kör jag Mac och använder Epson 3000 och kanske är jag ute och cyklar.
Vad jag saknar i dialogen är inställningarna i Print job dialogen.
Anders har varit inne på det men kanske inte pekat med hela handen.
Under colour management kan man välja
på Manage by printer.
Det skall man inte välja.
Välj istället rätt profil för det papper du skriver ut på.
Åtminstone för Epson gör det att skrivaren ställer om till non-colour management. Det vill säga man kan inte ändra i skrivaren och färghanteringen sker i Lightroom.
Nu gäller detta Mac och jag tror inte PC är särskilt annorlunda.
Åtminstone Inte sist jag prövade för något år sedan.
på Manage by printer.
Hemskt ledsen Anders,
Förstår inte ditt svar.
Det är som sagt flera år sedan jag använde PC för bildbehandling och utskrifter.
Om jag under Print Job väljer en pappersprofil kommer min Epsonskrivare också ställa om till att LR hanterar färgprofilen.
Vad Stefan antyder är att det inte fungerar så i PC-världen.
Att lära sig ställa in rätt och få sin skrivare att fungera rätt ihop med allt annat är inte lätt.
Det kräver att hela kedjan är rätt inställt.
Nu kör jag Mac och använder Epson 3000 och kanske är jag ute och cyklar.
Vad jag saknar i dialogen är inställningarna i Print job dialogen.
Anders har varit inne på det men kanske inte pekat med hela handen.
på Manage by printer.
Åtminstone för Epson gör det att skrivaren ställer om till non-colour management. Det vill säga man kan inte ändra i skrivaren och färghanteringen sker i Lightroom.
Nu gäller detta Mac och jag tror inte PC är särskilt annorlunda.
Åtminstone Inte sist jag prövade för något år sedan.
Ändå borde man ha gått genom en sådan grundläggande sak.
Stefan
Hur kommer jag vidare?
Prova att softproofa med dina profiler som jag föreslagit tidigare. Ser det lika dåligt ut på skärmen då, så vet du att du kan slänga profilerna och skaffa nya. Ser det bra ut på skärmen utan dessa intensiva färgstick, då är det något med inställningarna.
Antingen läser du inte vad jag skrivit eller så förstår du inte. Jag har de facto skrivit ut så jag vet att profilerna inte funkar när Aktivera ICM inte är ikryssat, men att dom gör det när den är ikryssad. Softproofa är bara ett lite snabbare sätt att se om det funkar eller inte istället för att skriva ut och det rådet för inte ett steg närmare en lösning för att förstå.
Jag får starkt rödfärgade utskrifter oavsett vilken av ovanstående profiler jag väljer om Aktivera ICM INTE är ikryssad
Väljer jag Avancerat kommer en ganska omfattande dialogruta upp där det finns ett avsnitt för
Standardvärden för Windows Color System med 2 rullgardinsmenyer
- Enhetsprofil inställd på Systemstandard (sRGB IEC61966-2.1)
- Profil för visningsförhållanden inställd på Systemstandard (WCS-profil för sRGB-visningsförhållanden)
Sen finns ytterligare ett avsnitt med 5 rullgardinsmenyer
Någon hjälp för dig?