Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)
bEPH skrev:
20 min tycker jag låter som minimum för en kvalitativ rengöring.
Särskilt som det kanske inkluderar lite pappershantering.

Jo det är klart, räknar man in ALL tid, dvs, uppackning av kamera, rengöring, skriva faktura och packa den igen och slutligen skicka den till posten så tar det väl 1 timme :)

Men jag fick uppfattningen när jag läste tidningen att själva rengöringen skulle ta mellan 20 min och en timme, och det är väl ändå inte möjligt ?
 
Xplash skrev:
ville bara säga att infocare inte lagar några kameror själva utan skickar allt sådant vidare, de servar enbart datorer och skärmar och lite pc-tillbehör.

Då tycker man att det skall sitta i ryggmärgen för dem att informera sina kunder om att kameran kommer att skickas vidare. Men tydligen gör det inte det...
 
vaxjofoto skrev:
Och du vet det genom att vad?

Jag vågar nästa påstå att så är INTE fallet. men jag har lika lite att stå på som du i ditt inlägg.



Vem av alla de som läser artiklen väljer att skicka sin kamera dit... när det bara kostar en bråkdel på andra håll ... OCH vem av alla de här på FS som läst denna tråd kommer att välja aktuellt företag...

Man spara en hel del pengar bara genom att skicka kameran direkt till malmö.
 
Zoso skrev:
Jo det är klart, räknar man in ALL tid, dvs, uppackning av kamera, rengöring, skriva faktura och packa den igen och slutligen skicka den till posten så tar det väl 1 timme :)

Men jag fick uppfattningen när jag läste tidningen att själva rengöringen skulle ta mellan 20 min och en timme, och det är väl ändå inte möjligt ?

Kan det beror på hur hårt smutsen sitter ? :)
 
PITCH skrev:
Vem av alla de som läser artiklen väljer att skicka sin kamera dit... när det bara kostar en bråkdel på andra håll ... OCH vem av alla de här på FS som läst denna tråd kommer att välja aktuellt företag...

Man spara en hel del pengar bara genom att skicka kameran direkt till malmö.

Lysande, det finns kanske de som har en possitiv erfarenhet av Infocare?

Du läser dagligen om alla klagomål på diverse företag, butiker mm mm . Ändå så nytjar personer dessa företag!

Du tror inte att även det företaget i Malmö har klantat sig duktig ibland?
 
vaxjofoto skrev:
Lysande, det finns kanske de som har en possitiv erfarenhet av Infocare?

Du läser dagligen om alla klagomål på diverse företag, butiker mm mm . Ändå så nytjar personer dessa företag!

Du tror inte att även det företaget i Malmö har klantat sig duktig ibland?

De har de säkert gjort... men de är klart billigare. Enligt artiklen i K&B så tar Infocare 600:- bara för att skicka kameran vidare till Malmö. Visst det kostar att skicka till Malmö... men då kan jag och många andra välja att göra detta själv till en billigare peng.

Dessvärre så är det i många fall pengar som styr... även en rengöring av sensorn.

Behöver inte gå längre än till Dig själv. Vad hade du valt (priser enligt artiklen i K&B):
1. Infocare ... 2200:-
2. Malmö .... 1600:-
3. Canon RCC ... 625:-

Noteras bör att Infocare inte rengör någon kamera alls... osäker på om de överhuvudtaget repererar någon kamera.
 
PITCH skrev:
De har de säkert gjort... men de är klart billigare. Enligt artiklen i K&B så tar Infocare 600:- bara för att skicka kameran vidare till Malmö. Visst det kostar att skicka till Malmö... men då kan jag och många andra välja att göra detta själv till en billigare peng.

Dessvärre så är det i många fall pengar som styr... även en rengöring av sensorn.

Behöver inte gå längre än till Dig själv. Vad hade du valt (priser enligt artiklen i K&B):
1. Infocare ... 2200:-
2. Malmö .... 1600:-
3. Canon RCC ... 625:-

Noteras bör att Infocare inte rengör någon kamera alls... osäker på om de överhuvudtaget repererar någon kamera.

Jag tycker man ska välja den servicefirma man själv tycker är bra!

Priset, givetvis intressant .
 
Skall börja med att säga tråkigt att du hade så mycket strul.

Den ända slutsatsen jag kan dra av hela denna historia, som jag nu plöjt igenom är..

Skriftligt!! Godkänn inget via telefon, allt skall ske via mail eller brev, då har du skriftligt kvitto på vad dom lovat och gjort.

Min far har i alla tider sagt till mig, ring inte, skriv. Och detta är anledningen.

Lämna en rapport till konsumentverket.

Annars måste jag nog hålla med tidigare talare.
Ta smällen, lära sig, släpp det och gå vidare.. Tror bara du kommer stångas med en vägg och bara reta upp dig själv om du drar mer i det.
 
Oacceptabelt!

Hej! Vill bara meddela att jag lämnade in min 350D för ett par veckor sedan hos Canons egna verkstad. Tidsåtgång 6-7 minuter. Kostnad noll och ett glatt leende till svars. Kanske inget dom brukar göra men det visar på den goda viljan som borde finnas hos flera!
Hoppas att det löser sig och, Ge dig inte!
 
Har läst igenom tråden, och ju längre jag kom desto mer upprörd blev jag. Råkade ut för en tråkig historia för någon månad sen själv, då mitt staiv gick sönder. Historien bakom var att min syster kompis i Luleå (bor själv i Göteborg) ville låna stativet, och min mor som var på besök hos mig tog med sig det på flyget. När hon sedan kom och hälsade på mig på min födelsedag igen, så hade SAS lyckats med att knäcka en led på videohuvudet. Det var inte en klen led, vi snackar 3mm x 2cm aluminium, själva "klämman" som dras åt runt leden. Ringde till SAS, dom skickade ett brev med intruktioner hur vi skulle göra samt ärendenummer. Instruktionerna var kortfattat "gå in till en kameraaffär och be dom titta på det och säga vad det kommer att kosta." Vi gick in till Scandinavian photo i mölndal, expediten kollar lite snabbt och konstaterar att stativet är för gammalt för att man skulle kunna hitta reservdelar (vilket var väntat, tråkigt nog, för det var ett fint rejält gammalt stativ) och attt deras jubileumskit var det närmaste man kunde komma. Han ringer då SAS, som då gör en kovändning och inte vill betala en krona för stativet. Min mor tar då telefonen och för en hård diskution som inte leder framåt, då SAS hävdar att man inte betalar erättning för annat än väskor. Till saken hör att min mor frågade i incheckningsdisken om hur hon skulle göra med stativet så det inte gick sönder, och fick svaret "det är bara att lägga det på specialbagagebandet, dom hanterar sånt varje dag!". Tillsist blir jag less och förbannad, tar över luren och säger nåt i stil med att "eftersom ingen ni inte gav någon annan information, tycker jag att det inte finns nåt att argumetera om." Då konfererade hon som jag pratade med med sin överordnade, och kom ganska snabbt fram med ett bud på 1500:-. Hoppsan.


Vad jag ville säga med detta är att TYVÄRR verkar det som om att könet på den som klagar har ganska stor betydelse. Men stå på dig!
 
PITCH skrev:
Vem av alla de som läser artiklen väljer att skicka sin kamera dit... när det bara kostar en bråkdel på andra håll ... OCH vem av alla de här på FS som läst denna tråd kommer att välja aktuellt företag...

Man spara en hel del pengar bara genom att skicka kameran direkt till malmö.

Det är ju företaget i Malmö som stått för strulet. Infocare har skickat kameran vidare i detta fallet, och borde, såklart, informerat bättre om detta, men det är Intervision i Malmö som har plockat ner kameran, och, om Carolas historia stämmer, haft sönder okularet. Det har dessutom tagit god tid på sig.
 
dumbo skrev:
Det är ju företaget i Malmö som stått för strulet. Infocare har skickat kameran vidare i detta fallet, och borde, såklart, informerat bättre om detta, men det är Intervision i Malmö som har plockat ner kameran, och, om Carolas historia stämmer, haft sönder okularet. Det har dessutom tagit god tid på sig.

OCH för detta har Infocare tagit 600:- i betalt... för att "bara" skicka vidare kameran... det tycker jag är en dyr frakt...

jo förvisso sant att det är malmö som har "förstört" okularet... nmen varför egentligen blanda in IC som bara är en mellannhand som dessutom, i mitt tycker, tar bra betalt för detta.


I mitt eget fall hade jag efter denna historia valt att skicka den direkt till malmö... eller ännu bättre, eftersom att jag bor så pass nära så hade jag åkt dit.. OM jag ens hade valt dem... en rengöring för 1600:- tycker jag är orimligt när man kan få det för 6-700:- på annat håll.
 
Så att Intervision kan ha sönder din kamera med menar du?
Infocare kan ju omöjligt lastas för saker som Intervision gör.

Infocare kan ju heller inte lastas för att Canon inte informerar tillräckligt tydligt på sin hemsida om att man inte ska skicka systemkameror via Infocare, om det nu är så.
Det kan även vara så att den normala rutinen är att sakerna skickas till Infocare och sedan slussas vidare om så behövs.

Jag tycker det är ganska löjeväckande hur folk uttalar sig utan att veta några som helst fakta om vare sig rutiner, avtal eller policy som något av de tre inblandade företagen har eller har avtalat med varandra.

Att det är beklagligt att det gått som det gått i detta fallet är nog de flesta rörande eniga om, även de på Canon, Infocare och Intervision tycker säkerligen likadant, även om det, såklart kan sitta långt inne att erkänna att man handlat felaktigt på något sätt, men det är åas inte så vanligt att folk, rent allmänt, gladeligen erkänner att de gjort fel heller.
 
En liten summering från mig...

Den 18:e oktober 2005 skickade jag alltså iväg kameran på rengöring och den 13:e janurai så fick jag hem min kamera hel och ren efter en retur tillbaka eftersom okularet gått sönder vid rengörningen. Två av alla dessa veckor tillbringade jag på resa men resten av tiden har alltså gått åt till detta....Bedrövligt minst sagt.(2-3 veckor lovades innan jag skickade iväg kameran)Kostnaden som till sist blev dryga 1600 kr (2200 var det första priset jag fick) var ett "specialpris för mig" men ändrades till att vara ordinarie taxa.(Det finns inget standardpris men det blir inte dyrt sades det innan jag skickade in). Nu finns ett std pris på 875 kr + frakt.

Har lärt mig en läxa på detta sannerligen. Nästa gång kräver jag skriftliga svar på de frågor jag har både vad gäller pris och annat.

Jag känner mig totalt utmattad nu och orkar inte fortsätta kriga för eventuell ersättning. Känns som om jag bara vill glömma detta nu och gå vidare.Kommer naturligtvis aldrig att anlita vare sig firman i Malmö eller Infocare igen.

Glad är jag åt att detta iaf ser ut att ha medfört vissa förändringar.Hoppas även att det leder till att ni fotovänner slipper gå i samma fälla. Fråga, fråga, fråga...och kräv skriftliga svar.

Mvh Carola
 
dumbo skrev:
Så att Intervision kan ha sönder din kamera med menar du?
Infocare kan ju omöjligt lastas för saker som Intervision gör.

Infocare kan ju heller inte lastas för att Canon inte informerar tillräckligt tydligt på sin hemsida om att man inte ska skicka systemkameror via Infocare, om det nu är så.
Det kan även vara så att den normala rutinen är att sakerna skickas till Infocare och sedan slussas vidare om så behövs.

Att det är beklagligt att det gått som det gått i detta fallet är nog de flesta rörande eniga om, även de på Canon, Infocare och Intervision tycker säkerligen likadant, även om det, såklart kan sitta långt inne att erkänna att man handlat felaktigt på något sätt, men det är åas inte så vanligt att folk, rent allmänt, gladeligen erkänner att de gjort fel heller.

Vänta nu här lite.... Är det inte så att Carola skickar sin kamera till Infocare i tron om att de är just dessa som ska rengöra den. Vad de sen gör av kameran är väl upp till dem. Infocare har brustit i flera avseende bland annat så har de inte informerat Carola.

Skulle väl kunna jämföras om man lämnar in sin bil på verkstaden för att få någonting fixat och dessa sedan skickar bilen vidare till nästa verkstad utan att kunden blir informerad om detta samt att denna verkstad lyckas ha isönder vindrutan. Vem ska kunde kontakta då... där man lämnade in den eller de som hade isönder rutan. Tror nog bestämt att man ringer dem där man lämnade in den. Vem faller ansvars frågan på ? = där man lämnade in den såklart. Sen kan du läsa färdigt mitt inlägg.. för jag skriva ganska klart "Om jag ens hade lämnat den till Malmö när man får det billigare på annat håll".

För övrigt så tycker jag dessa diskutioner bara går runt. Jag gör som Carola just gjort.... lämnar tråden med mer kunskap om vart man INTE ska vända sig när man har problem med sin kamera OCH att man ska se till att man har skriftligt på vad man kommer överens om med verkstäderna.
 
Undrar hur mycket Infocare förlorat på att inte ta hand om sin kund (Carola) från början?

Härligt med konsumentmakt!
 
dumbo skrev:
Infocare kan ju omöjligt lastas för saker som Intervision gör.

Infocare har givetvis ansvaret gentemot kunden för vad som händer med kameran efter att de tagit emot den. Man kan aldrig skylla ifrån sig på underleverantörer.
Givetvis kan inte Infocare rå för om Intervision pajjar eller strular, men det är inte samma sak. Det är Intervisions ansvar hur kunden behandlas.

Infocare kan ju heller inte lastas för att Canon inte informerar tillräckligt tydligt på sin hemsida om att man inte ska skicka systemkameror via Infocare, om det nu är så.
Det kan även vara så att den normala rutinen är att sakerna skickas till Infocare och sedan slussas vidare om så behövs.

Jag tycker det är ganska löjeväckande hur folk uttalar sig utan att veta några som helst fakta om vare sig rutiner, avtal eller policy som något av de tre inblandade företagen har eller har avtalat med varandra.

Eftersom jag talat med alla inblandade chefer på de tre företagen så kanske jag får säga nått?

Det är märkligt att Canons support hänvisar till Infocare för service av systemkameror när Infocare ännu inte har den kompetensen. Att de hänvisar dit beror antagligen på att Canons HQ styrt som allt service till Infocare från Stockholms Centralservice som har kapacitetsproblem.

Infocare ska kunna ta emot alla Canons produkter, men klarar ännu inte av systemkameror. Därför hade det varit snyggare av dem att direkt upplysa om att de skickare vidare kameran om inte kunden direkt vill ha kontakt med den verkstad som ordnar med servicen.

Tydligen har Infocare inte riktigt rutiner och vara att hanskas med enskilda kunder utan har rutiner för att serva stora laddningar produkter från elektronikkedjor.

Problem kan alltid uppstå och saker kan pajja på vägen. Frågan är snarare hur snabbt och snyggt man sköter det.

Lärdomen för oss alla är att det gäller att ringa runt till alla verkstäder (4st) innan service och kolla pris, vad som ingår och leveranstid. Canons mål är 7 dagar men dit är det ännu en bit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.