Annons

Kalibrera skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)
Trodde 6500K var "standard" färgtemp? Om alla väljer sin egen färgtemp så ser ju bilder olika ut på olika skärmar? Eller?

Eftersom vårt färgseende adapterar mot de olika ljusfårhållanden som är runt skärmen kommer en skärm som är kalibrerad till 6500K se kall ut i vissa sammanhang, varm ut i andra. Därför måste man dels ha koll på miljön runt skärmen, dels anpassa sin skärms färgtemperatur så att den ser neutral ut. Sedan märker man att om man kalibrerar två skärmar till samma färgtemperatur ser de inte alls likadana ut. Så man måste anpassa valet av färgtemperatur till det som ger ett rätt resultat.

Stefan
 
krångla inte till det i onödan. https://www.facebook.com/notes/proj...rg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934 innehåller en beskrivning över hur jag bestämmer färg och ljusstyrka på en skärm.
Tack Stefan, du är en klippa. Jag försöker att följa dina råd och anvisningar så gott det går. Just nu har jag svårigheter att få till en profil för sRGB och aRGB, men jag får inte någon grön bock trots upprepade försök.

Anledningen till varför jag vill ha en sRGB profil istället för den profil jag kalibrerat fram enligt dina anvisningar (trots att jag ännu inte införskaffat lämplig ljusmiljö och målat om väggarna (det lär dröja)) är att när jag gjorde om en bild till Jpeg för att publicera på nätet, då blev den blå himlen lila !!

Har förstått att det är bättre att använda sig av en mindre färgrymd i samband med redigering för publiceringar på nätet, då resultatet blir förutsägbart och man slipper överraskningar som den jag råkade utför enligt ovan.

Sedan kanske en profil i aRGB är bättre än den jag brukar använda mig av (ProRGB) då den profilen bättre stämmer överens med vad min skärm klarar av att återge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.