Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering m i1 Display Pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Men har du då samma inställning i Lightroom, det vill säga att Lightroom ska hantera färgerna?

Stefan

Jag var tvungen att släppa detta, först därför att jag inte fick ngt annat gjort och jag hade sånt jag ville komma vidare med, sen pga sjukdom i familjen. Nu har jag ett antal bilder som jag behöver få ut och kan bara konstatera att problemen är kvar. Vill börja med en enkel check - när du Stefan säger att LR ska hantera färgerna så menar du väl att jag i LR, efter att ha valt fliken Skriv ut, under Färghantering längst ner till höger på Profil helt enkelt INTE väljer Hanteras av skrivare utan väljer en aktuell pappersprofil?
 
Så långt kan jag nog hjälpa dig även om jag kör Mac och Epson.
Under Color management>Profile skall du välja rätt pappersprofil. Så långt är det korrekt.
På Mac och Epson innebär detta det att färghanteringen i skrivaren automatiskt slås av.
Vad som händer med PC och Canon får någon annan beskriva.

Lyckat till med dina nya återupptagna försök.
 
Vill börja med en enkel check - när du Stefan säger att LR ska hantera färgerna så menar du väl att jag i LR, efter att ha valt fliken Skriv ut, under Färghantering längst ner till höger på Profil helt enkelt INTE väljer Hanteras av skrivare utan väljer en aktuell pappersprofil?

Korrekt, du ska där välja den pappersprofil som är till för ditt papper. Sedan ska du också se till i skrivardrivrutinen att du valt rätt mediatyp och till slut se till att du har valt att inte färghantera i drivrutinen.

Lycka till

Stefan
 
Korrekt, du ska där välja den pappersprofil som är till för ditt papper. Sedan ska du också se till i skrivardrivrutinen att du valt rätt mediatyp och till slut se till att du har valt att inte färghantera i drivrutinen.

Lycka till

Stefan

Uppfattar dom här sakerna som ganska självklara men vill checka ändå så att jag vet att jag inte missuppfattat ngt:

Välja rätt mediatyp = tex välja Glossy Photo Paper i skrivardialogrutan samt Hög utskriftskvalitet

Se till att inte välja att färghantera i drivrutinen = se till att Aktivera ICM INTE är iklickat i samma skrivdialogruta när jag valt Färg/Intensitet = Manuell/ Ställa in
 
Uppfattar dom här sakerna som ganska självklara men vill checka ändå så att jag vet att jag inte missuppfattat ngt:

Välja rätt mediatyp = tex välja Glossy Photo Paper i skrivardialogrutan samt Hög utskriftskvalitet

Se till att inte välja att färghantera i drivrutinen = se till att Aktivera ICM INTE är iklickat i samma skrivdialogruta när jag valt Färg/Intensitet = Manuell/ Ställa in

Verkar helt korrekt. Om du nu inte får en bra utskrift är det antagligen en dålig profil, om nu skrivaren fungerar som den ska göra. Inga torkade skrivarnålar, till exempel.
 
Verkar helt korrekt. Om du nu inte får en bra utskrift är det antagligen en dålig profil, om nu skrivaren fungerar som den ska göra. Inga torkade skrivarnålar, till exempel.

Nu har jag löst det här på mitt eget sätt! Har länge gått och funderat på en A2-skrivare - min i9950 är en A3 som har drygt 8 år på nacken - och dessutom har det varit svårt att få tag på färgpatronerna, varken Scandinavian Photo eller typ Elgiganten har annat är enstaka. Att det dröjt beror nat-vis på priset, 11 000:- är ganska mkt pengar plus att en omgång patroner kostar ca 5 000:-. ( Epson 3880 som är det enda rimliga alternativet för en amatör). Så i onsdags var jag på Scandinavian i Sthlm just för att skaffa några patroner Photo Magenta som jag hade slut på och började då prata skrivare och jag beklagade just att 3880:an kostar så pass mkt plus 5000 för en omgång färg - och får då klart för mig att en hel omgång färg ingår i dom 11 000, vilket betyder att skrivaren eg kostar 6 000, högst rimligt. Alltså åkte jag hem glad och nöjd med en 3880 istället för Photo Magenta!

Den är inkörd och funkar bra. Kan se att min skärmkalibrering trots allt inte är perfekt och har nog lite frågor runt den. Faktiskt var det så jag startade den här tråden - med frågor om jag gjorde skärmkalibrering korrekt.
Jag är ganska nära rätt, och börjat tro att mina problem med i9950:an kanske är ett skärmkalibrerings-problem och inte drivrutinsfel - den ger också ok bilder i många fall.

Alltså vill jag tacka alla som så aktivt bidragit till att förstå och komma vidare. Jag tror alltså nu att det inte är fel på varken skrivare (i9950) eller drivrutiner utan att jag behöver komma vidare betr skärmkalibreringen men det tar jag upp i ett kommande inlägg i denna tråden. Dessutom är jag nu glad och nöjd ägare till en 3880! STORT TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Alltså vill jag tacka alla som så aktivt bidragit till att förstå och komma vidare. Jag tror alltså nu att det inte är fel på varken skrivare (i9950) eller drivrutiner utan att jag behöver komma vidare betr skärmkalibreringen men det tar jag upp i ett kommande inlägg i denna tråden. Dessutom är jag nu glad och nöjd ägare till en 3880! STORT TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bra val.

Stefan
 
Grattis till investeringen. Hoppas du blir nöjd med din Epson.
Se nu till att få skärmen rätt kalibrerad.
Det går åt mycket bläck och papper om det som kommer ut inte stämmer med vad du tänkt dig.
Det första brukar ju vara att utskriften blir för mörk. Så se till att din skärm inte är för ljus.
Det andra är att den utskrivna bilden får ett färgstick som inte syns på skärmen.
I datorns stenålder fanns det uttrycket wysiwyg. What-you-see-is-what-you-get.
När det gäller bilder är det fortfarande sant.
Om inte den bild som man ser på skärmen stämmer med utskriften så beror det ofta på att skärmen är fel inställd. Det är här vi bedömer om bilden är bra nog för att skriva ut.
Ljuger skärmen blir också allt efter det fel.
Epsons skrivarprofiler är bra. Vad Stefan och andra kan leverera är säkert ändå bättre.
Jag använder också andra papperstillverkare och även deras profiler för min epsonskrivare brukar ge mycket bra resultat.

Så se till att få din skärm korrekt så kommer du vara ändå lyckligare med din nya skrivare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.