Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 600 tele + D70. liten fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebbe_87

Ny medlem
Hejsan alla.

Var ute idag och tittade in på en loppis och hittade en sigma 600mm spegel objektiv med fast 1:8. Kostade 160kr vilket jag tyckte den kunde vara värd då jag vet att objektiv kan vara dyra.

Men nu när jag kom hem och skulle testa den med min D70 så märker jag att att kameran inte vill ta bilder så länge jag inte har helt manuell inställning på. Det står även på kameran -- på bländaröppningen så den förstår inte att den ska vara på 8.

så jag undrar om man kan tvinga den till att vara på 8 i bländare eller måste jag köra helt manuellt ? Eller är det kameran som inte klarar av detta objektiv ? måste man köpa en ny kamera om man vill kunna få det att funka bättre ?

Sen sista frågan är att när jag ska sätta på objektivet på kameran så får jag inte denna *knäpp* ljudet som den brukar få så man vet att objektivet sitter fast ordentligt. jag kan skruva loss den om jag vill genom att vrida tillbaka objektivet bara när jag satt fast den så den sitter inte i någon sorts spärr så att säga. så jag undrar om den kanske är sönder lite eller om den ska vara så ?

Tacksam för svar :)
 
D70 klarar inte av att ljusmäta med icke CPU objektiv så du måste köra det i M-läge å gå på känsla eller provexponera och kolla historgram.

Generellt kan man säga att inga MF objektiv funkar förutom i M-läge.

Kör själv flera manuella gluggar på min D70s å det är ganska kul sålänge man inte har bråttom då det kan vara svårt att hänga med när ljusförhållande å fokus avstånd ändrar sig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.