Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safari med 200mm??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag ska resa på safari i Afrika, vet inte än vilket land det blir så tips emottas tacksamt.

Högst upp på listan för tillfället är Tanzania. Har hittat en svensk arrangör (Andersons) där man får egen guide och jeep vilket låter lockande.

Men nu var det det här med objektiv också, jag har bara som mest 200mm. Räcker det? Jag har canon 5D mark II. Jag skulle gärna köpa ett 400 eller 500 men eftersom resan kostar en förmögenhet så finns det ingen möjlighet att köpa ett sådant.

Tack på förhand!
Bee
 
Tveksamt

Jag ska resa på safari i Afrika, vet inte än vilket land det blir så tips emottas tacksamt.

Högst upp på listan för tillfället är Tanzania. Har hittat en svensk arrangör (Andersons) där man får egen guide och jeep vilket låter lockande.

Men nu var det det här med objektiv också, jag har bara som mest 200mm. Räcker det? Jag har canon 5D mark II. Jag skulle gärna köpa ett 400 eller 500 men eftersom resan kostar en förmögenhet så finns det ingen möjlighet att köpa ett sådant.

Tack på förhand!
Bee

Räcker är ett relativt begrepp. Jag kan garantera att du kommer att sakna längre brännvid! Varför inte köpa ett sigma 120-400 som du säljer när du kommer hem.
 
Jag har själv inte varit på safari, men min far har bott i afrika i fem år sent sextio/tidigt sjuttio -tal. Han körde alltid med ett fast 200/4 på sin Nikon F när han var på safari och jag har sett en hel del hyffsade diabilder från den tiden.

Jag ser i din profil att du har ett 200/2.8, kanske kan du skaffa en teleconverter om du känner dig osäker på räckvidden och de längre objektiven är för dyra?
 
Räcker är ett relativt begrepp. Jag kan garantera att du kommer att sakna längre brännvid! Varför inte köpa ett sigma 120-400 som du säljer när du kommer hem.

Hm, kanske inte så dum idé. Fast jag har ingen bra erfarenhet från sigma, köpt det två gånger tidigare och lämnat tillbaka det båda gångerna. Frågan är hur mycket man förlorar på att sälja det sen.
 
Jag har själv inte varit på safari, men min far har bott i afrika i fem år sent sextio/tidigt sjuttio -tal. Han körde alltid med ett fast 200/4 på sin Nikon F när han var på safari och jag har sett en hel del hyffsade diabilder från den tiden.

Jag ser i din profil att du har ett 200/2.8, kanske kan du skaffa en teleconverter om du känner dig osäker på räckvidden och de längre objektiven är för dyra?

Har du något bra förslag på teleconverter som skulle passa bra? Med andra ord så skulle jag få 400mm om jag köper ett x2 fast jag tappar ljusstyrkan några steg.
 
Senast ändrad:
Har du något bra förslag på teleconverter som skulle passa bra? Hur mycket vinner jag? Finns det några bilder så att man kan jämföra med converter och utan?

Jag är ingen "telekille" och har ingen personlig erfarenhet, men canons egna teleconverters är kanske att föredra. De är dyra, men tycks vara bra.

Canon har så vitt jag vet två varianter, 1.4x med vilken ditt 200/2.8 kommer motsvara ett 280/4.0 och en 2.0x med vilken det kommer motsvara 400/5.6 sett till bildvinkel och ljusstyrka.

Du tappar en del bildkvalité på att använda en teleconverter så det kan vara idé att blända ned lite. Särskilt med canons äldre teleconverters.

På den här sidan finns 100% utsnitt att jämföra:
http://tinyurl.com/5sbpdpk

Edit:
Jag skulle personligen, i din situation, äverväga en 2.0x. Det är ofta bra ljus på safari misstänker jag, och din 5DII fungerar ju rätt bra med höga ISO. Dessutom är inte bildkvalitetstappet katastrofalt, de bilder man visar är sällan i 100% ändå, åtminstone inte för mig :). Jag tror att det kan vara ett bra budgetalternativ. Men försök leta reda på reflektioner från någon som provat, jag har bara akademisk erfarenhet av det här.
 
Har du något bra förslag på teleconverter som skulle passa bra? Med andra ord så skulle jag få 400mm om jag köper ett x2 fast jag tappar ljusstyrkan några steg.


Canon har ju 2 olika extenders 1,4 och 2. Med 1,4x får du ju 280/4 och med 2x får du 400/5.6.
jag har personligen ingne erfarenhet av denna combo men läst att en 1,4 extender och 200mm gluggen är en bra combo. Ger skarpa bilder och med snabb focus.
2x extendern ska tydligen dra ner skärpan och försämra hastigeten på autofocusen.


du får en 1.4x extender för runt 1500-1800 skulle jag gissa, beroende på version.


EDIT: såg inte att Jesper han före.
 
När det gäller safari så finns det nog inget objektiv som är "tillräckligt" långt, däremot kommer du säkerligen få många fina bilder även med bara 200mm.

Det kan dock vara lite jobbigt med fast brännvidd, för ena stunden kan du se djur på 100-200m håll för att några sekunder senare stöta på djur 5-10m från bilen. Så det är inte heller omöligt att missa fina bilder pga för lång brännvidd.

Det beror nog på vilken typ av terräng du ska vistas i, är det öppna grässlätter så kommer du se många djur på långt håll, men i tätare skog kommer du bara se de djur som är närmast.
 
Jag ska resa på safari i Afrika, vet inte än vilket land det blir så tips emottas tacksamt.

Högst upp på listan för tillfället är Tanzania. Har hittat en svensk arrangör (Andersons) där man får egen guide och jeep vilket låter lockande.

Men nu var det det här med objektiv också, jag har bara som mest 200mm. Räcker det? Jag har canon 5D mark II. Jag skulle gärna köpa ett 400 eller 500 men eftersom resan kostar en förmögenhet så finns det ingen möjlighet att köpa ett sådant.

Tack på förhand!
Bee

Hej Bee!!
Vet inte vad du har för budget?? Men canons fasta 400/5.6 tar mycket skarpa bilder
och är inte så himla dyr.Brukar finnas på köp/sälj här på FS!!
Skall själv till kenya i februari tar med mitt fasta sigma 500 och 17-40!!
Mvh P Månssson
 
Jag kommer att ta med mig mitt 24-105mm /4L och mitt 100mm Macro också för jag vill även fota insekter och få helhetsbilder av naturen, byarna, utsikten och människorna. Det lär väl bli en del bytande av objektiv men fördelen att ha egen jeep och guide är att vi kan bestämma själva hur länge vi vill stanna för att fotografera. Funderar också på att göra ett skydd typ duschmössa som jag sätter på kameran för att skydda kameran för damm.

Alla mina pengar går ju åt nu till safarin så nu funderar jag skarpt på att antingen köpa konverter 1.4x eller försöka hitta någon som kan hyra ut sitt 300 objektiv till mig - som jag naturligtvis kommer att skicka på rengöring efteråt;) Att köpa ett objektiv för att sedan sälja det känns som om det skulle bli en dålig affär pengamässigt.
 
Om jag vore i din situation skulle jag nog köpa ett begagnat Canon 400/5,6 som jag sedan säljer när jag kommer hem. Kan inte tänka mig att den eventuella förlusten skulle bli större än att hyra nåt och sen också kosta på rengöring.
 
Låter väldigt kort med 200mm på FF under en safari. Sen är ju även djuren i Afrika mest aktiva i gryning och skymning så man kan nog inte räkna med perfekta ljusförhållanden hela tiden.

Hur kul är det att lägga en förmögenhet på en resa och sen komma hem med dåliga bilder?
 
Hejsan,
Jag har precis kommit hem efter en dryg veckas safari i Serengeti, Tanzania - en helt fantastisk resa! Jag bokade via Jambo Tours i Stockholm, arrangör på plats var Leopard tours. Om Du vill ha mer info / input ang. dessa arrangörer så hör av Dig!

Jag hade med mig två hus (kör Nikon), på det ena huset hade jag just Sigmas 120-400 och på det andra ett Nikon 18-200. Jag har väl ca 3000 foton med mig hem, och jag gissar att 95% är tagna med 120-400:an, och av dessa är säkert 95% tagna med 400mm... Mitt tips blir absolut att Du försöker få med Dig mer än 200mm!

Om Du vill diskutera safari mer så hör av Dig.
//Lasse
 
Jag tycker det verkar heltokigt att lägga 20000-30000 kr (eller mer) på en resa men anse att man inte har råd att skaffa utrustning som gör att man får ut mesta möjliga av upplevelsen. Rent slöseri med pengar, faktiskt.

Ska man på safari bör man ha 1. en hyfsad kikare 2. om man är fotointresserad även hyfsade objektiv.

Själv tyckte jag inte att 200 mm räckte till på den gamla analoga tiden och tycker alltså inte att det gör det i den digitala tidsåldern heller. Visst kan man ta bra bilder med 200 mm på safari, det kan man med 35 mm också. Men man kommer åtskilliga gånger varje dag att ångra att man inte skaffade ett 400. Eller längre.

Och man ska inte räkna med att hinna byta objektiv. Lejonen kan på bara några sekunder flytta sig från 400 mm-avstånd till 24 mm-avstånd. Själv körde jag länge med Canon 100-400 på min dslr och sen en hyfsad kompakt för att täcka upp de vidare vinklarna. Ett bättre alternativ är förstås två kamerahus.

Som flera föreslagit är en möjlighet att lösa detta någorlunda billigt att köpa ett 400 eller en hyfsad zoom (t ex 100-400) begagnad och sälja när man kommer hem. Eller låna, om man kan.

För övrigt är Sydafrika (t ex nationalparkerna Kruger eller Kgalagadi) ett utmärkt mål för nybörjarsafari. Man behöver varken guide eller chaufför, utan klarar sig fint på egen hand i en hyrbil, vilket förstås gör att budgeten ser ut på ett helt annat sätt. Hör av dig om du vill veta mer.
 
200 mm på ff räcker ju inte ens till att fota katten i trädgården...

Som flera redan har sagt så är ett sigma (har inte koll på canons) 100-400 (kanske 50-500) bra pga omfånget. Ett objektiv sjunker aldrig drastiskt i pris om skicket är detsamma, så någon större förlust är nog inte så trolig (beror på hur skicklig man är som köpare/säljare). Max 1000 kr, skulle ändå tro på mindre.

Mvh
 
Heh.. jag måste nog hålla med Erland, att spendera hela budgeten på resan och sedan klaga på att man inte har tillräcklig utrustning för att fota. Då får man allt skylla sig själv. Res en kortare sträcka istället.

/ Magnus
 
Jag kommer att ta med mig mitt 24-105mm /4L och mitt 100mm Macro också för jag vill även fota insekter

Hej Bee, jag har varit och fotograferat på safari en hel del men först och främst fotograferar jag makro och insekter och det gjorde jag även på Safari. Att fotografera småkryp i Afrika är helt annorlunda än att göra det här hemma i Sverige. Jag kan ge dig en hel del råd om både utrustning hur kan man bete sig när man fotar makro på safari. Här är några exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=266124
Du kan höra av dig direkt till mig.
Hälsningar //Stanislav
 
Räcker är ett relativt begrepp …

Men såg i något svar en rekommendation som kan passa. Har Canon en 2x konverter så får du ett billigare 400 f5,6. Min kombination på min senaste resa var Nikon 70-200 2,8 + Nikon 2x konverter - Var helnöjd.

Hade förr (till DX) ett Sigma 80-400 … och en Sigma konverter till det (Objektivet var OK på DX, men kombinationen var usel …).

En konverter är ju lättare att resa med än ett 400 + ett 200 …

/jonas

PS. Ha en bra resa! DS.
 
Jag ska resa på safari i Afrika, vet inte än vilket land det blir så tips emottas tacksamt.

Högst upp på listan för tillfället är Tanzania. Har hittat en svensk arrangör (Andersons) där man får egen guide och jeep vilket låter lockande.

Men nu var det det här med objektiv också, jag har bara som mest 200mm. Räcker det? Jag har canon 5D mark II. Jag skulle gärna köpa ett 400 eller 500 men eftersom resan kostar en förmögenhet så finns det ingen möjlighet att köpa ett sådant.

Tack på förhand!
Bee

Hej Bee,

Tanzania är bara att rekommendera och Anderssons är ett ypperligt val! Bättre blir det nog inte.

Av erfarenhet så är 200mm inte tillräckligt. Du behöver nog minst 400mm om inte mer. Dock uppstår situationer då djuren befinner sig väldigt nära bilen men jag skulle inte chansa att som fotograf åka på Safari med endast 200mm. Du kommer att ångra dig. Sen beror det lite på årstid. Om du åker under gnumigrationen har du ju djur överallt. Men du tröttnar fort på att fotografera gnuer...
Lycka till! Tanzania är ett ytterst utmärkt val!

Samuel Stenroos
 
Min gissning är att ett Canon 100-400 kommer att ge dig bättre bilder än vad ett 200/2.8+TC eller Sigma varianter kommer att ge dig. 400/5.6 är väl något skarpare men du missar då flexibiltet med en zoom (har inte själv varit på safari, men jag tror att det kanske är begränsat hur man kan förflytta sig och man kanske inte vill byta objektiv hela tiden i dammet). 100-400 har ju IS också, finns fler av dessa till salu under 10.000 så du hittar säkert ett bra ex biligare/snabbare än att hitta ett 400/5.6. Om du sedan inte vill ha det så kan du ju alltid sälja det efteråt. Gissar att du har den nivå på dina bilder att det är minst detta du behöver, sedan så skulle ett 300/2.8 med TC kanske vara det alllra bästa om du kan låna ett sådant
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.