Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sanningen bakom Paul Hansens vinnarbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Att kroppen har flyttats på nämns även i blogginlägget jag länkade till först, av vem vet man dock inte. Inte nödvändigtvis en fotograf men om så är fallet så tappar jag nog tron på dokumentärfotografin.

Eller så var hon inte död utan flyttade grejorna själv. Ännu värre.

Eller så var det någon som flyttade på henne för att undersöka om hon visade några livstecken. Eller så var det någon utanför fotografsällskapet som undersökte om hon hade något av värde med sig. Eller så...

Innan man vet hur det var tycker inte jag att man ska fördöma fotograferna för att kroppen ligger olika på två olika bilder. Fast huvudsaken är kanske att man får utlopp för en del av obehagskänslorna man känner inför ett dödat barn?

Eller så var det någon som flyttade på henne för att undersöka om hon visade några livstecken. Eller så var det någon utanför fotografsällskapet som undersökte om hon hade något av värde med sig. Eller så...

Innan man vet hur det var tycker inte jag att man ska fördöma fotograferna för att kroppen ligger olika på två olika bilder. Fast huvudsaken är kanske att man får utlopp för en del av obehagskänslorna man känner inför ett dödat barn?

Varför skulle ett döende barn krypa efter en tavla, krypa tillbaka för att sen hålla om tavlan?

Det hade du sett om du hittat bägge bilderna.

"Skulle någon ha flyttat på kroppen? Det befängda i frågan övergick för en stund mitt förstånd, men när mannen i luren förklarade bakgrunden med det två olika bilderna beskrev jag situationen när bilden/bilderna togs. Fabienne låg på ett kraftigt sluttande tak och när plundrarna lyfte henne i ena armen och petade på henne, (en av dem bestal henne till och med på pengar), gled hon nerför taket."
- Paul Hansen i Foto nr 3/2011.

Övriga fotografer är:Jan Dagö, Jan Grarup, Edward Linsmier, Laban Mattei, Michael Mullady, James Oatway, Lucas Oleniuk, Alon Skuy och Nathan Weber. Den sistnämnda har tagit "gruppbilden".

Har också sett en annan bild...skulle inte blir det minsta förvånad om den gruppen fotografer Paul H sitter med på bilden i bloggen har lagt kroppen tillrätta/arrangerat bilden.

Lite snabbt googlande:

http://news.ghananation.com/templates/?a=16660

Bilden du länkar till verkar vara tagen efter Paul Hansens bild.

Paul Hansen: armen om tavlan som har baksidan uppåt.

Din länk: baksidetavlan har blivit flyttad, och även kroppen

Denna bild http://prisonphotography.files.wordpress.com/2010/04/1haiti-747.jpg?w=489&h=338 : Kroppen ligger med fötterna flyttade till samma position som din länk, överkroppen har flyttats ytterligare. Baksidetavlan är borta. Blodet har runnit ner till där fotograferna stod.

Jag tycker därför inte att man kan anta att fotografgruppen har tillrättalagt Fabienne Cherisma.
.

Men eftersom du kopierade den rakt av antar jag att du förstår vad den syftar på? Jag gör det då inte.

Jag är alldeles för dåligt insatt i bildjournalistik för att bedömma hur bilderna oftast tas men dessa reportagefotografer som så vackert brukar säga att dom vill närma sig motiven/människor med respekt var är dom? Inte i detta gäng i alla fall...

Men det kanske i & för sig bara gäller levande människor...

Ja, det är klart att det bara gäller levande människor. Det går inte att brista i respekt för en död människa. Man kan visa respekt för den dödes efterlevande, men den döde är död, borta och kan inte reagera på hur man förhåller sig till henne.

Ok. Oupplyst & korkad som jag är så tänkte jag mig inte i min enfald att ett helt pressuppbåd skulle stå flockad runt flickan som framför ett idrottsevenemang.

Förstod du att så skulle vara?

Jag tycker att hela historien är ytterst osmakligt men vi tycker helt enkelt olika.

För mig finns det gränser för hur påträngande en fotograf får vara för att tjäna brödfödan och lite till. Samma gäller naturligtvis den som publicerar.

Fotografen fotograferar. Det är upp till publicisten att avgöra om bilden är värd att publiceras eller inte, eller om man ska avtå från publicering för att det skulle skada någon. Om fotografen skulle hålla på och göra sådana avgöranden innan hon tar bilden så skulle en massa bra bilder aldrig bli tagna.

Naturligtvis ska inte en fotograf vara påtrångande, störande och allmänt irriterande när det gäller privatpersoner (när det gäller offentliga personer är läget lite annorlunda, speciellt när det handlar om politiker), men hur är man för påträngande när det gäller en död person?

Ok. Oupplyst & korkad som jag är så tänkte jag mig inte i min enfald att ett helt pressuppbåd skulle stå flockad runt flickan som framför ett idrottsevenemang.

Förstod du att så skulle vara?

Jag tycker att hela historien är ytterst osmakligt men vi tycker helt enkelt olika.

Vad är det som gör det värre för dig när det är fler än en fotograf?

Fotografen fotograferar. Det är upp till publicisten att avgöra om bilden är värd att publiceras eller inte, eller om man ska avtå från publicering för att det skulle skada någon. Om fotografen skulle hålla på och göra sådana avgöranden innan hon tar bilden så skulle en massa bra bilder aldrig bli tagna.

OCH...? (Vad skulle mänskligheten förlora därmed?)

Bilden du länkar till verkar vara tagen efter Paul Hansens bild.

Paul Hansen: armen om tavlan som har baksidan uppåt.

Din länk: baksidetavlan har blivit flyttad, och även kroppen

Denna bild http://prisonphotography.files.wordpress.com/2010/04/1haiti-747.jpg?w=489&h=338 : Kroppen ligger med fötterna flyttade till samma position som din länk, överkroppen har flyttats ytterligare. Baksidetavlan är borta. Blodet har runnit ner till där fotograferna stod.

Jag tycker därför inte att man kan anta att fotografgruppen har tillrättalagt Fabienne Cherisma.
.

Visst har du rätt....jag sa inte att dom hade/har gjort det utan att jag inte hade blivit förvånad om så va fallet..vissa gör helt enkelt allt för att få den "perfekta" bilden..men efter att sett fler/andra bilder o läst endel om situationen så tror jag inte bilden är arrangerad/att kroppen lagts till rätta.

Jag kommer inte att beklaga om en eller annan krigsfotograf stryker med framigenom. Då kan de överlevande fotograferna plåta honom/henne i stället för oskyldiga barn!

Men är du helt jävla dum i huvudet? Fotograferna har inget med hennes död att göra, deras jobb är att skildra det som händer. OM du har problem med hur media skildrar verkligheten så börja med att sluta konsumera media innan du dödsönskar människor som sliter som djur för att berätta och skildra vår omvärld.
Idiot!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar