Annons

Samyang hos Cyberphoto

Jo, jag vet - och jag gillar Samyangen, men ville bara jämnföra och se om det var jag som var suddig på ögonen eller optiken. Nej, jag vet att jag "misshandlade" optiken i exempelbilden, men det var bara för att se om det dög till det också, vilket svaret på blev nja... Dock, till Samyangenens försvar så uppelvde jag den bättre på FF när jag framakallade lite analoga filmer där jag tvingades blända ner för att inte överexponera. Det är kanske inte konstigt för upplösning /ph blir ju bättre med större negativ och dessutom döljer sv/v en hel del problem. Hmmm... Jag behöver ett digitalt FF-hus känns det som - märkligt att ett billigt objektiv får mig att vilja ha ett nytt hus :)

Jo, finns det focusstop så är det nog enklare, men det är tyvärr ovanligt på optik producerad de senaste 20 åren. Får se om googel lyckas hitta någon sprängskiss på optiken så att man vågar skruva isär det. Och jo, AF-confim har jag löst genom att limma på ett "AF-confirm" chip som dessutom ger mig rätt bländare och brännvidd till EXIF, så jo, det fungerar ju, men AF-systemet på 40D är bra, men inte helt perfekt tyvärr - på kortare avstånd gev den nya mattkivan bättre resultat än AF-confirm och med skärpedjupet vid f/1.4 och kortare avstånd så finns likssom inte marginal för fel.

En rolig sak iofs är att det inte alls är sant som CP skriver - det går helt utmärkt att använda optiken till sport - testade iag med AF-confirm chip i AF-läge och kameran i one-shot mode så att man får en AF-trap och det fungerar - fick skarp bild vid f/1.4 på rätt ställe på en folkracebil i 70km/h på 18 meters avstånd, något bakfocus blir det mht till shutterlag, men justerade fram AF-chipet -2 och sedan satt focus på grillen - dock innebär den inställningen en aning front focus på stillastående objekt.... *suck* Men faktum kvarstår - det GÅR att använda till sport även om det är lite omständigt och kräver (iaf till canon) att man monterar senaste AF-confirm chip och använder det med lite fantasi.

En del optik fokuserar förbi oändligheten. Försök först ta reda på varför det förhåller sej på det viset innan du skruvar. Kan det måhända vara så att det finns "reserv" för extrema temperaturvariationer (metall växer och krymper)?

Jag tror ämnet har varit uppe på FS förut.

/K

Har tidigare haft ett Zeiss Planar 85/1,4 och en makro-konverter som gav riktigt fin a makrobilder. Är det nån som testat att använda Samyangen med t ex mellanringar för lite närbilder på bländare 1,4-2,8?

Ja, jag har testat lite och det fungerade oki, skulle dock haft en tunnare ring - 25mm ring är för mycket för vettig användning. 12mm eller så passar troligen bättre.

Vad blir det för närgräns med 25 mm? Jag testade med ett närbildsfilter igår, mycket trevliga bilder ;)

Bilagor

• IMG_5488JLSFS.jpg
    IMG_5488JLSFS.jpg
    9.1 KB · Visningar: 1,252
Tja, beror ju på vad man vill uppnå - för äkta macro har jag bättre optik - det jag vill ha samyangen till är 50-70cm bilder och då 25mm lite väl mycket

[OT]
Jävlar så trött jag är på Cyberphotos parkering..
Hur i H*****E kan man välja en tom parkering som testmotiv för ALLA objektiv man säljer?
En tegelvägg vore lika tråkig, men mera givande.

Hahaha ja gud.. vi är inne på samma spår du och jag :) men det är nog för att det ska gå att jämföra kamerorna för oss som bara har tillgång till dessa bilder.

[T]
Ingen annan som vill slänga upp lite med bilder eller tester av sitt samyang fisheye? kanske ska köpa en nu efter jul.. lite osäker men sugen.

[OT]

Hahaha ja gud.. vi är inne på samma spår du och jag :) men det är nog för att det ska gå att jämföra kamerorna för oss som bara har tillgång till dessa bilder.

[T]
Ingen annan som vill slänga upp lite med bilder eller tester av sitt samyang fisheye? kanske ska köpa en nu efter jul.. lite osäker men sugen.

Jag har ett Falcon, men det är i princip samma sak. Det är mjukt på f3.5 (fullt öppet) men blir snabbt bättre. Nästa bländarsteg är f5.6 men det går att ställa bländarringen i mellanläge, man ser i sökaren när det blir bättre om man riktar det mot en stark ljuskälla.

Här är ett par snabba testbilder jag tog för min egen skull, men gärna delar med mig av:
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/falcon/wide_open/

Jag har ett Falcon, men det är i princip samma sak. Det är mjukt på f3.5 (fullt öppet) men blir snabbt bättre. Nästa bländarsteg är f5.6 men det går att ställa bländarringen i mellanläge, man ser i sökaren när det blir bättre om man riktar det mot en stark ljuskälla.

Här är ett par snabba testbilder jag tog för min egen skull, men gärna delar med mig av:
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/falcon/wide_open/

Trevligt ser helt okej ut på 5,6 jag ska inte göra nå stora grejer av det i alla fall, dessutom kommer jag att fota på dagarna mycket under vintern sol ljus och vit snö så en bländare på 3,5 är ändå för stort.
Vad använde du för kamera då du fotade test bilderna ?.
Och ta gärna fler bilder säkert fler än jag som vill se. :)

Trevligt ser helt okej ut på 5,6 jag ska inte göra nå stora grejer av det i alla fall, dessutom kommer jag att fota på dagarna mycket under vintern sol ljus och vit snö så en bländare på 3,5 är ändå för stort.
Vad använde du för kamera då du fotade test bilderna ?.
Och ta gärna fler bilder säkert fler än jag som vill se. :)

Ah, klantigt av mig att inte nämna kameran. De är tagna med en Canon EOS 20D.
Det finns åtminstone två trådar om dessa fisheyes, finns nog fler bilder i dem.

Här finns ett test förresten:
http://www.lenstip.com/160.1-Lens_r...5_Aspherical_IF_MC_Fish-eye_Introduction.html

Av deras skärpemätning framgår att mittskärpan toppar på f5.6 och kantskärpan på f8.0, vilket tycks stämma. Objektivet får snabbt enormt skärpedjup och man behöver sällan oroa sig för hur man stället fokus, vilket är trevligt. Tillsammans med den stora bildvinkeln är det ett utmärkt objektiv att skjuta från höften med ;)

Vi får se om det kommer upp fler bilder, jag har inte riktigt tillgång till dem för tillfället. Kolla in flickr odyl :)

Ah, klantigt av mig att inte nämna kameran. De är tagna med en Canon EOS 20D.
Det finns åtminstone två trådar om dessa fisheyes, finns nog fler bilder i dem.

Här finns ett test förresten:
http://www.lenstip.com/160.1-Lens_r...5_Aspherical_IF_MC_Fish-eye_Introduction.html

Av deras skärpemätning framgår att mittskärpan toppar på f5.6 och kantskärpan på f8.0, vilket tycks stämma. Objektivet får snabbt enormt skärpedjup och man behöver sällan oroa sig för hur man stället fokus, vilket är trevligt. Tillsammans med den stora bildvinkeln är det ett utmärkt objektiv att skjuta från höften med ;)

Vi får se om det kommer upp fler bilder, jag har inte riktigt tillgång till dem för tillfället. Kolla in flickr odyl :)

Man kan ju inte annat än bli imponerad för det priset och den bildkvalité man får, om det finns pengar kvar på kontot efter jul/nyårs firandet med alla vänner uppe i sambons hemtrakter då blir det till att beställa.
tack för länken till testsidan där tog hem en bild och skärpte upp lite och granskade det kommer fungera perfekt runt f8 för mig :).

Köp billigt och betala två gånger heter det visst. :)

Kul grejer vid första anblicken men jag står över, både bygg- och bildkvalitet skulle göra att jag ångrade mig rätt snabbt.

Kul grejer vid första anblicken men jag står över, både bygg- och bildkvalitet skulle göra att jag ångrade mig rätt snabbt.

Har man behov av att använda det vid full öppning kan det vara värt att kika på någon av de mångdubbelt dyrare. Annars ser jag inga nackdelar.

Vad i byggkvalitén är det du ogillar?

Det verkar vara lite för många rapporter på nätet om bl.a. bländaren.

Det verkar vara lite för många rapporter på nätet om bl.a. bländaren.

På Samyang 8mm för Canon är ju bländaren helt mekanisk. Vad det innebär i praktiken är att enda gången som bländarlamellerna rör sig är när du själv vrider på bländarringen.
Kamerahuset kan inte själv styra bländarens rörelse då Canon har elektriskt styrd bländare. Jag har svårt att se att de gånger man själv ändrar bländaren på ett fisheye ska kunna slita ut det. Ställ bländaren på 5,6-8 och avståndet på 1 meter, sedan kan du lungt lämna dessa reglage utan att behöva röra dessa någonsin mer :)

Det låter helt klart som att du inte provat själv. 85:an är betydligt bättre byggd än till exempel Nikkor 85/1,8 och har minst lika bra bildkvalitet vid f/1,4 som Nikkor 85/1,4.
Bländaren? Vem bländar ner ett sånt objektiv? ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar