Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring - Sensor Gel Stick

Produkter
(logga in för att koppla)
när jag lyckades repa min sensor på en av mina D700 förut så när jag lämnade in kameran på Nikon så tänkte jag att det är väl bara att byta glaset framför sensorn men dom byter alltid sensorn pga glaset som sitter på sensorn är svårt att placera exakt rätt måste tydligen oxå trimmas in o desto större sensor o upplösning desto längre tid tar det.

När jag ser filmen på youtube så verkar det som att man måste dra rätt hårt rakt upp o jag undrar om inte man med tiden är tiden riskerar riskerar att rubba sensor glasskivan på den? vad jag vet så körde tex Nikon på sina gamla D100 att senorn var dit limmad o när folk använde för mycket rengöringsvätska så löstes limmet upp under sensor så den lossnade eller hamnade i fel läge. Finns det överhuvud taget någon beräkning av hur mycket drag limmet sensorn är limmad med ska hålla för? är det överhuvudtaget något man kan räkna med för ingen har väl knappast räknat med något större tryck på den från början.

tillverkarna av gel stick tar dom något ansvar om sensoren lossnar eller glappar?
Testa gärna ni ett år o har ingen några problem så köper jag också en ;-)

Det är inte frågan om att dra hårt uppåt. Jag drar sakta tills det släpper. Använt stickan i över ett år och inte haft några som helst problem på någon sensor. Lite sunt förnuft när man använder den bara. Våld, i någon form, är inte att rekommendera. Jag har både Visibledusts swabbar och Artic butterfly men använder numera bara Eyeleaden om det är frågan om något som inte Articbutterflyn klarar.
För mig är det ett sätt som fungerar utan problem. Jag har provat en hel del metoder och kommit fram till att det här är vad som fungerar för mig. Swabbarna kommer troligen aldrig att användas mer. Finns ju alltid en risk med att dra något över sensorn.
 
Senast ändrad:
Testade eyelead idag. Den klibbade inte fast så hårt. Tyckte det var rätt enkelt och mycket lättare än att svabba. Kolla min blogg för resultat. La upp exempel där. Ej 100% rent, men nästan. Väl värt pengarna.
 
Trevligt! Var köpte du den?

Köpte via ebay för 250 kr typ. Jag har rengjort med svabb innan och det var inte lika lätt att få rent med tyckte jag. Nu har jag bara testat en gång med eyelead, men jag är myckey nöjd. Fick dutta 3 vändor innan det blev rent. Satte på objektivet och kollade mellan varje gång om jag missat något. Har ingen lupp att syna med.
 
Jag vet inte hur ofta ni är i behov av sensorrengöring, men för egen del känns det inte som det är något som ska behöva göras allt för ofta.

Hade en 50D (det var min första DSLR) i ca 4,5 år och behövde inte rengöra sensorn en enda gång på den. Numera har jag en 6D, vilken jag lyckades få in dammpartiklar i efter att ha råkat byta objektiv när huset var påslaget. Det hela förvärrades när jag sedan försökte blåsa rent med blåsbälgen. Givetvis funderade jag då själv på att skaffa diverse rengöringskit för att rengöra på egen hand, men valde till slut att lämna in huset till Kamerateknik i Malmö i stället. För under 300:- blev rengöringen "professionellt utförd" på typ 1 timmes tid. Prisvärt, snabbt och bra resultat alltså! Dessutom känns det rätt bra att veta ifall Kamerateknik mot förmodan skulle tabba sig och förstöra/repa sensorn så står de för reparationskostnaden.

Jag räknar givetvis med att få in synligt damm även i framtiden, men inte oftare än att det då kommer vara ekonomiskt försvarbart att lämna in huset för professionell rengöring. Tre-fyra ggr/per år tycker jag absolut är försvarbart för egen del. Det handlar då om ca en tusenlapp om året för att hålla sensorn ren och fin, vilket jag helt klart tycker är en överkomlig summa för att själv slippa hålla på att "klabba" med det. Det är mina personliga reflektioner i alla fall.
 
Jag vet inte hur ofta ni är i behov av sensorrengöring, men för egen del känns det inte som det är något som ska behöva göras allt för ofta.

Hade en 50D (det var min första DSLR) i ca 4,5 år och behövde inte rengöra sensorn en enda gång på den.

Hur lyckades du med detta? Jag behöver rengöring minst 2 ggr/år.

Numera har jag en 6D, vilken jag lyckades få in dammpartiklar i efter att ha råkat byta objektiv när huset var påslaget. Det hela förvärrades när jag sedan försökte blåsa rent med blåsbälgen.

Vad menar du med att huset var "påslaget"? Och hur påverkar detta dammsituationen?
 
Hur lyckades du med detta? Jag behöver rengöring minst 2 ggr/år.



Vad menar du med att huset var "påslaget"? Och hur påverkar detta dammsituationen?

Jag kan inte svära på att min 50D var helt fri från dammpartiklar eftersom jag aldrig granskade mina bilder från det huset in i minsta detalj. Men däremot la jag aldrig märke till några tydliga dammpartiklar på bilderna vid mitt normala redigerande. Med 6D:n granskade jag bilderna mer detaljerat, men även när jag inte drog upp filerna i 100 % så såg jag tydliga dammpartiklar. De var inte svåra att se även utan att specifikt titta efter dem. Enstaka tydliga dammpartiklar kan man väl leva med ett tag eftersom de är lätta att klona bort, men när det även är ett 15-20 tal mindre utspridda lite här och var över sensorn är det inte så trevligt. Bara vetskapen om att det finns dammpartiklar på sensorn är otrevligt! :)

Det jag menade med "påslaget" är att huset står på "on" och är igång/aktiverat. Sensorn lär väl då bli lite som en magnet och dra till sig mer damm än annars. Jag har i alla fall fått för mig att det var vid det tillfället som jag fick in några rejäla dammpartiklar i min 6D. Och sedan förvärrades det hela när jag tog fram blåsbälgen och blåste in mer (eller kanske snarare blåste runt) damm i huset.

Hur som helst..jag lär i alla fall lämna in mitt hus för rengöring dem gånger jag kommer att vara i behov av det framöver. Och det tror jag inte ska behöva bli så ofta..kanske max ett par ggr/år eller så. När rengöring inte behövs oftare än så så känner jag att det skulle vara svårt att få rutin på det hela ifall man utför rengöringsprocessen själv. Risken för otrevliga konsekvenser som jag inte vill vara med om är naturligtvis då också större än för den som mer eller mindre dagligen håller på med sensorrengöringar. Då betalar jag mer än gärna 500-600 kr för ett par rengöringar och slipper bekymra mig för om det ska bli riktigt rent, man ska råka förstöra sensorn etc. Dessutom slipper man införskaffa rengöringskit (som ju heller inte är gratis ska sägas).
 
Funkar säkert bra att lämna in om man bor nära ett "tvätteri". Att packa ner kameran i kartong och skicka med posten och dessutom riskera att bli utan kamera någon vecka känns inte som ett alternativ. Speciellt inte om det ska göras flera ggr per år. Det blir till att städa själv.
 
Funkar säkert bra att lämna in om man bor nära ett "tvätteri". Att packa ner kameran i kartong och skicka med posten och dessutom riskera att bli utan kamera någon vecka känns inte som ett alternativ. Speciellt inte om det ska göras flera ggr per år. Det blir till att städa själv.

Jag bor inte speciellt nära - har ca 20 mil enkel väg till Malmö. Denna gång blev det relativt dyrt för mig att få rengöringen gjord i och med att jag åkte ner till Malmö enkom för detta ärende. Anledningen till det var att personen som utför rengöringen skulle gå på semester och vara borta ett tag, så valet stod mellan att ta sig ner "på stört" eller vänta ca 3 veckor med att få rengjord sensorn. Jag ville inte vänta.

Håller med dig om att det finns roligare saker än att skicka iväg sitt kamerahus, men alternativet finns i alla fall för dem som kan tänka sig det. Enligt personalen på Kamerateknik så ska du då inte behöva vara utan huset i flera veckor utan det ska i princip gå med vändande post. Så låt säga att man blir utan huset i kanske 4-5 dgr eller så. Själv besöker jag trakterna kring Malmö några gånger om året och därför kommer jag passa på att lämna in kameran i samband med det ifall det behövs.
 
Om dom kan fixa det på stört medan man väntar eller iaf under dagen är det ju helt klart en bra grej att tänka på om man har vägarna förbi. Finns det fler ställen som har den servicen?
 
Pratade med en återförsäljare tydligen har nikon o Canon fått in många dslr med glappande sensorer som måste justeras. Har ni kollat att skärpan är rätt över hela bilden?
 
Arrrggghhh... det går ju inte att läsa eller skriva nåt det här jäkla datumet :)
 
Har också Eyeled från Hongkong som numera har fått kinesiska kopior som är MYCKET billigare. Kvalitén på dom kan (eller vill) jag inte uttala mig om.
Men jag skulle inte våga sätta en sådan mot mina sensorer. Eyeleden är inte dyr, och är väl beprövad.

Finns det kopior under samma namn - Eyeled?
Tips på var man köper en sådan här sticka (bra produkt och säker säljare)?
Någon som jämfört med tex pentax modell?
 
Nu har även jag testat min gel stick på en riktigt skitig sensor. Blev mycket imponerad.
Har ju förmånen att kunna jobba under mikroskop i renrum, så jag såg verkligen vad som fanns på sensorn före och efter.
Blev lite förvånad över att de flesta större "dammkornen" var smulor från något skumgummiliknande material som sannolikt kommer inifrån kameran...
 
jaha nu har man testat en sensor gel stick fast jag köpte min i sverige o den finns på bla scandinavian photo o det är pentax som tillverkar den. Läste på nätet att tydligen är det samma som eye lead kommer från samma fabrik men det som betyder något är om det funkar.
Har en sensor loupe från visible dust så jag ser om det är rent o på min första D800 så hade jag en del vita streck prickar som inte går bort med blåsbälg eller våtrengöring o jag testade med denna gel stick o allt gick bort... utom dessa 3 prickar streck som visserligen inte syns på bild men jag tog fram min andra D800 o den var rätt så prickig på sensorn o efter en rengöring med gel stick så vart den helt ren :)

däremot min första D800 den som (bara) gått snart 200000 expo där går dom inte bort o jag antar att det är små repor jag fått när jag rengjort med våtrengöring eller att jag kommit åt med blåsbälgen spets. Eftersom det inte syns på bild så svettas jag inte av det o jag väntar på uppföljaren till D800 när den kommer så köper jag två på en gång jag håller bara tummarna att slutarn håller till dess så jag slipper plocka ut en ny D800 till innan uppföljaren kommer.
Ang gel stick så fastnar den inte speciellt hårt det känns som det är riskfritt sätt attt rengöra sensorn så tummen upp för den :)
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006162583/pentax-dslr-rengoeringsset-foer-sensor
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.