Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Segt som sirap....

Produkter
(logga in för att koppla)
Seeeegt!

Fotosidan går oerhört segt, har aldrig varit med om något liknande, sajten är på gränsen till oanvändbar. Har varit så i några dagar nu.

Har bredbandsbolaget 10 Mbit i Lund.

Även Dustin (http://www.dustin.se/) och Dustinhome (http://www.dustinhome.se/) är riktigt långsamma.

Alla (?) andra sajter jag surfat till går normalsnabbt.

Jag installerade F-Secure Internet Security 2007 häromdan och var ett tag lite orolig att det var orsaken med problemen.

Dustin är oxå COLT kund, så där är kopplingen.

Men som jag skriv tidigare a) mejla mig info b) BBB/Telenor/Spray/Glocalnet har routing problem.

Edit: "cowboy" din trafik är oxå nere och vänder i Tyskland

-Thomas

Jag hade problem för en vecka sedan, eller om det var två veckor sedan. Gissar på routing problem hos BBB/Telenor som är min operatör.

Men, något lustigt var att jag kunde nå en massa andra IPs på samma /24-nät som fotosidans webserver ligger på, bland annat fs-db och fs-web. Men det kan ju iofs bero på hur colt / mainloop subnettar, om ni gör det. Mest udda var att den då gick via en annan nod.

Andra jag känner i andra delar av sverige kunde samtidigt nå fotosidan utan problem. Jämför jag med hur en trace ser ut idag så var det en länk från telenor och över till colt som inte ville.

Peter, det stämmer det du skriver. På midsommardagen hade dom det problemet
Och då kunde man med "jämn" siffra i slutet på sin ip, så kunde man man nå "ojämna" maskiner hos Mainloop. Och tvärtom ...och dom tog olika vägar inom BBB nätet...

www.porsche.nu, www.althoff.se, www.grannar.se och www.utsidan.se är andra webbplatser hos oss.

(Som inte ligger på samma maskin som FS)

Det var den helgen som strulet började, och Telenor/BBB själva säger att det beror på en burk i Oslo som strular.

-Thomas

ps. utåt sett är det ett subnät /24 eller /25 beroende på hur man ser det.

Jag har samma problem hos mig sedan tidigt igår.. Segt så min browser knappt öppnar fotosidan.se, till & med 'page could not be displayed' ibland..
Jag har BBB, andra sidor som aftonbladet , expressen - se.. funkar fint..

Hoppas det löser sig snart..

// Tobias

BBBs driftmeddelande är borta nu

talthoff skrev:
Ni som har BBB gå till http://www.bredband.com/wps/portal/privat/kundservice/driftinfo

Säger den

"Störning av nätaccess. Just nu har vi en driftstörning i ditt område. Det medför att våra tjänster för närvarande fungerar sporadiskt. Vi jobbar på att åtgärda problemet så snabbt som möjligt."

Det gör det för mig, och åtminstone en till av oss i denna tråd.

-Thomas

Meddelandet ovan är borta från Bredbandsbolagets webb nu men allt går ändå lika långsamt som tidigare.

Måtte detta inte ta lika lång tid att fixa som när Bredbandsbolaget hade problem med e-mailen härom veckan.

Har fått återkoppling från BBB nu, dom säger att dom ser problemet och tekniker från Telenor har bollen.

-Thomas

talthoff skrev:

Dan's trafik studsar via Level3 i Frankfurt exempelvis. Håkan's trafik går via Telenor i Norge. Telenor familjen har routing problem, det ser jag.

-Thomas

Skoj med folk som kan de där grejerna, rena hokus-pokuset för mig ;)

Det pekar tydligt på en större störning som ej är inom FS.

Idag flyter det på helt galant igen! =)

Flyter även för mig som startade tråden....

Och ja, jag har BBB som leverantör.

// Maxe

Försökte dra ett mail via fotosidan i går natt Thomas, men fick en massa fel tillbaka, timade ut varje gång. vet inte om det kom fram eller ej?

Vart fall kom jag knappt in på fotosidan.se då och än mindre på de andra colt sajterna som Dustin t.ex. Testade både via spray/telenor och remote från SUNet/Skanova på arbetet.

Nu däremot, går det som kullager från SKF! Men en trace visar samma skuttande hos telenor, som jag haft sen glocalnet slukade spray, via hembonnemanget men däremot är det jackpott på första anropet hos colt routrarna. Vad deras tekniker säger är en sak, men de har deffenitivt gjort något i sina routrar då antalet hops minskat från 3-4 till 1, skriver jag som också arbetar med sånt hokus-pokus. Samma resultat via remote anslutningen och jobbet - direktträff, 4 hops och inne mot 7-10 eller en lång time out som i gårnatt. Man kan fråga sig vad teknikerna på Colt gjorde, spelade Counter-Strike eller WoW? ;)

Mvh
Håkan

COLT har inte gjort ett skit, det är BBB's och Telenor's tekniker som skickar heta potatisar mellan sig....

-Thomas

ps. jag fick inget brev av dig...

Nu har problemen flyttats till mig istället.

Thomas du har meddelande här på fotosidan. Hittade inte mailadressen(orkade inte leta såhär dags egentligen). En av de mest udda trace-routes jag sett hittils tror jag.

// Peter

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto