Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma SD1 - 46 Mp!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det misstänktes (antagligen ganska rimligt) att Sigma körde ett litet vågspel med sensortillverkningen. Man ANTOG att den fab man anlitat skulle klara vissa uppgraderingar av maskinvaran, samt att man ANTOG att man skulle få en betydligt högre yield på plattorna.

Det som hände kan mycket väl ha varit att den sensor som de planerade ett kostnadsläge runt 500$ verklig kostnad på pga detta helt plötsligt kostade 2000$ i verkligheten.

LuLa imponerar som vanligt... inte. Ett par av de praktiska omständigheterna med kameran som tas upp kan jag hålla med om, men det är illa att de propagerar ett par så uppenbara faktafel i övrigt (inte för att det är ovanligt iofs). Färgbruset bland annat då :)
 
jag gillar sigma för att dom utvecklar en del produkter som inte andra gör, tex deras telezommar 120-300 2.8 , 200-500 2.8 och 300-800, men den här kameran är ju verkligen en total miss..

angående 200-500 2.8 visst den är dyr, men det är också ett unikt teleobjektiv..jag skulle jätte gärna ha den till vilt / safari osv..sport borde passa utmäkrt också..alltså den finns ju en mening med och enligt dom få tester så är den riktigt bra och passar till vissa områden. kameran vill jag inte ha..

det enda som är intressant igenligen med kameran är att dom tagit bort AA filtret (bra mycket mer tryck i skärpan)..upplösning/detaljer är det inte mycket att prata om..
 
"Utan Bayerfilter" säger bara hur sensorn inte fungerar. Vad är det för sorts färgregistrering istället för Bayerfilter i den nya Sony-sensorn?

Den frågan har jag m fl, som kollat på SAR också ställt oss. Men då jag inte konstruerar sensorer kan jag självklart inte besvara frågan. Nämnde det enbart för jag tyckte det lät intressant. Tips: Fråga farbror Sony!

Det är många frågeställningar som dyker upp i sådana här sammanhang som givetvis inte kan besvaras av en lekman rätt upp och ned, men det som känns spännande är att det åtminstone uppvisas ambitioner och visioner att skapa nya sensorer.

Att priset är minst sagt extraordinärt på SD1 och den därför säkerligen inte kommer att säljas mer än i ett fåtal exemplar är m a o en sak. Den andra sidan av de tusentals mynten är att priset är en hindrande faktor för mig att se på kameran med "nyktra" ögon.

För att återgå till Sonys sensorer är de nu väldigt bra och jämfört med Canon som rullat på i samma hjulspår i snart ett decennium är det verkligen intressant att tankar väckts på en sensor utan Bayer.

Tids nog får vi nog reda på om det rör sig om ett rykte gripet ur luften eller om man faktiskt har en lösning som avviker från Foveonsensorn.

MVH//Lennart

Edit: Här är specarna för A99 med FF-sensor, enl rykten som jag tror är en fejk. Men rätt så maffiga specar i alla fall:)


•Translucent mirror
•36.9 Megapixel 3MOS Exmor sensor
•(No Bayer filter)
•ISO 100-102400 extendable to 204800 and 409600
•12 frames per second
•No infrared or anti-alias filters
•Digital infrared filtering with three modes NO IR,WITH IR,ONLY IR
•In camera moire remove
•89 cross-type points AF
•Metering direct from sensor
•60/1-1/24000sec, time, bulb shutter (focal plane)
•Flash synchronization up to 1/500sec and high-speed sync up to 1/24000sec
•Built-In GPS and Wi-Fi plus Thunderbolt
•Two CompactFlash card slots
•Price around €3000
 
Senast ändrad:
Nu börjar det bli dags att gå över till DIN så att det blir lite mer hanterbara siffror.

Visst och sant! Men kanske bäst att inte fästa något avseende vid dessa ryktessajter. Men ibland visar ju sig ryktena vara sanna. Tror dock inte på dessa specar. Men OM de varit sanna så hade SD1:s pris bättre matchat den skisserade A99:ans specar.

MVH//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.