Annons

Samsung NX

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror som sagt att Samsung valt att optimera sin fattning för att kunna få ner tillverkningskostnaden, storlek och vikt på kameran och objektiven, och all anpassaning till en över 30 år gammal fattning bör då ligga i den eventuella adaptern. Men priset på adaptern riskerar att bli så högt att den kostar mer än kameran och de kan bedömma att marknaden för en sådan adapter är för liten.

De köpare som de främst siktar in sig på med NX-systemet bör vara de som idag köper en liten kompakt instegs DSLR. Vi som redan har en Pentax eller Samsung DSLR ligger nog en bit ner på prioritetslistan.

Va inte så tråkig/realistisk. Men fattningen är moderniserad, en modernare fattning skulle vara elekromagnetisk, tryck på en knapp/stäng av kameran så ramlar objektivet i backen...
Mer än en tusenlapp för adaptern behöver den inte kosta.

Antagligen kommer Pentax med nån liknande kamera om några år, kanske med egen fattning.

har nikon själv men om det skulle det komma en sån här kamera och ett pankakeobjektiv så skulle jag kunna tänka mig att köpa en som komplement pga storleken... tror många skulle kunna göra samma sak...

Men känns som dom stoppar in en projektor i en kompaktkamera före en nx, fungerar säkert hur bra som helst för att lura svensson att välja en liten kamera, men som sagt tror jag dom är för medveten om storleken på nx för att bry sig om sånt "lull-lull"

Det är väl ingen tvekan att konceptet är banbrytande. Att göra en SLR kamera utan spegel ligger väl i tiden och i framtiden kommer man säkert att fundera på hur det kom sig att man gjorde kameror via den omvägen.
Jag är övertygad att det inte kommer att sluta här, vi kommer inom kort att få FS kameror utan spegel och allt fram till det är mer eller mindre kompromisser.
Man kan väl säga att i och med att spegeln försvinner så får man bort en stor bromskloss vad gäller utvecklingen.

Och för att inte få alltför mycket mothugg: Jag kan ha fel!

lm

Nu micro APS-C, sedan finns micro 4:3, vanliga APS-C, överlägsna men dyra FF, - hur många format tänker sig fotoindustrin, att vi konsumenter skall vara intresserade av, egentligen?
Jag tycker det börjar bli en hysterisk mängd olika digitala format, förutom dessa små kompaktkamera format, med en nagels storlek!

Sökare utan spegel, i en systemkameran?
Det har säkert legat länge på ritborden, hos många tillverkare, gör kameran lättare, inte nödvändigtvis mindre, men det stora problemet är, att en EVF behöver ström, mycket ström, för att fungera.
En spegelreflex sökare, MVF, behöver absolut ingen ström för sin egen funktion, den är tusenfalt snabbare i uppdateringen, i ändringar av motiv, fungerar mycket bra även i relativt mörker, där har ingen EFV ännu fungerat, inte ens i närheten.

Tror inte det finns batterier ännu, med tillräcklig kapacitet, för att en systemkamera med EVF skall kunna fungera riktigt länge, skitkul att plötsligt stå utan ström, med ett motiv framför sig!

Panasonic G1 har mycket dålig funktionstid, på ett batteri, naturligtvis sämst av alla nu tillverkade systemkameror, idén med en EVF på en systemkamera, om det behövs flera uppsättningar batterier, blir bara en idé, ingen seriös konstruktion.

Allt hänger på om batteritillverkarna kan få fram batterier med mycket stor kapacitet, klarar även vinterklimat ...

Batterikapacitet

För 10-12 år sedan kunde man ta ca 50 st 1,2 megapixlarbilder på en laddning. Idag tar man lätt 7-800 bilder på 7-8 meg.
Det finns bilar som går på batteri.
Man kan inte bara titta neråt för att se var man sätter ner foten, ibland måste man se framåt för att se vart man är på väg.

lm

Vill man ha bra batterikapacitet så finns det ingen digitalkamera som duger, tacka vet jag helmerkanska kameror som bara använder batteri till ljusmätningen där ett knappcellsbatteri räcker till minst 10000 bilder. ;)

Vill man ha bra batterikapacitet så finns det ingen digitalkamera som duger, tacka vet jag helmerkanska kameror som bara använder batteri till ljusmätningen där ett knappcellsbatteri räcker till minst 10000 bilder. ;)
Nej, det känns ju fruktansvärt begränsande att "bara" kunna ta ett par tusen bilder per batteri (och uppemot det dubbla med JPEG). Nej, det "duger" ju inte alls...

Mikro systemen(eller DSLE E för elektronisk) ersätter nog spegelkamerorna om kanske 5 år, när EVF blir bättre på alla sätt så blir du nog ensam att vilja köp en traditionell kamera. Då minskar kanske antalet format igen. Såg att Samsung har visat en mobiltelefon med inbyggd projektor(vet ej batteritiden), se länk ovan.

Jag tycker den här Samsungen är det mest intressanta som jag sett på mycket länge. Härligt, det gäller bara förstås att priset ligger på kompaktkamera-nivå, annars blir den ingen hit. Max 4500 som startpris.

För 10-12 år sedan kunde man ta ca 50 st 1,2 megapixlarbilder på en laddning. Idag tar man lätt 7-800 bilder på 7-8 meg.
Det finns bilar som går på batteri.
Man kan inte bara titta neråt för att se var man sätter ner foten, ibland måste man se framåt för att se vart man är på väg.

lm

Javisst, om du sätter ner foten i komojjan, på ängen, då letar du säkert framåt, efter närmaste tvättställ!
:), :), :)
Alltså, oväntade situationer ger inte alltid en bättre dag, idéer för att få till något nytt kan ofta bara bli idéer, inarbetade sedan länge fungerande lösningar brukar ofta vara kvar, länge, länge ...

Det finns bilar som går på enbart batterier, ja, men inte speciellt långt, idag kan väl ingen hänga med min bensindrivna i 100 mil, innan batteriet måste laddas?
Det är långt tills bilar drivna med batteri blir något att räkna med, hallå där, drömma är en sak, verkligheten är utanför fönstret!

Ja, minst 10000 bilder!
Miljoner bilder kunde det lätt bli på ett litet batteri, under de 10-15 år som det fungerade, - om det var ett kvicksilver batteri!
Ett silveroxid batteri fungerar inte så länge, men bör ändå fungera i många år, räcker till betydligt mera än 10000 bilder ...

öh, om inga nu befintliga objektiv går att klämma dit, så är det en ny fattning, oavsett vad den är baserad på.

Det är ingen "helt ny fattning" om den baserar sig på en tidigare fattning.
För att vara "helt ny" måste den vara just det, "helt ny", alltså inte baserad på en fattning som redan finns.

Däremot så kan det vara en ny fattning, men alltså inte helt ny.
En ny fattning kan absolut vara en variant på en existerande fattning.
Men för "helt ny fattning" så måste den vara "helt ny" också, ingen variant.

Jag har inte sett någon information som säger att fattningen är helt ny, alltså inte baserad på tidigare varianter, eller är ny - men baserad på tidigare varianter.

En mikrofattning baserad på K-fattningen, blir ju en variant på K och därmed inte "helt ny", även om den kan vara ny.

Allt klart?

Nu micro APS-C, sedan finns micro 4:3, vanliga APS-C, överlägsna men dyra FF, - hur många format tänker sig fotoindustrin, att vi konsumenter skall vara intresserade av, egentligen?

Mikro APS-C är inget nytt format, inget nytt bildformat. Det är fortfarande APS-C, precis som mikro 4/3 fortfarande är 4/3. Det är konstruktionen av objektiven som blir nya då huset saknar spegel och man kan optimera objektiven för ett tunnare kamerahus. Men bildformatet är detsamma.

Så vi har fortfarande tre dominerande bildformat - 4/3, APS-C och 24x36 - fast med olika fattningar beroende på kamerafabrikat.

Mikro APS-C är inget nytt format, inget nytt bildformat. Det är fortfarande APS-C, precis som mikro 4/3 fortfarande är 4/3. Det är konstruktionen av objektiven som blir nya då huset saknar spegel och man kan optimera objektiven för ett tunnare kamerahus. Men bildformatet är detsamma.

Så vi har fortfarande tre dominerande bildformat - 4/3, APS-C och 24x36 - fast med olika fattningar beroende på kamerafabrikat.

Du har rätt!
Jag skulle ha skrivit, - olika konstruktioner, fel att skriva olika bildformat!

Men, ändå, jag tycker det börjar bli lite väl många försök, att ge konsumenten olika konstruktioner, att välja emellan.

Troligen kommer ändå bara några få konstruktioner att vinna, i längden, detsamma blir det bara några få bildformat, som kommer att vara det tillverkarna enas om, min gissning.

FF, 24x36 i mindre systemkameror, än dagens kolosser, blir säkert en av vinnarna, det bildformatet bör även kunna komma i kompakta mätsökar kameror.

Batteristation, inte bensinstation

............
Det finns bilar som går på enbart batterier, ja, men inte speciellt långt, idag kan väl ingen hänga med min bensindrivna i 100 mil, innan batteriet måste laddas?
Det är långt tills bilar drivna med batteri blir något att räkna med, hallå där, drömma är en sak, verkligheten är utanför fönstret!

Ja, dom börjar sätta upp sladdar för laddning...
Men så småningom kanske "dom" kommer på att det går att byta batteri i bilen som fotografer numera gör i kameran....
Alltså en batterikassett som går fortare att byta än att tanka bilen........

Senast ändrad:
Det är ingen "helt ny fattning" om den baserar sig på en tidigare fattning.
För att vara "helt ny" måste den vara just det, "helt ny", alltså inte baserad på en fattning som redan finns.

Däremot så kan det vara en ny fattning, men alltså inte helt ny.
En ny fattning kan absolut vara en variant på en existerande fattning.
Men för "helt ny fattning" så måste den vara "helt ny" också, ingen variant.

Jag har inte sett någon information som säger att fattningen är helt ny, alltså inte baserad på tidigare varianter, eller är ny - men baserad på tidigare varianter.

En mikrofattning baserad på K-fattningen, blir ju en variant på K och därmed inte "helt ny", även om den kan vara ny.

Allt klart?

Visst kan man peta med petitesser, men spelar de verkligen någon roll om de är en NY fattning eller en HELT NY när man ändå inte kan använda gammal optik?

Visst kan man peta med petitesser, men spelar de verkligen någon roll om de är en NY fattning eller en HELT NY när man ändå inte kan använda gammal optik?

Och vem säger att man inte kan använda gammal optik?
Det saknas fortfarande information om fattningen.

Så det finns varken något som säger att det är en ny fattning, en helt ny fattning, en gammal fattning eller att man kan använda eller inte använda gammal optik.

Rykten från Korea säger att objektiv för K-fattningen kan användas, med en adapter a'la m4/3 och 4/3. Men Samsung har inte släppt några officiella tekniska specifikationer för objektivfattningen, så hitills finns det endast spekulationer och inget annat än det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar