Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte bara det; den har dessutom en mindre bildcirkel, och är därmed troligen bättre på APS-C än vad ett objektiv med större bildcirkel är, om båda är relativt likvärdiga i övrigt.

Tur man har stora sensorn då. Eller?

Inte för jag begriper mej på´t nå vidare, men det är högre värden kring centrum på dom flesta optik (inkl Sigma 50) tillverkade för FF och testat på stora sensorn jämfört med lilla. Visserligen faller sedan skärpan snabbare mot kanten.

/K

Tur man har stora sensorn då. Eller?
Precis! Det handlar om att utnyttja hela bildcirkeln som objektivet ger.

Inte för jag begriper mej på´t nå vidare, men det är högre värden kring centrum på dom flesta optik (inkl Sigma 50) tillverkade för FF och testat på stora sensorn jämfört med lilla. Visserligen faller sedan skärpan snabbare mot kanten.
Om man tänker sig att objektiven är "lika bra" på respektive format, så innebär det att den mindre sensorn kommer att förstora de optiska felen hos 50:an mer eftersom man bara utnyttjar en del av den potentiella bildytan. Därför kan FF-objektiv mycket väl bete sig sämre på en mindre sensor. Det man tjänar är att man slipper den värsta oskärpan i bildens hörn, men i mitten blir det istället tvärtom. Detta har slagit mig med ganska stor förvåning när jag bytt från D200 till D700. Alla objektiven presterar avsevärt bättre i mitten på den större sensorn, och inte alltför illa i kanten heller. Det är mest de extrema hörnen som är sämre.
Ett objektiv konstruerat för en mindre bildcirkel bör också ge högre upplösning per ytenhet på sensorn, så det är inte så konstigt att Sigma 30/1,4 är skarpare på APS-C än vad 50/1,4 är.

Precis! Det handlar om att utnyttja hela bildcirkeln som objektivet ger.
---

Ett objektiv konstruerat för en mindre bildcirkel bör också ge högre upplösning per ytenhet på sensorn, så det är inte så konstigt att Sigma 30/1,4 är skarpare på APS-C än vad 50/1,4 är.

Du får inte säga så där :-( Jag är så himla sugen på en 50mm till min 40D.
Det skulle ge mig nåt som liknar 85mm som jag hade till min gamla 24x36 kamera hade jag tänkt. Fast jag får väl prova själv och avgöra om Sigma 50mm känns OK för mig

Jag beställde en Sigma 50 1,4 från Cyberphoto igår. Fyllde nyss år och fick lite pengar som känns vettiga att spendera på en ljusstark normal. Jag lägger ut bilder i min blogg när optiken snabbtestats. Jag stod i valet o kvalet mellan Sigman och Nikons nya 50 mm. Det blev dock Sigman. Ringformad USM, ED-glas samt en mer påkostad konstruktion fällde avgörande. Tror att Sigman kommer balansera bättre på Min D3 än vad Nikongluggen skull göra.

Jag beställde en Sigma 50 1,4 från Cyberphoto igår. Fyllde nyss år och fick lite pengar som känns vettiga att spendera på en ljusstark normal. Jag lägger ut bilder i min blogg när optiken snabbtestats. Jag stod i valet o kvalet mellan Sigman och Nikons nya 50 mm. Det blev dock Sigman. Ringformad USM, ED-glas samt en mer påkostad konstruktion fällde avgörande. Tror att Sigman kommer balansera bättre på Min D3 än vad Nikongluggen skull göra.

Grattis!

Jag ägde och testade Sigman några dagar innan den dock skickades tillbaka. Mitt ex var nog inte riktigt lika skarp som min gamla Nikon, men den hade andra kvaliteter som min trotjänare saknar. Bilderna från Sigma 50 var överlag mycket trevligare att titta på, tex med en mycket fin övergång till en oskärpedimma som Min AF50/1,4 inte är i närheten av.

Den jagade dock fokus något, så den fick åka tillbaka.
Det fanns även andra skäl som gjorde att jag inte kunde kosta på mej lyxen att äga två fasta 50mm optik.

/K

Grattis!

Jag ägde och testade Sigman några dagar innan den dock skickades tillbaka. Mitt ex var nog inte riktigt lika skarp som min gamla Nikon, men den hade andra kvaliteter som min trotjänare saknar. Bilderna från Sigma 50 var överlag mycket trevligare att titta på, tex med en mycket fin övergång till en oskärpedimma som Min AF50/1,4 inte är i närheten av.

Det fanns även andra skäl som gjorde att jag inte kunde kosta på mej lyxen att äga två fasta 50mm optik.

/K
just af är jag lite orolig för. skärpan utgår jag från är ok då det är en fast glugg. hoppas mitt ex inte strular då optiken verkar påkostad i övrigt.

Grattis!

/K
Kenneth, var köpte du din Sigma 50 mm. Jag köpte från Cyberphoto. Hoppas inte det är din tillbakaskickade glugg.

Min jagar inte alls i fokus, antingen gnäller folk för mycket, eller så är det väldigt ojämn kvalitet på dom. Jag skulle tippa på det förstnämnda.

Jag har dock snubblat över några som klagat ute på nätet, har för mig att samtliga var Canon. Jag vet inte hurvida det kan vara nåt som stämmer..

Grattis!

/K

Trevligt, en Västeråsare till.......

Jag är också mer intresserad av Sigmas än av Nikons 50:a mest pga att filtergängan håller 77mm vilket gör att befinligt polfilter kan användas.

Det har förekommer dock en del klagomål på nätet mot objektivet tillsammans med D3 och Capture NX2. Är det någon som har använt det med en D3:a och försökt att öppna NEF-filerna med Capture NX2? Jag har läst på Nikonians att många har haft problem på den punkten.

Jag är också mer intresserad av Sigmas än av Nikons 50:a mest pga att filtergängan håller 77mm vilket gör att befinligt polfilter kan användas.

Det har förekommer dock en del klagomål på nätet mot objektivet tillsammans med D3 och Capture NX2. Är det någon som har använt det med en D3:a och försökt att öppna NEF-filerna med Capture NX2? Jag har läst på Nikonians att många har haft problem på den punkten.
Svårt att förstå varför just filer från D3 och sigma 50 1,4 skulle innebära problem. Finns det någon vettig teori bakom. Annars kör jag ACR så det borde inte beröra mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar