ANNONS
Annons

Sigma eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej kära fotomedlemmar!

Hoppas ni inte tröttnar på mina frågor :)

Jag ska troligen investera i en 10D och ett eller två objektiv som är bra och prisvärda. Gärna ett objektiv som passar till det mesta.

Hur stor är skillnaden mellan Sigma och Canon?

//Jessica

Hej

Det beror nog mest på vad du skall använda objektiven till.

Mitt råd är att köp en Sigman 24-70/2.8 DG som alround, funkar bra för mig på men D60. 2.8 i ljusstyrka är bra inomhus.
Ett begagnat 28-80/2.8-4L Canon funkar också bra.
Har båda.

Sedan vet jag ju inte om du skall ha vidvinkel eller tele?

Hi Jessica!
Even though I use Nikon cameras and lenses, I'll try to give you a little help as your question would be the same if you replaced the name "Canon" with "Nikon" as the quality of the two products is the same.

Basically, it depends...there are consumer grade Canon lenses as well as pro..there are also Sigma lenses which are aimed more at pros than amateurs, so it's difficult to just compare the two names. One really should be more specific and compare actual lenses if one is to be objective.
That said, in my very personal opinion, both Canon and Nikon produce some very fine lenses, and being as the lense is the one item that will really make a difference in the quality of your images (if we now do not include the photographer him/herself, of course) then I do not believe the lense is the best item to try and save money on...
I would rather use a cheaper camera body (hus) and a good lense, than use an expensive body and a cheap lense..
Sooo, my personal advice (and others will undoubtedly give you other views:)) is if in doubt, go for a good Canon lense and you'll surely be happy you did..at very least you shouldn't be disappointed...

There are, indeed, good Sigma lenses, but overall they don't have a reputation to compare to Canon. Bare in mind I am speaking generally about the whole range, though, and not about any specific lense.

Hope this helps abit.

Happy Easter,

Duncan

Tja skall försöka dela med mig av mina erfarenheter och meningar!

Jag antar att du får en viss brännviddsförlängning med D10:an? Själv använder jag mig nästan uteslutande av två gluggar. En 18-35mm och en 80-200mm. Tycker detta fungerar kalas för mig. Normalen och makrot ligger med i väskan men används ganska sällan.

Sigma eller canon? Själv använder jag nikon men det blir ju aningen svårt:)

Sigmas 70-200mm2,8 skall ju vara ganska trevlig? Tror dock att canons L-serie håller högre klass men kostar en hel del lappar extra!

Sigma har även ett 20-40mm som jag provat en del. Kalas nöjd med resultatet!

Lycka till!

Sigmas 24-70/2.8 EX DG har fått blandade omdömen. Alltifrån dåligt till bra. Egen erfarenhet av objektivet är att det är känsligt för flare (motljusreflexer) och att det har ganska hög distorsion vid 24mm..

Tydligen har några haft problem med det på 10D, men det finns nog mycket väsen för ingenting bakom vissa uttalande.

Hej Jesper

Japp, många påstår att den äldre 28-70 är bätte rent teoretiskt.

Dock klarar jag inte att se skillnad på mina bilder mellan 28-80L/2.8-4 Canon och sigman i A3 förstoringar från D60:n.

Dock såg jag, som jag nyss skrev i en annan tråd, enorm skillnad mellan Sigma 135-400 o Canon 100-400L IS. Färg o kontrast är mycket bättre med Canon objektivet.

En parentes är att tittar man på Toni Falks bilder ( http://www.fotosidan.se/gallery/ratewhiz.htm?ID=96153 ) och mina från Hornborgarsjön så ser man ingen skillnad i kvalite på web:en.
Han har Sigma 300/2.8 o en D30, jag hade en D60 med Canon 300/2.8L, ett av de vassaste Canonobjektiven.

Roine

Jag har just börjat använda Nikon gluggar (efter många år med Hasselblad) och upptäckt att det kan skilja mycket mellan olika exemplar av samma objektiv. Det här är i slutändan viktigare än vad som går att läsa sig till i tester. Testerna kan i bästa fall ge en genomsnittlig bedömning (oftast testas nog tyvär bara ett ex) av vad objektivet presterar. Så nu gör jag en egen test av varje objektiv jag köper, och har fått skicka tillbaka två pga att nån glasbit sitter snett och inte ger skärpa över hela fältet. Både pirat och original har varit felaktiga. Jag har numera tänkt om och köper hellre beg från en proffs användare då det känns säkrare med en redan testad glugg....

P-O

Så samt P-O

Ta Sigma 14mm/2.8, där har det formligen rasat en het debatt i lång tid där vissa bytt flera ggr innan man fått ett bra ex.

Jag hade tur, min är bra från första ex:et.

Dock är ju DSLR med 1.x faktorn inte lika känslig för vissa fel, så man kanske inte ser dessa alls.

Roine

Tack för den info! Jag går just och funderar på samma glugg. Finns beg att köpa på Ibay ibland och jag skall be om provbild innan jag slår till hädanefter.

Är Sigman värd sina pengar, eller finns det bättre varianter att leta efter? Zoom känns inte så kul, de brukar sällan vara bra över hela registret.

P-O

Hej

Köpte sigman 14/2.8 efter att ha fått panikänslan av att 1.6 crop (dvs beskäringen, många tror ju att man får bättre zoom med Dxx), den beskär ju enbart, så man får med mitten på bilden som täcker 100% av den yta man förfogar över...

Dock har jag inte använt 14mm så ofta, bara inomhus faktiskt, min 24 mm beskär ju lite väl mycket där..

Vad jag förstår har de flesta valt Sigmas zoom 15-, men då för landskap etc.

Så jag kan inte bidra nått vidare här.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar