Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärm igen...

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
Är det någon som har lite koll på denna skärm? Av svarstiden att dömma så är det ju inte den mest ultimata för bildbehandling...

Men den hat 16,7 milj färger mm.

Råd någon? Om någon har ett annat tips så är det välkommet...

/Simon

haha!

Denna skärm:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010083101

Jag glömde visst kopiera in länken;) det är en Philips skärm som heter "200W6CS"

20-tummarna brukar vara väldigt dyra och denna såg ok ut till ett ok pris. Det är väl antingen denna eller sattsa på en EIZO L887 eller en LaCie 120... Men de två senare är ganska dyra.

Tack på förhand!
/Simon

Senast ändrad:
Re: haha!

SimonPaulin skrev:
Jag glömde visst kopiera in länken;) det är en Philips skärm som heter "200W6CS"

Påminner om klassikern när man mejlar och glömmer bilagan. Hur många gånger gör man inte det på ett år? :)

20-tummarna brukar vara väldigt dyra och denna såg ok ut till ett ok pris. Det är väl antingen denna eller sattsa på en EIZO L887 eller en LaCie 120... Men de två senare är ganska dyra.

Det är en bra skärm, påminner mycket om (har sannolikt samma panel) den LG-skärm som nyligen fanns på rea och som diskuterades i en annan tråd i det här forumet. LG och Phiips tillverkar paneler ihop (de är en av de största panelleverantörerna) så deras skärmar är ofta mycket lika.

Det är inte en toppskärm av modernaste modell, men det är en gedigen och bra skärm till ett trevligt pris. Du får mycket bildkvalitet och bra färger för pengarna.

Lacie 120 och i synnerhet Eizo L887 är modernare skärmar och har mycket mer inställningsmöjligheter och mer avancerad färghantering -- men de har pva-paneler som inte har riktigt lika bra betraktningsvinkel som ips-panelen i Philips-skärmen.

Re: Re: skärm igen...

FILM) (ulltand skrev:
Glöm svarstid när du bildbehandlar.

Håller helt med.

Sånt kollar bara dataspelare på.

Dessvärre inte ... Svarstid verkar ha blivit för bildskärmar vad klockfrekvens varit för datorer och megapixel är för digitalkameror: Något som många bryr sig på tok för mycket om i förhållande till hur mycket betydelse det har.

Re: Re: skärm igen...

FILM) (ulltand skrev:
Glöm svarstid när du bildbehandlar. Sånt kollar bara dataspelare på.

Det var lite det jag syftade på;) Skärmen jag skrev om har 8 ms vilket ofta (har jag lärt mig) lämpar sig bättre till t ex spel men inte färghantering...

Re: Re: Re: skärm igen...

SimonPaulin skrev:
Det var lite det jag syftade på;) Skärmen jag skrev om har 8 ms vilket ofta (har jag lärt mig) lämpar sig bättre till t ex spel men inte färghantering...

Hoppsan!

Den svarstidssiffran fick mig att hoppa till, och jag kan nu generat erkänna att jag läste fel på modellnamnet i din fråga -- tyckte det var en gammal bekant Philips-skärm, men det här var inte den jag tänkte på när jag svarade högre upp i tråden.

Så glöm mitt tidigare svar, det syftar på en helt annan Philips-skärm!

Just den här har jag faktiskt inte alls tittat på, men av specarna att döma har den någon form av va-panel (mva/pva) och är då (panelmässigt) mer lik Lacie 120 och Eizo L887.

Pinsamt, men ibland blir det kortslutning med alla kryptiska modellbeteckningar ...

Angående svarstid: 8 ms är nästan standard på moderna mva/pva-skärmar, även sådana med mycket bra färghantering -- titta t.ex. på Eizo Coloredge CE210WK.

Re: Re: Re: Re: skärm igen...

Grevture skrev:
Hoppsan!

Hehe det är lugnt.. men ok. Jag fortsätter att kika runt.. har tidigare läst en massa trådär här på FS men inte kommit till något beslut. (Martin dina kunskaper har varit till mycket hjälp)

Det är ju en fråga om pengar och, trotts att man ofta inte vill erkänna det riktigt, behov.

Personligen har jag lagt mig på ett tak på ca 5 tusen.

Denna länk gäller en lite äldre version än den som säljs nu, den nya varianten är ännu bättre då den har högre kontrast.

Det som är lite förvirrande är att båda har samma modellbeteckning (Philips 200W6CS), dock hade den gamla 600:1 i kontrast, den nya har 800:1.

Kan varmt rekommendera den, fungerar mycket bra till foto och är mycket prisvärd.

/D

Zoso skrev:
Varför skulle en snabb svarstid vara en nackdel vid bildbehandling ?

kent.

Snabb svarstid är i sig ingen nackdel, helt riktigt. Men metoderna som tillverkarna använder för att uppnå riktigt snabba svarstider är däremot ofta till nackdel för färgvisningen.

Fram till relativt nyligen var det mycket svårt att få korta svarstider i paneler med bra färger.

Dels för att de enda paneler som hade riktigt korta svarstider var tn-paneler som till sin natur är mindre lämpliga för färgkritiskt arbete.

Dels för att man i jakten på den kortaste svarstiden prioriterade ned färgrymd, stabila färgtemperaturer osv.

Men idag börjar det här roligt nog luckras upp en hel del. Nec har släppt sin 20WGX2 med svarstiden 6 ms och en riktigt trevlig ips-panel. Trevlig alltså, inte för proffsbruk, men ljusår bättre än de snabba tn-panelerna. Många säljer skärmar med pva- och mva-paneler som har 8 ms svarstid, fullt tillräckligt för alal utom tävlingsspelare.

Det slutatde med att jag köpte en LG 20" L2013P.

Jag köpte de från clickstore.se hoppas dt inte är något himmla humbuggföretag bara... (inte hört talas om dem förut) Den bör komma i morgonfredag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar