Annons

Skärmens kvalitet i iBook och PowerBook

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon här som kan redogöra lite för skärmens kvalitet i iBook och PowerBook. Har alla nya Powerbook:ar lika bra kvalitet på sina skärmar (alltså oavsett 12", 15" eller 17")? Är dessa annorlunda skärmar än i iBook:arna?

MVH

Johnnie
 
Hmmm..

Jag själv kör meden 15" powerbook..och den har en bra skärm tycker jag.. den har relativt mycket högre upplösning än iBookens.jag har ingen aning om hur upplösningen skiljer eller ej i 12":s modellerna.. 17" har ju större.. kolla på apples hemsida.. menjag tror att powerbookarna har bättre skärmar.
och relativt samma kvalité på skärmana.

hoppas det inte blev allt för förvirrande nu..
 
Jag läste i Macworld att de små 12 tum alla alltså både ibook och powerbook har sämre skärmar. 15 tummaren liknar mer 17 tummaren än 12 tummaren. De små hade både sämre upplösning och ljusstyrka om jag inte minns fel.

De G4,a maskinerna som existerat länge nu är det många som har räknat ut, de säljer allt mindre eftersom man väntar på nya G5 Powerbooks!! Jag hade nog inte köpt en NY G4 powerbook idag,,,,

Jag hade nog gått för en 12" Powerbook och en separat större skärm hemma på skrivbordet. En 12" Powerbook stöder upp till långt över 20" skärm med högsta möjliga upplösning,,bra nog för mig. Skall du ha Apples nyaste 30"!!! så måste du ha största Powerbooken.

Ibook stöder inte extern skärm utan bökig omväg.


Mvh Niclas,
 
Hej!

Jag har en G4 iBook som jag är väldigt nöjd med men än så länge har jag inte använt den till bildbehandling.

Jag bor trångt och vill helst slippa ha ett skrivbord och därför blir det svårt att ha en extern skärm. Jag funderar lite på att senare byta upp mig till en 15" PowerBook G5 eftersom jag ändå inte bär med mig datorn i så stor omfattning att 12" blir det bättre valet. Valet står i så fall mellan 15" iBook eller 15" PowerBook (bl.a. beroende av hur jag upplever skillnaden mmellan skärmarna).


MVH

Johnnie
 
dunberg skrev:
Valet står i så fall mellan 15" iBook eller 15" PowerBook (bl.a. beroende av hur jag upplever skillnaden mmellan skärmarna).

14" iBook menar du? Den har samma upplösning som 12", så det känns lite meningslöst att byta till en sån för att få bättre skärm.
 
12" - både iBook och PowerBook är klart sämre än de större kraftböckerna. Betraktningsvinkeln är riktigt dålig och ljusstyrkan inte så speciellt mycket att skryta med (100 cd/m2 mätte jag upp min till).

Kalibrerar man dem får man färgerna de kan visa ganska bra, men de har ganska litet färgomfång.

Som bärbar fotodator hade jag nog siktat på 15" PB, eller extern skärm, om man pillar med bilderna hemma. Å andra sidan är 12" jäkligt smidiga...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.