Dajo
Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Man har ju rätt att skicka tillbaka saker man inte är nöjd med, och få pengarna tillbaka. Om företaget svarat "nej" på frågan om repor och det verkligen ÄR repor, så borde de står för portot också.
Jag har aldrig haft problem med Scandinavian Photo. Ok, jag har fått fel filmer någon gång, men då har de bytt ut dem åt mig. De är snabba och smidiga att ha att göra med. Större företag än t.ex. Photax, så det känns inte lika personligt när man är kund hos SP.
Alla kan göra missar, eller vara på dåligt humör ibland. Då blir man ofta besviken och glömmer bort att det är vanliga människor som tar emot beställningarna. Om inte allt alltid går perfekt, så betyder det ju inte att företaget är oseriöst.
Man har till och med rätt att få felet avhjälpt vilket innebär kostandsfri reparation. Att SP står för alla frakter är ju solkklart.
Att häva köpet är ju långt ifrån alltid en bra lösning eftersom man då står utan objektiv.
När det dessutom är frågan om ett obekjektiv som itne längre tillverkas så är det ju inte bara att handla någon annanstans.
Hävning av köp är dessutom ett sistahandsalternativ och behöver inte accepteras av köparen så länge reparationskostnaden blir orimligt hög.
min slutkläm är att säger säljaren att en pryl håller ett vist skick och köparen köper varan i tron att det är i avtalat skick så måste säljaren se till att uppfylla sin del i avtalet.
Vaad gör dom med objektivet om dom häver köpet?
Säljer till första bästa kanske med samma info som dom gett tidigare. Långt ifrån alla kan emd att reklamera och många tror inte att det går då det är begagnat.
Kul för Per att han blev nöjd till slut men mitt förtroende för ScandinavianPhoto är inte upprättat innan jag vet hur dom löste det.