Ja begagnat innebär alltid en viss chansning.
Men vad väljer man då om man har ett nytt Sigma och ett begagnat L USM i AB:skick framför sig på ett bord.. samma pris.
Jag är relativt övertygad om att 99 av hundra hade valt Canonobjektivet..
Relativt övertygad
Personligen så anser jag att det är så stor skillnad mellan objektiven att jag inte hade blivit nöjd med att puga ut så mycket pengar när jag vet att man an få ett begagnat L USM i mycket bra skick för samma pengar.
Andra och tredje (osv) - handsvärdet på Sigmat lär nog inte stå sig mot Canons L USM som redan "stannat" där man köper det.
Det är ett ruggigt starkt argument tycker jag.
Det är väl i synnerhet denna aspekt (beggvärdet) som man kan och borde jämföra begagnat med nytt.
Men allt i allt, ingen kan säga att Sigmat är ett dåligt objektiv. Bildkvaliteten kan väl ingen klaga på och det är väl primärt den man letar efter i ett 300 2,8..
Ngn skrev tidigare i tråden om skärpans karaktär i Sigmas telen. Jag menar också att man faktiskt kan se karaktärsdrag av de bilder man ser på internet.
Jag har också reagerat över vissa detaljer, som slagit mot Sigma..
Men man vågar liksom inte säga ngt säkert då det ju kan vara tillfälligheter. (Även om jAg inte tror att det är tillfälligheter!).
Jag har svårt att tro att det skulle vara så att det är Sigmaanvändare som är sämre än andra... ?
Men det kan ju såklart vara så att större delen proffs faktiskt väljer originaloptik..
Nog svammlat.
MVH Niclas,