Advertisement

Annons

Sökning av fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad det är för "lättillgänglig info" som man skulle få. Det står ju bara vad man själv skrivit. I mitt fall står det ingenting till exempel, eftersom jag inte skrivit nåt.
Det vore ju vore kul att kunna skriva om utställningar, vernissager, fotosidanträffar etc utan att veta att fel person kan komma över den infon hur lätt som helst. Att fel person alltid kan är en sak, men det behöver inte vara hur lättvindigt som helst väl? Det är faktiskt fakta att det finns personer som använt fotosidan i fula syften som inte har med foto att göra. Tyvärr.
 
lottawe skrev:
Det vore ju vore kul att kunna skriva om utställningar, vernissager, fotosidanträffar etc utan att veta att fel person kan komma över den infon hur lätt som helst. Att fel person alltid kan är en sak, men det behöver inte vara hur lättvindigt som helst väl? Det är faktiskt fakta att det finns personer som använt fotosidan i fula syften som inte har med foto att göra. Tyvärr.

Visst är det kul att skriva om sådant, men varför lägger du ut info om utställning på din egen sida, den lär ju vara sökbar.

En dellösning i detta skulle kanske kunna vara att inaktiva medlemmar raderas från fs efter viss tid?
 
Arleklint skrev:
Visst är det kul att skriva om sådant, men varför lägger du ut info om utställning på din egen sida, den lär ju vara sökbar.
Javisst, men faktum är att jag också känner ett behov av att kunna marknadsföra saker. Dessutom är jag inte alltid på plats själv, men jag tror du förstår vad jag menar med önskan om att all info inte ska vara väldigt lätt tillgänglig iaf? Du ordnar ju en del träffar som kräver anmälningar t.ex. De som anmäler sig vet alla vart de finner den tiden som är utsatt för aktiviteten.. Eller?


En dellösning i detta skulle kanske kunna vara att inaktiva medlemmar raderas från fs efter viss tid?
Då är det väl bara att skapa ett nytt konto. Dessutom har väl fotosidan lite att tjäna på medlemsantal då de säljer annonsplatser mm också kanske?
 
lottawe skrev:
Javisst, men faktum är att jag också känner ett behov av att kunna marknadsföra saker. Dessutom är jag inte alltid på plats själv, men jag tror du förstår vad jag menar med önskan om att all info inte ska vara väldigt lätt tillgänglig iaf? Du ordnar ju en del träffar som kräver anmälningar t.ex. De som anmäler sig vet alla vart de finner den tiden som är utsatt för aktiviteten.. Eller?

Jag förstår problemet. Jag tror dock inte att man kan lösa det bäst med krav på betalmedlemskap eller liknande för att kunna söka. Den som verkligen är ute efter någon betalar nog gärna 100:-.

Den enda lösning jag ser är att man rapporterar till admin om man har problem och att admin agerar

[edit]
Nu ordnar jag inte mycket längre eftersom jag inte riktigt har tiden, men träffar går ju alltid att anmäla sig till via mail utan att skylta i forum om man inte vill.

Att själv ordna träffar via nätet utan att synas för vissa är som jag ser det omöjligt.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
..och att admin agerar
Det gör de om det går att bevisa missbruk av kontot, men det kanske inte går att göra helt vattentätt ens då? Så att inga nya medlemsskap reggas av samma orsak av samma person gång på gång? Mer behöver nog till..

Varför tycker du det är så viktigt att utomstående och ickebetalande ska kunna söka? Att funktionerna ska finnas?
 
lottawe skrev:
Varför tycker du det är så viktigt att utomstående och ickebetalande ska kunna söka? Att funktionerna ska finnas?
Som jag skrev i mitt första inlägg är det inte viktigt för mig, men det skulle inte störa mig, och jag tror inte restriktioner i sökning löser ditt problem.
 
Arleklint skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg är det inte viktigt för mig, men det skulle inte störa mig
Men om det känns skitsamma för majoriteten, men nog så underlättande och viktigt för några få så tycker iaf jag att de senares önskan borde vara viktigare än "skitsammakänslan."


...och jag tror inte restriktioner i sökning löser ditt problem. [/B]
Tror iof inte det vi snackar om bara är en persons problem, men du har nog rätt i att de som råkar ut för kartläggning/förföljelse/idioter inte ska känna sig för säkra bara för borttagen möjlighet av sökning här. Däremot skulle känlsan kanske kännas aningen skönare om alla de visste att det inte var fullt så lätt och det kanske skulle kunna vara nog så bra då?
 
Jag tycker att sökverktygen alltid borde vara tillgängliga. Det är besvärligt att behöva logga in när man inte är på sin egen dator och bara vill läsa, inte skriva något.

Att begränsa sökningar på Fotosidan ger tyvärr inget skydd, men möjligen lite falsk trygghet. Jag googlade mig nyss direkt till två medlemmars sidor här. Det är meningslöst att låsa brevinkastet när ytterdörren står på vid gavel.
 
P.R. skrev:
Jag tycker att sökverktygen alltid borde vara tillgängliga. Det är besvärligt att behöva logga in när man inte är på sin egen dator och bara vill läsa, inte skriva något.
Det där förstår jag faktiskt inte. Är det inte så enkelt att bara komma ihåg att inte spara inloggningen samt att logga ut? Men oavsett så är det ju ingen som vill ha bort funktionen att läsa eller titta på bilder.

Jag googlade mig nyss direkt till två medlemmars sidor här. Det är meningslöst att låsa brevinkastet när ytterdörren står på vid gavel.
Trodde inte det gick att googla fram profiler, men lyckas det i vissa fall så ser jag bara en ännu starkare orsak till att inte låta alla söka reda på allt som skrivs/görs hur lätt som helst. Tycker du det vore kul om t.ex din arbetsgivare fick för sig att kolla vad du pysslade med i diverse forum och finner att du tycker det är besvärligt att t.ex. göra inloggningar mm?
 
lottawe skrev:
Är det inte så enkelt att bara komma ihåg att inte spara inloggningen samt att logga ut?
Skall jag inte skriva är det betydligt enklare att inte logga in över huvud taget och därför vill jag slippa det.
Trodde inte det gick att googla fram profiler, men lyckas det i vissa fall så ser jag bara en ännu starkare orsak till att inte låta alla söka reda på allt som skrivs/görs hur lätt som helst.
Jag ser inte logiken i att det faktum att man kan använda andra alternativ skulle vara ett stöd för att begränsa sökningarna på Fotosidan??!

Eftersom man ändå kan gå andra vägar är det ju verkningslöst att begränsa här. Värre ändå är att sådana begränsningar kan ge medlemmar en falsk trygghet.
Tycker du det vore kul om t.ex din arbetsgivare fick för sig att kolla vad du pysslade med i diverse forum och finner att du tycker det är besvärligt att t.ex. göra inloggningar mm?
När jag väljer att skriva i publika forum under eget namn så räknar jag naturligtvis med att vem som helst kan se det, något annat vore naivt.
 
Jag lyckas inte googla fram fotosidanprofiler. Glad för det, men förstår inte varför du lyckas..

Är inte de lika spärrade för indexering på sökmotorerna som vad foruminlägg är?
 
Oki. Då tycker jag att även kommentarer som ges kan spärras. För att vara riktigt besvärlig;)

(Tänkte inte på att söka på mig själv ens, men upptäckte t.o.m en liten bildstöld nu när jag gjorde det. Inget att bry sig i iof, men men... lite kul att googla iaf.)
 
Jag tror faktiskt de flesta fotografer här mer än gärna vill bli indexerade av google så att folk hittar till dem.
 
I Finlands motsvarighet till lunarstorm (http://irc-galleria.net/) så måste man regga in med ett giltigt finskt personnummer. Medlemmarna består till över 95 % av tonåringar och unga vuxna. Visst, man kan ju logga in med sin mammas namn och personnummer om man nu vill, men vilken tonåring vill skylta med att hon/han skulle vara 50 år gammal (åldern syns på profilsidan)? Systemet fungerar faktsikt ganska bra, vad jag har hört. Tråkningar mot andra medlemmar som var mycket vanliga innan, minskade drastiskt.

Vid registreringen kollas personumret och namnet upp med skatteverkets databas, men det lagras inte hos irc-gallerian. Namnet behöver man dock inte ha synligt, istället får man ha endast nicknamnet synligt utåt, såväl för andra medlemmar som för ickemedlemmar. Ingen annan än registrerade medlemmar får se annat än förstasidan på din profil, om ickemedlemmar nu skulle lyckas hitta den. Medlemmarna kan söka på ditt nicknamn men inte på ditt riktiga namn och dessutom kan du välja att dina vänner på gallerian får se extra utvalt material som andra inte har tillgång till.

Gentemot de andra medlemmarna är du fortfarande anonym om du så vill. Men när de införde systemet så minskade tråkningarna ändå, eftersom staffen alltid kan kolla upp vem som skrivit någonting opassande/påhopp eller dyl. Min dotter och son är registrerade medlemmar där och jag känner att jag lugnt kan låta de vara medlemmar där, då de har förstått vikten av att inte lämna ut sitt riktiga namn och address till människor de inte känner irl.

Har lunarstorm något liknande, eller är medlemmarna totalt anonyma även för staffen?
 
elmfeldt skrev:
Jag tror faktiskt de flesta fotografer här mer än gärna vill bli indexerade av google så att folk hittar till dem.
Må så vara, men är inte syftet med fotosidan ett annat än att medlemmar ska regga sig för egen marknadsföring, och att man ska välja att köpa till portfolio om det är sån visning man är ute efter?
 
lottawe skrev:
Må så vara, men är inte syftet med fotosidan ett annat än att medlemmar ska regga sig för egen marknadsföring, och att man ska välja att köpa till portfolio om det är sån visning man är ute efter?

Bra point!
 
talthoff skrev:
Google indexerar inte bl.a medlemsprofilerna, inte heller forumet.
Du har säkert rätt men även om själva profilsidan kanske inte är indexerad så hittar jag ändå massor av medlemsprofiler genom någon minuts kreativt googlande.

Min poäng är att det är meningslöst att försöka begränsa tillgång till en öppen webbplats genom att försämra sökmöjligheterna. Alla med den minsta motivation kan ganska snabbt ändå hitta saker. Jag valde världens mest använda sökmotor men det finns tusentals andra vägar och är man helt fantasilös så är det ju bara att bli medlem.

Nu lever vissa i tron att de skyddas av denna begränsning i sökmöjligheterna medan jag tror det är bättre om alla är medvetna om att det de skriver är publikt.
 
P.R. skrev:
Du har säkert rätt men även om själva profilsidan kanske inte är indexerad så hittar jag ändå massor av medlemsprofiler genom någon minuts kreativt googlande.

Ge mig ett exempel.

För mig är en medlemsprofil en url som börjar med /member/ osv.

-Thomas som vill veta om Google numera skiter i robotos.txt filer. Vilket jag inte tror.
 
talthoff skrev:
Ge mig ett exempel.
Om du googlar på någon som har en portfolio med söksträngen: efternamnet site:fotosidan.se så får du en lista med träffar. Längst ner står det: "Vi har uteslutit vissa svar som var snarlika..." och om du då trycker på den texten för att få se dem så hittar du profilen allra sist. Det funkade åtminstone så på några jag testade.

Jag skall skicka några andra exempel direkt till dig lite senare så kan du titta på dem och se om du kan göra något åt just dem. Men även om du lyckas sätta stopp för de saker jag hittat på några minuter så hjälper det knappast. Det är nog svårt att komma ifrån att så länge det är en öppen webbplats så kommer det att gå att hitta information på den om man är motiverad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.