Jag köpte tillsist
http://www.sirui.eu/en/products/tripods/t05x-series/ SIRUI T05X.
För sin vikt, är det väldigt stabilt. Känner också att tyngre stativ hade jag inte tagit med mig, detta är på gränsen till klumpigt att ta med.
Fungerar bra även om man har stela fingrar (som trumpinnar), men svåraste är att dra tillräckligt hårt om kulleden (dragit par 1000 skruv genom jobbet, så har lite känsla för åtdragning ). Man får dra lite mer än det börjar ta stopp, det går ju i för sig enkelt bytta C-10S huvudet. Såg på en video innan köp och huvudet ska klara rejält stora objektiv, så min lätta kamera bör inte vara något problem (men man får ändå dra rätt hårt). märkts tydligt om man behöver peta på inställningar, då kan kameran flytta sig lite.
Köper man den i metall, blir det rätt kallt att ta i den (har bara skumgummi på två ben). Så inte så kul att fälla ihop den och ta i ett iskallt ben. Annars enkelt att ändra positioner, dock har jag råkat ut för huvudet gängat upp sig lite ,är inte lätt dra åt den så den sitter still mot stativet, samt även mitten pinnen har åtdragningsringen varit lös av min hantering, inte våld men när jag ska vrida kameran.
Men känns faktiskt inte kina byggt för övrigt, dock gäller inte 6 års garanti i just Sverige (trots den säljs här). lite lustigt.
Om någon undrar något ös bara på med frågor (har haft den i 4 månader nu)
Här är en blid jag tog vid en åker (någon vindpust då och då) F4 , 6sek och iso 80. är med stativet, även tagit landskapsmotiv som test.