Enrake
Medlem
när jag lyckades repa min sensor på en av mina D700 förut så när jag lämnade in kameran på Nikon så tänkte jag att det är väl bara att byta glaset framför sensorn men dom byter alltid sensorn pga glaset som sitter på sensorn är svårt att placera exakt rätt måste tydligen oxå trimmas in o desto större sensor o upplösning desto längre tid tar det.
När jag ser filmen på youtube så verkar det som att man måste dra rätt hårt rakt upp o jag undrar om inte man med tiden är tiden riskerar riskerar att rubba sensor glasskivan på den? vad jag vet så körde tex Nikon på sina gamla D100 att senorn var dit limmad o när folk använde för mycket rengöringsvätska så löstes limmet upp under sensor så den lossnade eller hamnade i fel läge. Finns det överhuvud taget någon beräkning av hur mycket drag limmet sensorn är limmad med ska hålla för? är det överhuvudtaget något man kan räkna med för ingen har väl knappast räknat med något större tryck på den från början.
tillverkarna av gel stick tar dom något ansvar om sensoren lossnar eller glappar?
Testa gärna ni ett år o har ingen några problem så köper jag också en ;-)
Det är inte frågan om att dra hårt uppåt. Jag drar sakta tills det släpper. Använt stickan i över ett år och inte haft några som helst problem på någon sensor. Lite sunt förnuft när man använder den bara. Våld, i någon form, är inte att rekommendera. Jag har både Visibledusts swabbar och Artic butterfly men använder numera bara Eyeleaden om det är frågan om något som inte Articbutterflyn klarar.
För mig är det ett sätt som fungerar utan problem. Jag har provat en hel del metoder och kommit fram till att det här är vad som fungerar för mig. Swabbarna kommer troligen aldrig att användas mer. Finns ju alltid en risk med att dra något över sensorn.
Senast ändrad: