Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Servicetid - Sony
- Trådstartare js1
- Start datum
Fesse
Aktiv medlem
om jag va du skulle jag inte vara jätteledsen för att det inte är Zieger som fixar det åt dig, jag har haft min kamera (KM 5D) inlämnad 3 (TRE) gånger med BF och dom har inte lyckats fixa det nångång, efter tredje gången så tröttnade jag och tog själv reda på hur man gjorde och löste det på en timme hemma i mitt eget kök... Men dom är säkert bra på andra saker...
js1
Aktiv medlem
Ja, jag minns din tråd om det.
Har själv funderat på att justera men mina mindre ljusstarka objektiv funkar men inte mitt 50/1,7 eller Tamron 17-50/2,8.
A700 har ju en speciell sensor för 2,8 optik. Vet inte om det är den som spökar. Är rädd för att jag fipplar till mina fungerande objektiv om man enbart justerar sensorplattan för 2,8 optiken.
Misstänker att Sony har ett mycket mer sofistikerat sätt att kalibrera af:en elektroniskt.
Har själv funderat på att justera men mina mindre ljusstarka objektiv funkar men inte mitt 50/1,7 eller Tamron 17-50/2,8.
A700 har ju en speciell sensor för 2,8 optik. Vet inte om det är den som spökar. Är rädd för att jag fipplar till mina fungerande objektiv om man enbart justerar sensorplattan för 2,8 optiken.
Misstänker att Sony har ett mycket mer sofistikerat sätt att kalibrera af:en elektroniskt.
David G
Aktiv medlem
Znutt
Aktiv medlem
Hej
Min hade BackFocus (Märkte inte BF fören jag fick en 35mm 1.4) men var hos SONY och de bytte "defekt AF sensor".
Efter detta har kameran varit bättre.
Hur ser era focus tester ut. Hur noga kommer focusen på rätt ställe?
Se min innan justeringen c.a. 3-6 mm bakom. (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92673&page=2)
Mvh
Rikard
Min hade BackFocus (Märkte inte BF fören jag fick en 35mm 1.4) men var hos SONY och de bytte "defekt AF sensor".
Efter detta har kameran varit bättre.
Hur ser era focus tester ut. Hur noga kommer focusen på rätt ställe?
Se min innan justeringen c.a. 3-6 mm bakom. (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92673&page=2)
Mvh
Rikard
Fesse
Aktiv medlem
vet ju inte hur det ser ut på en A700 men på min 5D va det inte alls svårt. Det svåra va ju bara hur mycket man skulle skruva och hur mycket i förhållande till varandra liksom. Det jag gjorde va att sätta upp en testrigg och sen skruvade jag lite, skrev hela tiden upp vad jag gjorde så jag kunde gå tillbaka om det gick helt åt skogen, och sen testade igen, la in på datorn och granskade. Tar ju ett tag men jag fick i alla fall en fokus som jag är väldigt nöjd med efteråt...
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
om jag va du skulle jag inte vara jätteledsen för att det inte är Zieger som fixar det åt dig, jag har haft min kamera (KM 5D) inlämnad 3 (TRE) gånger med BF och dom har inte lyckats fixa det nångång, efter tredje gången så tröttnade jag och tog själv reda på hur man gjorde och löste det på en timme hemma i mitt eget kök... Men dom är säkert bra på andra saker...
Har gjort exakt samma erfarenhet. Det bästa är att fixa det själv om man kan (tycker heller inte det var något större problem bara man är noga och håller reda på vad man gör). Problemet är att Zieger testar med sina egna grejor som jag tyckte de sa var ett 50mm objektiv, men alla dina objektiv kan i värsta fall skilja sig åt i sin relation till kamerahuset på olika sätt. Att de justerar ditt hus OK ihop med deras eget 50mm objektiv tar ju inte hänsym till avvikelser som dina objektiv må ha. Jag tror enda sättet är att utgå från det hus man har och justera alla objektiv efter det, men det kan man ju knappast göra själv. Fördelen med det skulle vara att när du byter hus så kanske det går att bara justera huset för att få allt perfekt (men då skiter sig väl något annat förstås ). Alternativet är att köpa ett nytt kamerahus längre fram (finns ej idag från Sony) som tillåter kompensering objektiv för objektiv i själva huset. Idag är den enda framkomliga vägen att göra som du just gjort. Har man många objektiv så kommer förmodligen inte alla att funka optimalt vad du än gör. Då får man bestämma sig för vilken kompromiss man vill göra (vilka objektiv som är viktigast att få perfekta).
js1
Aktiv medlem
Jo, jag gick loss på skruvarna och justerade in mitt 50/1,7 och Tamron 17-50/2,8 med den kanske något naiva förhoppningen att min övriga, långsammare optik fortfarande skulle falla inom acceptabelt skärpeområde med det större skärpedjup de ger. Så blev det nu inte utan den optiken fick istället frontfokus, så det var bara att vrida tillbaks skruvarna igen till ursprungsinställningen. Jag prioriterar den optiken istället.
Frågan är då bara om det är optiken eller kameran det är fel på?
Det är inte kul att skicka iväg kameran i flera veckor och få tilbaks med en lapp "Af-checked ok"
Som A700-ägare tillhör man ju en minoritet och jag har ingen i
min bekanskapskrets som man kan bolla med och jämföra.
Det är inte kul att skicka iväg kameran i flera veckor och få tilbaks med en lapp "Af-checked ok"
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jo, jag gick loss på skruvarna och justerade in mitt 50/1,7 och Tamron 17-50/2,8 med den kanske något naiva förhoppningen att min övriga, långsammare optik fortfarande skulle falla inom acceptabelt skärpeområde med det större skärpedjup de ger. Så blev det nu inte utan den optiken fick istället frontfokus, så det var bara att vrida tillbaks skruvarna igen till ursprungsinställningen. Jag prioriterar den optiken istället.
Sony kan inte göra mer än de gör. De tycker allt är OK om AF justerats så att den ligger enligt de toleranser har och de testmetoder de använder.
Jag tror din fråga är felställd (d.v.s. om det är fel på hus eller objektiv alltså) så länge vi inte har något absolut rättesnöre som talar om inom vilka toleranser ett kamerahus ska vara justerat. Detsamma gäller objektiven. Problemet nu är att hela havet stormar och det faktiskt kan vara fel både på objektivens grundjustering och huset. Egentligen är det ju lite konstigt att man misslyckas med att bygga tillräckligt snabba AF-system som ändå har återkoppling och inte ger sig förrän fokus ligger där det ska. Det har spekulerats mycket kring detta i flera andra trådar.
Historiskt har alltid fokushastighet prioriterats på precisionens bekostnad av marknadsföringsskäl. Snabbast AF säljer bäst, så vi har förmodligen fått det vi gapat efter, men alltfler uppmärksammar den ofta usla precisionen i AF-systemen (oavsett tillverkare) och reagerar. Ett skäl till detta är även att möjligheterna att fokusera manuellt också blivit sämre eftersom allt bygger på en fungerande AF idag och sökarna har anpassats till detta.
Tillverkarna har delvis lyssnat på kritiken och därför kommer nu alltfler semi-pro och pro-modeller med hus som har möjlighet att kompensera fokusavvikelser för varje objektiv individuellt. Förmodligen har det varit det enklaste sättet att lösa problemen för tillverkarena även om man kan se lösningen i sig som ett enda stort nederlag för ingenjörskonsten att skapa en AF utan fokusproblem.
Huvudfrågan står trots allt kvar: Varför har ingen enda tillverkare ännu efter 20 år kunnat få till en fungerande AF som slipper ta hjälp av en massa knöliga nödsystem för att fungera (ja även jag har läst om en del Nikon-ägare som inte lyckats justera sina kameror trots att en sådan funktion nu finns i vissa modeller, utan ändå landat i att skicka in allt till Nikon-verkstan)? Det är faktiskt lite svårt att förstå att det blivit så här och att alla bara accepterat att leva med ett AF som inte sällan fintar oss långt upp på läktaren, när det lagt skärpan som det behagat istället för där vi förväntat oss finna den.
js1
Aktiv medlem
...leva med ett AF som inte sällan fintar oss långt upp på läktaren...
Hehe, det var lite huvudet på spiken. Det var nämligen precis det som hände mig. Glad i hågen åkte jag på en hundutställning med min nya, dyra, fina Sony A700 som skulle ha ny snabbare och exaktare af än någon tidigare KM/Minoltafotograf skådat. Det var liksom ett av huvudskälen till att jag slantade upp 14tkr och byte från D5D:n. Nu skulle det bli skarpa och fina bilder, även på rörliga föremål med kombinationen A700 och den skarpa 50/1,7 från nittonhundrafrösihjäl.
Besvikelsen blev minst sagt stor när jag redan efter ett par rutor snabbt kunde konstatera att skärpan inte hamnade på hundarna utan just på publiken ett par meter bakom. Så var den glädjen slut.
Jag väntar med stor tillförsikt på nästa mjukvaruuppdatering från Sony där man ger oss samma möjlighet att justera optiken som de stora gjort. Är bara rädd att min väntan kommer att bli förgäves.
Som tur är så tar jag mest naturbilder där man har gott om tid att pilla med skärpeinställningarna
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hehe, det var lite huvudet på spiken. Det var nämligen precis det som hände mig. Glad i hågen åkte jag på en hundutställning med min nya, dyra, fina Sony A700 som skulle ha ny snabbare och exaktare af än någon tidigare KM/Minoltafotograf skådat. Det var liksom ett av huvudskälen till att jag slantade upp 14tkr och byte från D5D:n. Nu skulle det bli skarpa och fina bilder, även på rörliga föremål med kombinationen A700 och den skarpa 50/1,7 från nittonhundrafrösihjäl.
Besvikelsen blev minst sagt stor när jag redan efter ett par rutor snabbt kunde konstatera att skärpan inte hamnade på hundarna utan just på publiken ett par meter bakom. Så var den glädjen slut.
Jag väntar med stor tillförsikt på nästa mjukvaruuppdatering från Sony där man ger oss samma möjlighet att justera optiken som de stora gjort. Är bara rädd att min väntan kommer att bli förgäves.
Som tur är så tar jag mest naturbilder där man har gott om tid att pilla med skärpeinställningarna
Verkligen tråkigt! Du är inte den enda som blivit blåst av AF. Jag läste om en kille som just köpt ett nytt objektiv och sen förväntansfull åkte på semester och tog en massa bilder. Hemma upptäckte han att det mesta han siktat på var ur fokus.
Rekommendationen borde annars vara att aldrig köpa ett objektiv utan testknäppning mot testark. Om jag hade fotobutik så skulle det vara min självklara selling point att hjälpa folk passa ihop objektiv med den kamera de har. Den servicen kan du aldrig få via nätshopparna på ett smidigt sätt. De objektiv som är för dåligt ihopsatta skulle jag reklamera rakt av. Först då skulle det bli lite mer ordning på kvaliteten tror jag.
Det går inte att sälja rutten frukt, men usla objektiv köper folk för mängder av tusenlappar utan att blinka, på samma sätt som man köpte grisen i säcken förr. Som det är nu så tar handlarna inte det ringaste ansvar så länge de hjälper leverantörer och distributörer att trycka ut vad skit som helst i kanalen.
Frågar du mig så borde handlarna sluta gnälla om konkurrensen från nätshoparna och ge folk den service som behövs. Då kan de rättfärdiga sin existens i kundernas ögon och folk skulle säkert vara glada för att betala några hundra extra för att garanterat få en utrustning som de vet fungerar ihop. Jag tror ingen som haft fokusproblem och som vet hur irriterande det är kommer att motsäga detta påstående. En taskig AF kan verkligen sänka humöret på den mest sprudlande fotoentusiast!
Om inte branschen fixar AF-problemen så kommer inte jag att bli förvånad om vi kommer få se en ström av användare sälja sina dyra dåliga DSLR:er och byta till någon av de alltmer kompetenta kompakter som väller över marknaden. Om man är noggrann när man väljer sin kompakt kommer man få klart fler korrekt fokuserade bilder och man kommer dessutom märka att man slipper damm på sensorn! Det är dags för branschen att ta sig samman och börja sälja, istället för slappt stå och vänta på att folk bara ska köpa vad skit som helst.
Senast ändrad: