Teodorian
Aktiv medlem
Varför inte en begagnad Nikkor 85:a om det är prislappen som avskräcker?
En kalasoptik rakt igenom minus vignettering på FX fullt öppen. Vad en ny skall tillföra har jag lite svårt att se. Speciellt om vi väger in ekonomin. Har du slantarna så är givetvis en ny med alla gizmos roligare men den gamle är helt kalas......
Det enda jag verkligen saknar är VR men om jag har förstått det hela rätt så lär även den nya sakna det. AF-S då? Finns ingen reell anledning på en sådan glugg. (Undantaget för de som fotograferar snabba förlopp, typ sport). Varför då? Jo för att det är omöjligt i alla fall att ställa skärpan manuellt med en 85 f1,4 fullt öppen. Är tom nästan omöjligt på bl 4. AF-S är ju inte heller någon garanti för att det blir snabbt. AF-S50 f1,4 och Canon EF85 f1,2 är två bevis på det. AF-D85mm f1,4 är inte någon raket men full tillräcklig för användningsområdet den är konstruerad för.
Min egen 85:a är faktiskt min andra. Köpte en ny för några år sedan när D100 införskaffades. D100:an hade lite svårigheter med att fokusera korrekt med 85:an fullt öppen så jag sålde av gluggen. Idag hade jag kollat efter en eventuell felfokusering men då kände jag inte till begreppet. Efter att jag bytt upp mig till D2X så saknade jag gluggen igen och köpte en begagnad från Tyskland via Ebay för 6000 om jag minns rätt. I kalasskick och hur nöjd som helst......
Som du själv och säkert många andra med dig är inne på så får tillverkarna det allt svårare att sälja nya DSLR och objektiv av flera skäl:
1) Många som tidigare inte haft systemkamera alls har nu köpt en sådan (DSLR) med någon kitglugg och känner sig nöjda med det,
2) Andra som fotograferat många år med analog SLR och sedan en tid hoppat på det digitala tåget har ett antal objektiv sedan tidigare och är tillfreds med dessa,
3) Alla vill inte ha någon DSLR överhuvudtaget (en digital kompakt eller mobiltelfon duger) av pris- eller bekvämlighetsskäl eller helt enkelt därför att foto inte är något huvudintresse,
4) Nuvarande DSLR och objektiv håller helt enkelt tillräckligt hög klass för de allra flesta. De som kräver toppklass fotograferar antingen med digitalt mellanformat eller de bästa DSLR modellerna i kombination med de bästa objektiven,
5) Objektivsortimentet är väl täckt i de flesta fall - det finns få luckor att fylla.
Slutsatsen är att, för att kunna hålla uppe försäljningen, måste Nikon mfl inrikta sig på
a) helt nya produkttyper tex EVIL kameror,
b) nya funktioner som tex video,
c) kvalitetsförbättringar av nuvarande funktioner och egenskaper.
Det sistnämnda blir ett allt mindre framgångsrikt konkurrensmedel då allt fler kunder sitter allt mer nöjda med vad de har. ISO-egenskaperna är mycket bra. AF sviker sällan. Upplösningen är tillräcklig. Objektiven levererar vad som förväntas.
AF-S 85/1.4G kommer inte att sälja lika bra som AF-85/1.4D har gjort.
70-200/2.8 VR II säljer inte lika bra som föregångaren.
Och Nikon D400, D4 och D4x kommer garanterat att sälja mindre än vad D300, D3/D3s och D3x gjort.
Kunderna är mätta och belåtna och hungrar inte efter så mycket längre. Skall en ny huvudrätt eller desert locka måste det vara något utöver det vanliga.
Det stundar således riktigt tuffa tider för kameratillverkarna som får räkna med fortsatt prispress inte bara på kompaktmarknaden utan även inom DSLR detta årtionde. Om inte priserna går ner på sikt lär volymerna göra det ordentligt.
Senast ändrad: