Annons

Segt som sirap....

Produkter
(logga in för att koppla)
Och nu en halvtimme efter eller så fungerar det tokfint igen. Men rejält fnurra på tråden där ett tag.

Verkar funkar bra nu!

Från mig (Bredbandsbolaget, 10 Mbit, Lund) verkar det sedan sent i går kväll att funka normalt att surfa till Fotosidan, Dustin och Dustinhome, som var de tre jag konstaterat problem med.

Jag kom hem sent på kvällen så det kanske var OK tidigare också.

Dom ringde precis från Bredbandsbolagets NOC och berättade att dom löst peering problemet.

Nu peerar Colt och Bredbandsbolaget över Netnod i Stockholm igen.

Så höga/konsting ping och onödiga hopp till Level3 i Tyskland skall nu vara okey igen.

-Thomas

Kanske inte direkt segt som sirap, men alltsedan serverbytet (eller vad det nu var) härom dagen upplever jag att laddning av bilder går långsammare än tidigare, exempelvis galleritumnaglar som tar några sekunder extra på sig att dyka upp. Har inte märkt av att min uppkoppling (10 mbps) går långsammare än vanligt. Någon från FS som känner sig manad att kommentera?

Ge mig lite exempel på sidor som du upplever är trögare.

Är det bara sidor med ett flertal tummnaglar ?

-Thomas

Ja, exempelvis förstasidan i varje bildpool. M a o, sidor som innehåller en mängd tumnaglar. Har inte märkt av någon seghet för övrigt, utan just inladdning av bilder. Har också lagt märke till en viss seghet då man i ett galleri går från icke-fullstorlek till fullstorlek.

Ingen "stor grej", men lite skumt att det uppstod just efter serverbytet. Har inte sett det tidigare, utom när uppkopplingen segat generellt (vilket den inte har gjort de senaste dagarna).

Upplevs denna "seghet" jämt, eller bara ibland.

Nu när jag testar så ser jag inte problemet, jag har dock sett segheten.

-Thomas

Jag ser segheten varje dag (kändes extra påtaglig vid några tillfällen under gårdagen), men nej, inte hela tiden. Det lustiga är som sagt att det bara tycks gälla bildladdning, upplever inte forumet segt för övrigt.

Det finns en logiskt förklaring till varför det bara drabbar sidor med ett flertal tummnaglar.

Mitt problem är att om jag inte kan framkalla felet så har jag svårt att testa att problemet är borta.

Det jag misstänker är att laddtiderna "ibland" blir lite lite långsammare, och då hinner ögat uppfatta en seghet.

-Thomas

Jag förstår problemet. Påpekas skall dock att laddtiderna ibland inte bara blir "lite lite långsammare": jag har sett tumnaglar/bilder som tagit mellan 5 och 10 sekunder på sig att dyka upp, och då börjar man undra vad som pågår.

Men men, vi får avvakta och se om det fortsätter. För övrigt går ju forumet som på räls!

Tack, att det tar "lite lite" längre tid kan väl säga är "okey". Men 5-10 sekunder är inte "lite lite" ...det är mycket längre tid ..

-Thomas

Är detta fenom/irritations moment borta nu ?

Eller är det bara Maria som märker förbättringen ?

-Thomas

För min del har jag inte märkt av någon som helst förbättring under den senaste månaden, tycker tyvärr fortfarande att bildladdningen segar betänkligt alltför ofta.

Upplevs denna "seghet" jämt, eller bara ibland ?
Vilka sidor ? Sidor med flera tummnaglar ?
Tidpunkter på dygnet ? etc.

Jag behöver mer info för att kunna felsöka, leta efter flaskhalsar.

-Thomas

Jag skulle säga ganska ofta, oavsett tid på dygnet. En sida med 20 tumnaglar kan ta uppemot en halvminut att ladda färdigt, och vid nästa tillfälle går det blixtsnabbt. Likaså om man väljer att klicka på en av miniatyrbilderna: ibland dyker fullskalebilden upp blixtsnabbt, men ofta en väntetid på 10 - 20 sek.

Kan tyvärr inte vara mer precis än så. Har fått för mig att det uppstod i och med det senaste serverbytet för jag kan inte erinra mig att bildladdningen tidigare uppfört sig så här "lynnigt".

Jag upplever idag ett märkligt problem. Jag har inställt att visa 100 bilder per sida. När jag nu klickar på tex "Alla nya kritikbilder" laddas sidan som den ska förutom att ett antal (5-10) utspridda tumnaglar inte laddas. Det är bara grå bakgrund och en titel. Klickar jag på en titel laddas bildens sida men bara en smal remsa bakgrund syns, ingen bild laddas.

Vet inte om det relaterar till ovanstående seghetsfenomen eller om det är något annat.

Tack för felrapporten. Det var inte relaterat till det som diskuteras i tråden utan till ett fel i nya bilduppladdningen. Jag har åtgärdat det nu.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto