Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Scanna, behövs hållare?
- Trådstartare Joper08
- Start datum
Kijana
Aktiv medlem
Första anledningen är att hålla negativet plant. Långt ifrån alla negativremsor är så snälla att hantera som de man får från storlabbet.
Scannerns konstruktion är förmodligen den andra orsaken. Filmremsan ska ju matas in i rätt tempo och på rätt sätt, eller fixeras på samma plats genom hela avläsningen. Då behövs hållare.
Scannerns konstruktion är förmodligen den andra orsaken. Filmremsan ska ju matas in i rätt tempo och på rätt sätt, eller fixeras på samma plats genom hela avläsningen. Då behövs hållare.
jaffar
Medlem
Skannrar av flatbedtyp har i regel hållare för 35mm film, omonterad och monterad samt 6x6 eller6x9. Jag har en epson v500 och den klarar av ovanstående plus att det finns mjukvara för att ta bort damm, repor etc. Även min canonskanner klarar 35mm film.
Omonterad film (6 neg/pos) skjuts in i hållaren, monterad läggs i uttag i hållaren.
janne
Omonterad film (6 neg/pos) skjuts in i hållaren, monterad läggs i uttag i hållaren.
janne
Graal
Avslutat medlemskap
Det funkar bäst med att lägga emulsionssidan mot glaset. Alltså inte som scannertillverkarna säger att man ska göra. Då bildas inga Newton-ringar eftersom emulsionssidan är mattare och är "ojämn". Även om man har negativen i hållaren, och med blanka sidan ner (som instruktionerna säger), så finns risk för Newtonringar. Detta eftersom negativet i det fallet buktar svagt neråt och även då kan komma i kontakt med glaset, i detta fall med blanka sidan.
cool cat
Aktiv medlem
Filmhållare är bra
Jag har en Epson V700 scanner som har filmhållare för 135 film mm.
Fördelen som jag ser med hållare är bl.a.
mjukvaran igenkänner vilket format som scannas, (hållaren är kodad vilken igenkänns av mjukvaran)
beskär automatiskt 12 bildrutor per körning (minskar efterarbetet betydande)
sparar bilrutorna som som unika filer med önskat format och numrering/text
[*korrigerar bildruta för bildruta map. histogram, damm, mm efter önskemål (vem har jämnt exponerade filmrullar)
kort sagt , att använda filmhållare ( Epson V700) är en stor fördel.
Lite svårt att hitta rätt forumskategori för det här tyckte jag.
Har en enkel fråga som jag inte lyckats hitta svar på efter en del sökningar.
Behövs det hållare till negativen (135mm) när man ska scanna dom och isåfall varför egentligen?
/Johan
Jag har en Epson V700 scanner som har filmhållare för 135 film mm.
Fördelen som jag ser med hållare är bl.a.
mjukvaran igenkänner vilket format som scannas, (hållaren är kodad vilken igenkänns av mjukvaran)
beskär automatiskt 12 bildrutor per körning (minskar efterarbetet betydande)
sparar bilrutorna som som unika filer med önskat format och numrering/text
[*korrigerar bildruta för bildruta map. histogram, damm, mm efter önskemål (vem har jämnt exponerade filmrullar)
kort sagt , att använda filmhållare ( Epson V700) är en stor fördel.