Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökning av fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en av dom som gärna ser att det INTE går att söka efter fotografer utan att vara inloggad.

Kan även hålla med Lotta när det gäller gratismedlemmar, jag tycker att 100kr som bronsmedlemskap är för ETT helt år är inte så väldans mycket pengar.
Men om det är som det är nu så går det också bra. :eek:)
 
evalisen skrev:
Jag är en av dom som gärna ser att det INTE går att söka efter fotografer utan att vara inloggad.
Nu är jag sådär jobbig som vanligt, men kan ni inte förklara varför? Om nån redan vet vem du är, så är det ju inte direkt så att de får mer info om dig genom att kolla här, och om nån inte vet vem du är, varför skulle de då söka efter dig?

Edit: På din hemsida står det ju faktiskt mer om dig än vad det gör på presentationen. Vad är skillnaden?
 
Makten skrev:
Egentligen tycker jag att man ska kunna regga sig som medlem under vilket namn som helst om man känner för det. Det var också det jag drog upp för länge sedan, minns jag nu.
Jag kommer ihåg den tråden:) Men jag tror inte jag höll med dig då och jag gör det inte nu heller. Vill gärna veta vem jag "pratar" med. Bra är däremot att det kanske går att få tillstånd att regga sig under falskt namn för såna som verkligen har orsak till det, men andra tycker jag inte alls ska ges möjligheten. Då blir det kanske ett nytt lunar rakt genom av fotosidan och det vore ju trist.
 
Makten skrev:
Nu är jag sådär jobbig som vanligt, men kan ni inte förklara varför? Om nån redan vet vem du är, så är det ju inte direkt så att de får mer info om dig genom att kolla här, och om nån inte vet vem du är, varför skulle de då söka efter dig?

Edit: På din hemsida står det ju faktiskt mer om dig än vad det gör på presentationen. Vad är skillnaden?

Nä jag vet inte vad jag ska förklara... det är vad jag önskar helt enkelt.
Och jag har mina anledningar som jag inte tänker ta upp här, det får du leva med. ;o))
 
Makten skrev:
Om nån redan vet vem du är, så är det ju inte direkt så att de får mer info om dig genom att kolla här, och om nån inte vet vem du är, varför skulle de då söka efter dig?
Jo, faktiskt så kan ju folk få det beroende på hur vi själva skriver här. Det i denna tråden kan vilken som helst läsa. Finns någon här som medlem för att se vad just du sysslar med så kan den dessutom välja att göra det väldigt lätt för sig genom att bara gå via din profil till skrivna foruminlägg. Via dina bilder kan den kanske upptäcka din bekantskapskrets, platser du fotograferar, dina barn etc. Beroende på vilka bilder du publicerar och med vilken info då..
 
lottawe skrev:
Jag kommer ihåg den tråden:) Men jag tror inte jag höll med dig då och jag gör det inte nu heller. Vill gärna veta vem jag "pratar" med. Bra är däremot att det kanske går att få tillstånd att regga sig under falskt namn för såna som verkligen har orsak till det, men andra tycker jag inte alls ska ges möjligheten. Då blir det kanske ett nytt lunar rakt genom av fotosidan och det vore ju trist.
Den möjligheten finns redan vad jag har sett. Det finns mer eller mindre anonyma medlemmar, och jag gissar att de kan ha goda skäl till det. Det förekommer förstås alltid en risk att bli utsatt för märkliga människor, men ofta tror jag att man är onödigt försiktig. Det bör väl dock vara upp till var och en att avgöra, och det är ju också det jag förespråkar;-)
Sen är det ju inte direkt svårt att bara regga sig under falskt namn. Det finns ingen som kollar om din identitet existerar, eller om du valt nån annans. De människor som pysslar med trakasserier och annat elände är nog ändå sällan den de utger sig för att vara.

evalisen skrev:
Nä jag vet inte vad jag ska förklara... det är vad jag önskar helt enkelt.
Och jag har mina anledningar som jag inte tänker ta upp här, det får du leva med. ;o))
Självklart, jag bara undrade:)

En liten ruta där man kan kryssa i om man vill att man ska "synas" även för ickemedlemmar skulle väl inte skada i alla fall?
Men som sagt; intresset för nåt sådant lär knappast vara så stort att det är lönt att mecka med det.

Edit:

lottawe skrev:
Jo, faktiskt så kan ju folk få det beroende på hur vi själva skriver här. Det i denna tråden kan vilken som helst läsa. Finns någon här som medlem för att se vad just du sysslar med så kan den dessutom välja att göra det väldigt lätt för sig genom att bara gå via din profil till skrivna foruminlägg. Via dina bilder kan den kanske upptäcka din bekantskapskrets, platser du fotograferar, dina barn etc. Beroende på vilka bilder du publicerar och med vilken info då..
Well, I don't mind;-) Jag står för allt jag säger, fotar, tänker och tycker. Är det något jag inte vill tala om så kniper jag igen. Överallt.
Det är väl snarast en aning naivt att tro att man är "skyddad" här?
 
