Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 85/1,4 eller invänta uppdaterad Nikon AF-S 85/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns lite halv absurt. Tror inte den direkt kan vara så mycket bättre än nikons nuvarande 85 så att den är värd de extra tusen lappar man lär hosta upp för att få sigmat. Sen får man ju se ifall nikon kommer med sin nya snart ;)

Köp den nuvarande Nikon 85/1,4. Du kommer knappast bli besviken. Mycket fina prestanda rakt igenom. Förbättringarna är sällan så stora på fasta gluggar att det är värt flera tusenlappar i fördyring.
Eller vänta tills den nya kommer och köp den äldre begagnad av "tokstollarna" som ska uppgradera.

/K

Köp den nuvarande Nikon 85/1,4. Du kommer knappast bli besviken. Mycket fina prestanda rakt igenom. Förbättringarna är sällan så stora på fasta gluggar att det är värt flera tusenlappar i fördyring.
Eller vänta tills den nya kommer och köp den äldre begagnad av "tokstollarna" som ska uppgradera.

/K

Hahaha lite halv uteslutet, Jag ska införskaffa mig en 85 1,8 eftersom den är lite mer "prisvärd" ^^

Hahaha lite halv uteslutet, Jag ska införskaffa mig en 85 1,8 eftersom den är lite mer "prisvärd" ^^

Exakt vad jag skulle till att föreslå. Låt "tokstollarna" som jagar halva bländarsteg och kilovis med glas betala vad det kostar så köper vi andra vettiga objektiv som förmodligen i viss mån är sponsrade av "tokstollarna".

Exakt vad jag skulle till att föreslå. Låt "tokstollarna" som jagar halva bländarsteg och kilovis med glas betala vad det kostar så köper vi andra vettiga objektiv som förmodligen i viss mån är sponsrade av "tokstollarna".

Än värre är tokstollarna som jagar kort skärpedjup med småbild ;)

Värsta är nog att den nuvarande 1,8an snart ryker ur deras sortiment, känns som det inte finns nog med intresse hos köparna för att det ska komma en af-s version av den.

Värsta är nog att den nuvarande 1,8an snart ryker ur deras sortiment, känns som det inte finns nog med intresse hos köparna för att det ska komma en af-s version av den.

Var har du läst det? Nyfiken bara, har ett bud på en nätauktion på en 85/1,8 men om jag inte vinner den så blir det väl att köpa en ny istället. Priserna på 1,4-objektiven är ju alltför skyhöga för att en amatör som jag ska ha råd med ett...

Man tycker ju att det borde finnas en marknad för detta objektiv (85/1,8) men kanske folk tycker det är för liten skillnad gentemot 70-200/2,8 zoomarna med tanke på ljusstyrkan?

Mer prisvärd kanske, men lite sämre på allt utom vikten.

/K

Jo, men det är skillnad på solar också. Eller vem är bäst mellan stjärnor. Zlatan eller Messi? För den som inte kvalitetskraven räcker med 1.8 :an undrar jag om inte det i så fall är bättre att köpa Zeiss direkt, detta även om man råkar få ställa skärpan själv. Enligt min uppfattning är det inte lite "prylbögeri" kring det mesta här i livet. Om sedan något proffs måste ha det för den rena byggkvalitén är det en sak, det är ju kunden som får betala i varje fall.
JB

Jo, men det är skillnad på solar också. Eller vem är bäst mellan stjärnor. Zlatan eller Messi? För den som inte kvalitetskraven räcker med 1.8 :an undrar jag om inte det i så fall är bättre att köpa Zeiss direkt, detta även om man råkar få ställa skärpan själv. Enligt min uppfattning är det inte lite "prylbögeri" kring det mesta här i livet. Om sedan något proffs måste ha det för den rena byggkvalitén är det en sak, det är ju kunden som får betala i varje fall.
JB

Jag sticker inte under stol med att jag är prylbög. Jag har foto som hobby, så även det materiella kring fotograferingen.
Visst duger/räcker en AF 85/1,8, men det gör väl egentligen även en D40 för de allra flesta.

/K

Jora, även jag är minst sagt prylbög, det skall erkännas. Jag blir bara så förvånad när prylbögar i största allmänhet frågar om kvalité o dyl, som om detta skulle spela roll. Jag menar, dom köper ju prylen ändå! De få som verkligen behöver den behöver heller inte fråga dom vet varför. Nåväl, det är tur vi lever i en fri värld.
JB

Hört talas om begagnat?

Mitt ex av 1,4:an köpte jag på Ebay från Tyskland med garanti och allt för 5000 kr vill jag minnas det var. Skicket var som nytt förutom att motljusskyddet saknades. Aningens dyrare än 1,8:an som ny i Sverige men avgjort mycket trevligare för mellanskillnaden. Som nya är prisskillnaden lite väl stor.... Det håller jag med om....Dock är den inte så stor och tung som så många tror. Tyngre och större än 1,8 är den helt klart men den ÄR mindre och lättare än tex 17-55 eller 24-70. Den är rätt kort (men tjock)

Jo visst har jag det. Men det gäller väl även i 1,8 ans fall ;-)
Nåväl, för mig får folk köpa vilka prylar dom vill det är bara kul att argumentera lite. Skulle vara kul att lägga upp vardagsbilder tagna på låt säga ISO 200 och med en D40 på vilket det satt ett kitobjektiv 18-55 och para den med samma bild, eller varför inte ett gäng olika tagna med D3x och se vilka som kunde få alla rätt. 50 % är lika med ren gissning!
Jag hoppas ni förstår att jag inte på något vis vill påstå att D3x inte skulle vara den bästa eller att den i vissa sammanhang kanske rent av vara en förutsättning för vissa bilder, men ändå. Men nu spårar väl ämnet ut en del kanske;-)
Mvh
JB

Om nu både Sigma och Nikon enbart tycks satsa på svindyra enkommafyror, var har man glömt objektiven i mellanklassen med maxbländare 1,8-2? Lyckligtvis finns ju ännu AF 50/1,8 och AF 85/1,8, men de passar ju inte dagens instegsmodeller om man vill ha autofokus. Ligger det nåt i påståendet ovan om att den senare skulle sluta säljas?

Man får hoppas att Nikon kommer med nya versioner av dessa objektiv innan de tar bort fokusmotorn från sina mellanklasskameror...

Jag inser att marknaden knappast är så stor för fasta objektiv som inte hör till toppklassen i ljusstyrka, men så länge det saknas zoomar och makroobjektiv (*) med bättre ljusstyrka än 2,8 tycker jag de absolut har sin plats.

(*) Undantag: Tamron 60/2,0. Fler kommer jag inte på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar