Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scandinavian Photo är nog inte så seriöst som man tror

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har erfarenheter av Mölndalsbutiken och jag tycker att de flesta säljarna där är skumma.

En av erfarenheterna:
Vi var intresserade av kameror i A2-klassen och killen hämtar en D70 och 300D, när vi vill gå tillbaka till A2-kameran så verkar han blir lite "trött".

Och att en affär idag inte har öppet köp, men att man kan tvinga sig till bytesrätt på en dag tycker jag är dåligt.

/Karin - som inte heller kommer handla där mer.
 
Farligt att generalisera och dra förhastade slutsatser. Jag har t ex handlat begagnat där vid några tillfällen och har det varit fel, eller om jag inte har varit nöjd av någon annan anledning så har det aldrig varit något som helst problem för mig att få tillbaka pengarna, utan dessa har funnits på mitt bankkonto ett par dagar efter att jag skickat tillbaka varan. Inte heller har jag någonsin blivit illa bemött i butiken.
 
Min erfarenhet av att köpa begangnat är att man _alltid_ skall kolla grejerna innan man betalar och att man skall utgå från att man _aldrig_ får byta en betald vara.
 
FILM) (Caffe skrev:
Min erfarenhet av att köpa begangnat är att man _alltid_ skall kolla grejerna innan man betalar och att man skall utgå från att man _aldrig_ får byta en betald vara.

Men dom svenska köplagarna ska ju gälla ändå.

Dvs är det fel på varan så har man rätt till kostnadsfritt åtgärdande av felet.
Att det är begagnat spelar ingen roll.
 
Det jag har irriterat mig på är att dom har en riktigt dålig lagerhålling (främst i mölndal).

Jag var där och skulle köpa lite prylar. Ett ND-8, ett polfilter, ett IR-filter samt en stepring. Det enda dom hade hemma var polfiltret och då endast B+W:s polfilter.

När jag kom tillbaks till butiken en månad senare hade dom fortfarande inte fått hem något. Jag hade inte beställt sakerna men är en produkt slut så ska väll nya beställas hem. Speciellt när det gäller såpass billiga produkter.

//Per
 
Tänkte köpa en minolta D7hi och ringde Scandinavian photo och fick prata med en "trevlig" säljare som mellan gäspningarna försökte svara på alla mina frågor om kameran.
Attityden var redan från det han svarde väldigt avvisande och ointresserad.

När vi så småningom kom till lagringsmedia och vad man skulle ha och inte ha menade han att jag absolut skulle ha en microdrive Detta var det enda alternativet och allt annat var otänkbart.

Eftersom jag haft dåliga erfarenheter av microdrive tidigare ville jag självklart inte ha en och talade om det för honom men han gav sig in i ett långt "försvarstal" för microdriven och när jag vänligt men bestämt talade om för honom att jag inte ville ha en microdrive till kameran blev han sur och otrevlig varför jag avslutade samtalet med att jag inte längre var intresserad av kameran.

Kontentan blev ett inköp av en Fuji hos den lokala handlaren, till ett bättre pris.
Vilket i sin tur genererat fler affärer för den lokala handlaren.


Olle
som aldrig kommer handla fårn Scandinavian...
 
det mesta fungerar riktigt bra

För att få lite nyans i detta måste jag skriva att jag tycker det fungerar riktigt bra i Mölndalsbutiken. Har aldrig upplevt personalen där som trötta, ointresserade eller brist på servicekänsla, tvärtom!

Däremot har jag skickat två frågor med e-post till dom i Bankeryd men något svar har jag aldrig fått. Det tycker jag är riktigt kass med tanke på att dom från början var just en ren internetbutik och då förväntar jag mig att man ska kunna kommunicera via e-post.

/Anders
 
De är bra på internet handel

Förmodligen går bättre om man beställer sakerna genom internet. Jag är mycket nöjd med derass service, och kommer att handla där i fortsättningen, kan vara så att jag hade tur att hitills fungerade all grejer jag har beställt från de.
 
De gånger jag har kört via internet har det gått snabbt, och även bra pris på produkter som inte normalt finns i sortimentet. Det bara fixar dom iaf. De säljare jag fått snacka med har också varit kunniga.
 
Hej

Har handlat massor av dem, och också haft reklamationer (en kortläsare jag inte fick igång), allt har funkat klockrent bra.

(obs, har bara handlat i moderbutiken o via internet eller direkt i Bankeryd)

Roine
 
Senast ändrad:
Lustigt vad folk känner sig olika behandlade...

Enda problemet i Mölndalsbutiken som jag ser det är att det kan ta så förbenat lång tid innan man får hjälp. De får då inga hastighetsböter där bakom disken.

MEN, när man väl får hjälp tycker jag de är hjälpsamheten personligen. Underbara gubbar som inte drar sig för att förklara minsta lilla grej. Däremot tycker jag att de borde be varandra om hjälp med kön lite oftare, det är sällan mer än två kassor kör samtidigt. Att de inte har allt inne tycker jag inte är konstigt, än mindre att de inte beställer hem något som inte en kund uttryckligen beställt.

Jag har bara använt mig av postorder en gång (ett begagnat objektiv) och även om försäljaren gjorde sitt bästa för att jag skulle köpa ett nytt objektiv istället (för bara 50% mer!) så var han vänlig och hjälpsam. Den gluggen har jag haft mycket nytta av sedan dess.
 
Håller med Roine. Har köpt nästan alla mina kameror och fotoprylar från Scandinavianphoto (säkert upp emot 50 beställningar). Har alltid blivit schysst bemött och alltid fått mina grejer i tid. Har inte en enda gång råkat ut för att det varit fel på något jag beställt.

Visst har några av försäljarna verkat lite trötta ibland, men det kan man ta. Har själv jobbat i en kundtjänst och vet hur fruktansvärt tråkigt det kan vara att svara på samma fråga tusen gånger om dagen.

/Joakim
 
Har handlat endel från SP, en gång har jag haft lite problem, dock så avhjälpte dem det väldigt snabbt och bra. Jag köpte ett 300mm f/4 av dem, och när paketet kommer verkar det lite lätt, öppnar paketet och plockar fram objektivkogret, det var väääldigt lätt. Som jag trodde så var kogret tomt, någon stressad person i personalen hade lyckats missa att lägga i objektivet och endast skickat kogret, detta var väldigt tråkigt eftersom jag hade ett viktigt fototillfälle inplanerat. Ringde upp dem och fick faktiskt prata med VD´n (kommer ej ihåg hans namn) och han ordnade expressleverans med budfirma så jag hade objektivet dagen efter (en lördag). De stod självklart för den lite smått dyra frakten. Jag blev helt nöjd med bemötandet.

Har även handlat begagnad utrustning från dem förr och har inte blivit besviken på deras bedömning eller beskrivning av skicket, snarare tvärtom. Ett objektiv som beskrevs ha några repor visade sig vara helt repfritt förutom en 2mm lång repa UNDER stativfästet!

Jag handlar på SP även i fortsättningen.
 
Avhandla frågan med Scandinavian Photo.

Om man får problem är det ju bättre att ta det direkt med dem det berör.
Publicering av denna typen löser sällan nåt.
 
Jag var i Mölndal idag och köpte objektiv. Ringde och reserverade objektivet, ett par timmar senare hade jag objektivet på kameran. Frågade i kassan om de hade Lowepros Stealth Reporter väskor inne och fick det kollat trots att jag sa att jag inte skulle köpa. Ville bara se hur stora dom olika modellerna är, det är ju omöjligt att se på bilder. Inga problem där. Näthandeln funkar fint också.

Mitt enda problem med SP har varit att jag fick vänta månader på Cokinfilter och tillbehör, men jag undrar om det är Scandinavians fel. Jag tror att Cokins tillverkning består av en enda gubbe som sitter och täljer filter på en stubbe nånstans i de franska skogarna. Sen skickas de med duva, ett filter åt gången.
 
Dajo skrev:
Risken är tydligen stor att bli lurad om man handlar där.
Jag kommer inte att köpa mer på den firman i alla fall.

http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=1440

Bakgrunden hittar ni här:
http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=1332#pid13370

Och här:
http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=1301


ett klipp från ursprungstråden för den som inte orkar läsa alla upprörda inlägg typ,
Va ett begagnat objektiv som inte är i nyskick!!

hmm hmm,
men här kommer klippet direkt från ursprungstråden på D70Forum:
*******


Inlagd 25-2-2005 kl 15:49 Svara med citat
Detta är löst



Hej!
Jag vill bara avsluta debatten med att jag har fått en bra överenskommelse med Scandinavian Photo.

Det har framkommit att vissa människor har trott att jag har påstått att jag inte har fått häva köpet. Detta är felaktigt. Jag har vid varje kontakt med ScandinavianPhoto fått erbjudande om att häva köpet.
Jag beklagar om folk har tolkat mig så, men så var det i alla fall inte jag menade.

Som sagt, efter att ha kontaktat ScandinavianPhoto igen så har jag fått en deal som jag är mycket nöjd med.
Utan att gå in på dealen så kan man säga att båda parter har jämkat sin ståndpunkt.

Efter starten av denna tråden har jag pratat med VD:n på ScandinavianPhoto samt en anställd och fick i båda fallen ett bra och korrekt bemötande.

Om ni har några frågor får ni gärna ringa mig, 0736 - 22 46 73

Jag lämnar denna tråden nu i alla fall.

Hälsningar,
Per

*****
 
Re: Re: Scandinavian Photo är nog inte så seriöst som man tror

Bertil Lindgren skrev:
ett klipp från ursprungstråden för den som inte orkar läsa alla upprörda inlägg typ,
Va ett begagnat objektiv som inte är i nyskick!!


Japp, vi kan avsluta detta nu, problemet är löst. Dock vill jag bara tillägga att allt startade med att objektivet utannonserades på deras sida med rubrik "mycket bra skick" samt att säljaren har sagt (telefonsamtal) att den inte hade några repor på linserna.

När objektivet kom med posten så visade det sig innehålla fula repor på frontlinsen + inget stativfäste. Vi talar om en nikon AFS 80-200. Vill ni se bilden så får ni titta på länkarna i ursprungsinlägget.
 
Från allra första början i en av alla trådar till detta ämne så var det så här:
SP hade denna glugg (inkl stativfäste sagt muntligen men det ingår som standard) satt till 3 av 4 "stjärnor". Jag såg denna glugg själv satt till 3 stjärnor. Nyskick kan man inte kräva men har säljaren sagt att det inte är några repor så skall det (inkl 3 stjärnor) inte vara sådana JACK som det är på frontlinsen.
 
Tri-X skrev:
Nyskick kan man inte kräva men har säljaren sagt att det inte är några repor så skall det (inkl 3 stjärnor) inte vara sådana JACK som det är på frontlinsen.

Man har ju rätt att skicka tillbaka saker man inte är nöjd med, och få pengarna tillbaka. Om företaget svarat "nej" på frågan om repor och det verkligen ÄR repor, så borde de står för portot också.

Jag har aldrig haft problem med Scandinavian Photo. Ok, jag har fått fel filmer någon gång, men då har de bytt ut dem åt mig. De är snabba och smidiga att ha att göra med. Större företag än t.ex. Photax, så det känns inte lika personligt när man är kund hos SP.

Alla kan göra missar, eller vara på dåligt humör ibland. Då blir man ofta besviken och glömmer bort att det är vanliga människor som tar emot beställningarna. Om inte allt alltid går perfekt, så betyder det ju inte att företaget är oseriöst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.