Makten skrev:


Självklart, jag bara undrade:)

En liten ruta där man kan kryssa i om man vill att man ska "synas" även för ickemedlemmar skulle väl inte skada i alla fall?
Men som sagt; intresset för nåt sådant lär knappast vara så stort att det är lönt att mecka med det.

Synas vill jag ju... men det var ju just sökningen som jag tycker är onödig.
Jag vill inte vara som en "doldis" ingefär. ;o)
 
evalisen skrev:
Synas vill jag ju... men det var ju just sökningen som jag tycker är onödig.
Jag vill inte vara som en "doldis" ingefär. ;o)
Håll nu isär forum och bilder! Jag tycker inte att man ska kunna se foruminlägg, gästbok och sånt, utan bara presentationen och bilderna i så fall.
 
Makten skrev:
Håll nu isär forum och bilder! Jag tycker inte att man ska kunna se foruminlägg, gästbok och sånt, utan bara presentationen och bilderna i så fall.

Jag förstår vad du menar.
Och kan man hitta mina bilder så som du menar kan man lika gärna hitta allt... jag skäms aldrig för vad jag skriver eller så. Så är det för mej ialla fall.
Det är ju just det att det faktiskt finns knäppskallar och att bara sitta och söka på namn och inte ens vara reggad tycker jag är onödigt bara.
 
Makten skrev:
Jösses, jag undrar ju lite stilla vem som skulle kartlägga, och varför.
Varför vet inte jag heller. En som ägnar sig åt sånt, som haft ett antal skepnader både på och utanför fotosidan under flera år loggade ut ur forumet för bara 10-15 minuter sedan. Vore ju kul om den berättar själv för kanske är det endast de typerna som kan besvara frågan du ställer? Jag kan det inte iaf.
 
lottawe skrev:
Varför vet inte jag heller. En som ägnar sig åt sånt, som haft ett antal skepnader både på och utanför fotosidan under flera år loggade ut ur forumet för bara 10-15 minuter sedan. Vore ju kul om den berättar själv för kanske är det endast de typerna som kan besvara frågan du ställer? Jag kan det inte iaf.

Du gör mej väldans nyfiken... men jag vet att du inte kan svara på vem.




Helt utanför denna tråd.. men om ni är vakna får ni gärna hjälpa mej i frittforum med en översättning. :eek:))
 
Håller med Martin här.

Varför dölja fotografnamnen när det är så lätt att göra en registrering och då kunna söka. Tror bara det hindrar folk som har vitt mjöl i påsen. Vill man någon illa eller liknande så bryr man sig nog inte om att det tar en minut extra. Och eftersom det inte finns någon identitetskontroll när man registrerar sig så är man lika anonym som när man är oregistrerad om man vill vara det.

Fotosidan är helt klart den mest kompletta katalogen över fotografer i Sverige och det har ett reklamvärde i sig för fotografer när det går att söka på dem.

Så jag tycker att man borde göra det möjligt för icke registrerade att söka efter fotografer. Men av hänsyn till till Lotta och Eva med flera som inte vill vara sökbara så kan man göra det valbart. Så blir alla nöjda dessutom.

Bara mina 5 cent...
 
Valbart säger jag inte mot, men då är ju frågan vad syftet med fotosidan är? Community där medlemmar utbyter erfarenheter, råd, inspiration mm eller en sajt där medlemmar fixar album att marknadsföra till övriga världen?
 
lottawe skrev:
Det är ingen som märks här, ingen som skriver eller lägger in bilder själv..
Vad gör den då? Kartlägger?

lottawe skrev:
Valbart säger jag inte mot, men då är ju frågan vad syftet med fotosidan är? Community där medlemmar utbyter erfarenheter, råd, inspiration mm eller en sajt där medlemmar fixar album att
marknadsföra till övriga världen?
Syftet förändras väl inte av att man kan nå ut till fler på ett enkelt vis? De som söker utifrån är ju ändå inte deltagare i själva fotosidans idé och koncept, men skulle kunna titta på om de vill.
 
Makten skrev:
Syftet förändras väl inte av att man kan nå ut till fler på ett enkelt vis? De som söker utifrån är ju ändå inte deltagare i själva fotosidans idé och koncept, men skulle kunna titta på om de vill.
Jag är för att både oinloggade och gratismedlemmar ska kunna surfa runt och upptäcka sajten, men då utan möjligheter att söka enskilda medlemmar eller se andra medlemmars info om skrivna foruminlägg mm i profilen. Enda orsaken jag förstår till att ni vill ha sån sökmöjlighet är att ickemedlemmar ska kunna se era bilder här via sökning (och då tycker jag det är bättre att skaffa portfolio med lättare adress.) Jag tycker det borde vara mycket viktigare att _inte_ ickemedlemmar _samt_ gratismedlemmar ska kunna få lättillgänglig info via de funktionerna. Anledningen är att det ju faktiskt kan och har missbrukats och dessutom borde det vara lönsamt för fotosidan att ge betalande mer ändå i skillnad mot ickebetalande.
 
Jag förstår fortfarande inte vad det är för "lättillgänglig info" som man skulle få. Det står ju bara vad man själv skrivit. I mitt fall står det ingenting till exempel, eftersom jag inte skrivit nåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.