Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 100-300/4 och fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

jan_banan

Ny medlem
Har ett litet problem. Köpte precis ett Sigma 100-300/4 som har visat sig vara i princip obrukbart på brännvidder över 150mm. Fokus hamnar långt bakom min tänkta fokuseringspunkt (backfocus) och frågan är varför?

Till saken hör att min D70 precis är kalibrerad av Nikon i Upplands Väsby och prickar fokus perfekt med Tamron 28-75 och även med min andra telezoom, en Tokina 75-300, vilket gör att den är skarpare än Sigmat där jag fokuserar. Sigmat är dock väldigt skarpt där fokus hamnar men det spelar juh ingen roll.

Finns det någon som kan förklara för mig varför två objektiv fungerar bra och ett dåligt? Eftersom det är kameran som bestämmer när den är nöjd med fokuseringen borde objektivet inte spela någon roll men så är uppenbarligen inte fallet (vilket flera har konstaterat i andra trådar). Dessutom verkar brännvidden för det felande objektivet spela roll. Vad är det i objektivet som kan vara fel och skapa dessa problem?

Finns det förresten någon som utför garantiärenden för Sigma i Stockholmsområdet?

// Fredrik

Själv hade jag fel med ett Tamron 28-75 som backfokuserade. Mitt Sigma 100-300 funkar däremot fint.

Man frågar sig.. har inte utvecklingen gått så långt nu så att man själv med några knapptryckningar på kameran borde kunna kalibrera varje enskilt objektiv till att funka med huset. Och om man så ville, flytta fokuspunkten lite framåt eller bakåt med några enkla justeringar.

Att ditt objektiv däremot fokuserar olika på olika brännvidder är ju lite lurigt :( Då skulle nog inte ens en sån funktion hjälpa.

Senast ändrad:
Nu är det iaf på väg tillbaka till butiken där jag köpte det. Får hoppas jag får ett nytt som är bättre!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar