Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har hittat på stativ tänklte först 1 benstativ men tripod verkar vettigare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, därför jag inte tittar på dom billigaste stativen :) Men sen väger kameran typ inget, så nästan vilket stativ som helst bör kunna hålla vikten (om det inte är katastrofdåligt då).
Stativet, med kameran på, ska helst stå stabilt när det blåser också. Risken att det blåser omkull är rätt så minimal även med ett uselt stativ, men ett för lätt stativ kan vibrera onödigt mycket när det blåser, varpå bilderna blir lite småsuddiga.

Tittat även på detta http://www.fotokungen.com/stativ/sirui/sirui-t-2005x-g20x , har inte vinklingsbar skärm och tror 95CM blir lite lågt, runt 120/130 utan mittendelen vore bättre.
Helst stativet vara högt nog för bekväm användning utan att man behöver fälla upp mittpelaren. I stort sett alla stativ blir ostadigare med mittpelaren uppe. Lagom höjd räknar man ut genom att mäta vilken höjd ens ögon sitter på och drar ifrån höjden till okularet på kameran och höjden på stativhuvudet (t.ex. en kulled).

Stativet, med kameran på, ska helst stå stabilt när det blåser också. Risken att det blåser omkull är rätt så minimal även med ett uselt stativ, men ett för lätt stativ kan vibrera onödigt mycket när det blåser, varpå bilderna blir lite småsuddiga.

Kände på ett stativ som vägde tydligen 4 KG och det lär jag släpa med mig en gång. Bättre och krocka fast en vikt i pelaren i så fall, typ väska och ta det naturen erbjuder (kasse med några stenar t.ex) eller ha med sig vattenflaska med vatten (får vara lite kreativ i så fall :)).

Men är helt med på vad du menar och hade jag haft något rejälare släpar kamera hade tyngre stativ kanske varit motiverat (i för sig lär kameran själv göra lätt stativ stabilt) .

Helst stativet vara högt nog för bekväm användning utan att man behöver fälla upp mittpelaren. I stort sett alla stativ blir ostadigare med mittpelaren uppe. Lagom höjd räknar man ut genom att mäta vilken höjd ens ögon sitter på och drar ifrån höjden till okularet på kameran och höjden på stativhuvudet (t.ex. en kulled).

Okej har 170 ca till ögonen. Men är inte obekväm med lägre höjd än ögonen (skärmen är rätt stor så behöver inte vara jätte nära den). Sen brukar man ju ta bilder lite olika vinkel, naturbilder brukar man ta närmare backen om möjligt (men inte någon expert, utan läst om det bara).

Ja, en krok på stativet som man kan hänga en tyngd i är en utmärkt bra finess.

Ja :) det är i så fall den vägen jag tänkte göra stativet stabilt om så behövs för tungt stativ kommer jag inte vilja släpa på. Sen om man köper den över nätet har man ju rätten att ångra sig (något jag hoppas inte behövs).

Tittat på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3278598#rparams= också, http://www.sirui.eu/en/products/tripods/txle-serie/ ska vara 131,6CM blir 140,4cm med kulled om jag räknat rätt. Dock lite klumpigare med sina 46,5 CM längd men kan vara värt det om man vill komma upp i höjd, men kanske inte behövs för min typ av fotografering?

Jag köpte tillsist http://www.sirui.eu/en/products/tripods/t05x-series/ SIRUI T05X.

För sin vikt, är det väldigt stabilt. Känner också att tyngre stativ hade jag inte tagit med mig, detta är på gränsen till klumpigt att ta med.

Fungerar bra även om man har stela fingrar (som trumpinnar), men svåraste är att dra tillräckligt hårt om kulleden (dragit par 1000 skruv genom jobbet, så har lite känsla för åtdragning ). Man får dra lite mer än det börjar ta stopp, det går ju i för sig enkelt bytta C-10S huvudet. Såg på en video innan köp och huvudet ska klara rejält stora objektiv, så min lätta kamera bör inte vara något problem (men man får ändå dra rätt hårt). märkts tydligt om man behöver peta på inställningar, då kan kameran flytta sig lite.

Köper man den i metall, blir det rätt kallt att ta i den (har bara skumgummi på två ben). Så inte så kul att fälla ihop den och ta i ett iskallt ben. Annars enkelt att ändra positioner, dock har jag råkat ut för huvudet gängat upp sig lite ,är inte lätt dra åt den så den sitter still mot stativet, samt även mitten pinnen har åtdragningsringen varit lös av min hantering, inte våld men när jag ska vrida kameran.

Men känns faktiskt inte kina byggt för övrigt, dock gäller inte 6 års garanti i just Sverige (trots den säljs här). lite lustigt.

Om någon undrar något ös bara på med frågor (har haft den i 4 månader nu) :)

Här är en blid jag tog vid en åker (någon vindpust då och då) F4 , 6sek och iso 80. är med stativet, även tagit landskapsmotiv som test.
mZJcl3x.jpg

Du kan få lätt, billig eller bra. Inte alla tre... Jag skulle faktiskt satsa på ett bra, och se det som investering. De lättaste är väl kolfiber, men också dyrast. Jag tycker det är värt priset i alla fall, och det behöver kanske inte vara Gitzo, även om det är min rekommendation.
Ett välbyggt stativ håller hela livet ut. Även ett dyrt stativ kostar då inte så många kronor per år om man är tillräckligt ung när man köper stativet. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar