Annons

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art

Produkter
(logga in för att koppla)
Graferna visar systemprestanda, dvs skillnaden mellan sensorerna påverkar resultatet.


Där har jag heller inte motsagt, jag skriver "paketen" och dit länkarna går står det tydligt vilken kombination det handlar om. Monolux, vad jag tolkade som, gillande inte att man läste till sig egenskapen skärpa genom att titta på _grafer_ från bilder från ett testark, det är helt OK med mig, men då finns det väl bilder från 'verkligheten' som är bättre metod och frågade efter länkar dit.

Om man vill jämföra objektivens optiska prestanda måste man mäta dem i en optisk bänk.

Och framför allt då i vacum :) det är inte många som är intresserad av att montera ett FE 55/1.8 på en Nikon 800E eller 5D M3 hus, även om det går med silvertejp och buntband, därav kan det vara intressant och se jämförelsen med kombinationer och framför allt pris.


Michael - Som borde sova nu -
 
Men jag visade ju en länk till en bättre jämförelsegraf för den som vill jämföra Sony FE 55/1.8 med Zeiss Otus 55/1.4. Den som är intresserad av de optiska skillnaderna mellan objektiven gör rätt i att så gott det går eliminera alla andra skillnader i en testuppsättning.

Men visst, jag protesterar inte mot att någon kan vilja se skillnaden mellan ett hyperbra objektiv monterat på en kamera med måttligt antal pixlar (med dagens mått mätt) och ett superbra objektiv monterat på en kamera med fler än måttligt antal pixlar (med samma mått mätt). Det är dock inte samma sak som att jämföra objektiven.
 
Men jag visade ju en länk till en bättre jämförelsegraf ....


Jag släpper diskussioner där... :)

Oavsett så är det ett fantastiskt år för 'normalen', ett riktigt skutt i utveckling samt de stora valmöjligheterna man har nu, alla nämnda objektiv i tråden har sin berättigande och kommer att gå vidare som 'klassiker'. Jag tror 2014 kommer gå till historien som produktsläppen av nyutvecklade 'normaler'.


Michael - Som hoppas det smittar av sig till en nyutvecklad 20/2.8 också -
 
Jag släpper diskussioner där... :)

Oavsett så är det ett fantastiskt år för 'normalen', ett riktigt skutt i utveckling samt de stora valmöjligheterna man har nu, alla nämnda objektiv i tråden har sin berättigande och kommer att gå vidare som 'klassiker'. Jag tror 2014 kommer gå till historien som produktsläppen av nyutvecklade 'normaler'.


Michael - Som hoppas det smittar av sig till en nyutvecklad 20/2.8 också -

Jo, det är nog dags att släppa taget. Sigma har ju genom åren på gott och ont varit nytänkande vad gäller diverse optiska lösningar. Deras olika macroobjektiv har ju under många år toppresterat och till väldigt vänliga konsumentpriser. Likadant med deras alltmer förbättrade telezoomar och nu med sin Art-serie sannolikt blivit en blåslampa i häcken på andra tillverkare.

På gott och ont skrev jag visst. Det onda har nog mest bestått i s k reversed enginering vad gäller AF. Annars har pris och prestanda bara blivit mer och mer konsumentvänligt.

Förutom 35:an och 50:an i Artserien får vi sannolikt snart se en ny ljusstark 85:a också. Vad gäller fasta vidvinklar, typ 20mm har Sigma inte varit så långt framme än. Deras 24/1.8 och 28/1.8 är ganska gamla konstruktioner och inte helt bra på en FF.

Så din förhoppning om en förbättrad 20mm kanske inte ligger så långt bort.

Men vad gäller 50/1.4 DG HSM Art ser dess framtid onekligen ljus ut.

//Lennart (som fortfarande anser att objektiv ska testas och bedömas tillsammans med likvärdiga sensorer kombinerat med foton från fälttester)
 
20mm f/1,8 är inte så dum tycker jag, men visst finns det bättre. Nu ryktas det om en 24/1,4 Art till Photokina i höst, och det kan nog bli trevligt (om det stämmer). http://www.sonyalpharumors.com/sr3-sigma-is-on-fire-24mm-f1-4-art-lens-coming-at-photokina/

God nyhet för mig (och förmodligen andra) Nikonanvändare. Samt dito Canon- och Sony A-mountägare.
Hoppas även Sigma har en tanke på att utvidga sitt sortiment med E-fattning och då isynnerhet för småbildsformatet FE då Sony inte verkar få tummarna ur det alltför insuttna akterkastellet vad gäller sådana vidvinklar.

Å andra sidan kan man ju hoppas på en ökande produktion av smarta adaptrar. Känns lite synd att gnälla, men jag gillar verkligen det här med "cross-over" mellan märkena.

Men då Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art står på min önskelista först och främst så blir den gluggen dedicerad för D800.

//Lennart
 
Å andra sidan kan man ju hoppas på en ökande produktion av smarta adaptrar. Känns lite synd att gnälla, men jag gillar verkligen det här med "cross-over" mellan märkena.
Ja, det är en utveckling som verkligen ska uppmuntras. Metabones är en föregångare på det här området. Det är lite fantastiskt att man kan få autofokus med Canon EF-objektiv på en Sony A7.
Prestanda kanske inte är jättebra, men dessa adaptrar har inte funnits så länge. Förbättringspotential finns antagligen.

För att ankyta åtminstone lite grann till trådens ursprungliga ämne så har vi alltid haft fördelen med att tredjepartstillverkare anpassar sina objektiv till de flesta fattningar, medan det nästan alltid har varit rätt så problematiskt att använda originaltillverkarnas objektiv på annat än deras egna kameror. Det kan vara på väg att ändras.
 
För att ankyta åtminstone lite grann till trådens ursprungliga ämne så har vi alltid haft fördelen med att tredjepartstillverkare anpassar sina objektiv till de flesta fattningar, medan det nästan alltid har varit rätt så problematiskt att använda originaltillverkarnas objektiv på annat än deras egna kameror. Det kan vara på väg att ändras.

Amen, kommenterar jag det med.

//Lennart
 
Jo, det är nog dags att släppa taget. Sigma har ju genom åren på gott och ont varit nytänkande vad gäller diverse optiska lösningar. Deras olika macroobjektiv har ju under många år toppresterat och till väldigt vänliga konsumentpriser. Likadant med deras alltmer förbättrade telezoomar och nu med sin Art-serie sannolikt blivit en blåslampa i häcken på andra tillverkare.

På gott och ont skrev jag visst. Det onda har nog mest bestått i s k reversed enginering vad gäller AF. Annars har pris och prestanda bara blivit mer och mer konsumentvänligt.

Förutom 35:an och 50:an i Artserien får vi sannolikt snart se en ny ljusstark 85:a också. Vad gäller fasta vidvinklar, typ 20mm har Sigma inte varit så långt framme än. Deras 24/1.8 och 28/1.8 är ganska gamla konstruktioner och inte helt bra på en FF.

Så din förhoppning om en förbättrad 20mm kanske inte ligger så långt bort.

Men vad gäller 50/1.4 DG HSM Art ser dess framtid onekligen ljus ut.

//Lennart (som fortfarande anser att objektiv ska testas och bedömas tillsammans med likvärdiga sensorer kombinerat med foton från fälttester)

Deras 28/1.8 är väl väldigt bra jämförelsevis?
 
Deras 28/1.8 är väl väldigt bra jämförelsevis?

Jämfört med t ex Canons gamla så är den ju bättre. Och sannolikt förekom det en hel del exemplarvariationer. Det jag hade en tid var inte så bra, men en fotopolare hade ett exemplar som var riktigt vasst i centrum och schysst i midrange. Kanterna godkända efter nedbländning ett par steg.

Men det jag menar är att Sigma med 35/1.4 och 50/1.4 ur Art-serien har hittat ett koncept som jag tror gör att vi får se både 20 och 24mm med avsevärt bättre prestanda.

//Lennart
 
För de som inte har bevakning på Prisjakt kan jag meddela att i vart fall två butiker anger att de fått in den i lager nu. Står dock inget om kvantiteter. Skulle nog ha väntat med mitt inköp av Canons 50 1,4 om jag vetat att Sigmas nya skulle finnas tillgänglig redan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2436786
 
För de som inte har bevakning på Prisjakt kan jag meddela att i vart fall två butiker anger att de fått in den i lager nu. Står dock inget om kvantiteter. Skulle nog ha väntat med mitt inköp av Canons 50 1,4 om jag vetat att Sigmas nya skulle finnas tillgänglig redan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2436786

Jo, så kan man ju tänka. Men det tjänar inte mycket till. Du får väl trösta dig med att EF 50/1.4 usm i alla fall går att fotografera med, även om dess AF-motor är ovanligt grovkuggad för att vara usm (en av mina fotokompisar döpte den till "Moraklockan").

Canongluggen är ju hyfsat skarp och den går ju att sälja utan allt för stor förlust, tror jag. Men det är klart att det känns snopet, speciellt för någon som använder 50mm väldigt mycket. Å andra sidan är det lite olika prislappar vi snackar om också.

Såg att priset var 7490:- vilket är ungefär detsamma som för 35/1.4 DG HSM Art.

//Lennart
 
Jo, så kan man ju tänka. Men det tjänar inte mycket till. Du får väl trösta dig med att EF 50/1.4 usm i alla fall går att fotografera med, även om dess AF-motor är ovanligt grovkuggad för att vara usm (en av mina fotokompisar döpte den till "Moraklockan").

Canongluggen är ju hyfsat skarp och den går ju att sälja utan allt för stor förlust, tror jag. Men det är klart att det känns snopet, speciellt för någon som använder 50mm väldigt mycket. Å andra sidan är det lite olika prislappar vi snackar om också.

Såg att priset var 7490:- vilket är ungefär detsamma som för 35/1.4 DG HSM Art.

//Lennart
Jo klarar mig inte utan en ljusstark 50mm så kunde inte vänta ut Sigmas nya som verkade dröja till hösten. I jämförelse med AF på min gamla Sigma så känns den faktiskt rätt rapp ändå, får se hur jag upplever den annars. Får nog hänga med över sommaren i vart fall men blev mest lite snopen över att den nya redan fanns tillgänglig. Ska bli intressant att se om den får lika mycket beröm som 35mm.
 
Hej fotografer.

Jag tänkte bidra med något i ART-diskussionen kort och koncist.
Har inte hunnit ta så mycket seriöst än.
De tre första bilderna är med Sigma:t -katten,flaskan och hänglåset.
Hänglåset med 12mm mellanring.

https://www.flickr.com/photos/jimno/

CA finns, speciellt på stora öppningar, men det är ju inte direkt ovanligt på ljusstark optik.
Inget som inte går att rätta till så det inte stör anser jag.

Lite stökig Bokeh för vissa smaker kanske-inga som helst problem för mig.

Fin och snabb AF

Mycket nöjd så lång får jag säga.

Hoppas det bidrar till köpångesten :)

Mvh

Jimmy
 
Finns det någon Nikonanvändare som har fått ett ex?
Jag råkade se att fotokungen angav att de hade ett på hyllan i helgen så jag chansade och köpte det och det kommer antagligen till mig idag, det verkar som att dom bara hade ett ex..
Väntar ivrigt! :)
 
Nån som beställt från Cyberphoto och fått leveransen?
Jag beställde (Canonvarianten) i början av april. Andra firmor har den i lager...

Men den som väntar på nåt gott...
 
Finns det någon Nikonanvändare som har fått ett ex?
Jag råkade se att fotokungen angav att de hade ett på hyllan i helgen så jag chansade och köpte det och det kommer antagligen till mig idag, det verkar som att dom bara hade ett ex..
Väntar ivrigt! :)

Hej,

Beställde mitt från Fotokungen i fredags och hann hämta det i butiken igår. Kanske ett av de sista exemplaren just nu :).

Precis börjat fota lite med min D800 och kan bara bekräfta att känslan är toppen, byggt solitt och fint. Bildkvaliten förväntar jag mig är som alla har anat, dvs toppklass...
 
Hej,

Beställde mitt från Fotokungen i fredags och hann hämta det i butiken igår. Kanske ett av de sista exemplaren just nu :).

Precis börjat fota lite med min D800 och kan bara bekräfta att känslan är toppen, byggt solitt och fint. Bildkvaliten förväntar jag mig är som alla har anat, dvs toppklass...

Härligt!! :)
har också en 800 och nikons G-variant och det ska bli riktigt roligt!! hoppas på leverans i eftermiddag.
Jag ska på en stor fest på lördag och har tänkt göra mig bekväm med objektivet innan dess då det ska användas flitigt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.