keckax
Aktiv medlem
Jo, jag vet - och jag gillar Samyangen, men ville bara jämnföra och se om det var jag som var suddig på ögonen eller optiken. Nej, jag vet att jag "misshandlade" optiken i exempelbilden, men det var bara för att se om det dög till det också, vilket svaret på blev nja... Dock, till Samyangenens försvar så uppelvde jag den bättre på FF när jag framakallade lite analoga filmer där jag tvingades blända ner för att inte överexponera. Det är kanske inte konstigt för upplösning /ph blir ju bättre med större negativ och dessutom döljer sv/v en hel del problem. Hmmm... Jag behöver ett digitalt FF-hus känns det som - märkligt att ett billigt objektiv får mig att vilja ha ett nytt hus
Jo, finns det focusstop så är det nog enklare, men det är tyvärr ovanligt på optik producerad de senaste 20 åren. Får se om googel lyckas hitta någon sprängskiss på optiken så att man vågar skruva isär det. Och jo, AF-confim har jag löst genom att limma på ett "AF-confirm" chip som dessutom ger mig rätt bländare och brännvidd till EXIF, så jo, det fungerar ju, men AF-systemet på 40D är bra, men inte helt perfekt tyvärr - på kortare avstånd gev den nya mattkivan bättre resultat än AF-confirm och med skärpedjupet vid f/1.4 och kortare avstånd så finns likssom inte marginal för fel.
En rolig sak iofs är att det inte alls är sant som CP skriver - det går helt utmärkt att använda optiken till sport - testade iag med AF-confirm chip i AF-läge och kameran i one-shot mode så att man får en AF-trap och det fungerar - fick skarp bild vid f/1.4 på rätt ställe på en folkracebil i 70km/h på 18 meters avstånd, något bakfocus blir det mht till shutterlag, men justerade fram AF-chipet -2 och sedan satt focus på grillen - dock innebär den inställningen en aning front focus på stillastående objekt.... *suck* Men faktum kvarstår - det GÅR att använda till sport även om det är lite omständigt och kräver (iaf till canon) att man monterar senaste AF-confirm chip och använder det med lite fantasi.
En del optik fokuserar förbi oändligheten. Försök först ta reda på varför det förhåller sej på det viset innan du skruvar. Kan det måhända vara så att det finns "reserv" för extrema temperaturvariationer (metall växer och krymper)?
Jag tror ämnet har varit uppe på FS förut.
/K