I Finlands motsvarighet till lunarstorm (
http://irc-galleria.net/) så måste man regga in med ett giltigt finskt personnummer. Medlemmarna består till över 95 % av tonåringar och unga vuxna. Visst, man kan ju logga in med sin mammas namn och personnummer om man nu vill, men vilken tonåring vill skylta med att hon/han skulle vara 50 år gammal (åldern syns på profilsidan)? Systemet fungerar faktsikt ganska bra, vad jag har hört. Tråkningar mot andra medlemmar som var mycket vanliga innan, minskade drastiskt.
Vid registreringen kollas personumret och namnet upp med skatteverkets databas, men det lagras inte hos irc-gallerian. Namnet behöver man dock inte ha synligt, istället får man ha endast nicknamnet synligt utåt, såväl för andra medlemmar som för ickemedlemmar. Ingen annan än registrerade medlemmar får se annat än förstasidan på din profil, om ickemedlemmar nu skulle lyckas hitta den. Medlemmarna kan söka på ditt nicknamn men inte på ditt riktiga namn och dessutom kan du välja att dina vänner på gallerian får se extra utvalt material som andra inte har tillgång till.
Gentemot de andra medlemmarna är du fortfarande anonym om du så vill. Men när de införde systemet så minskade tråkningarna ändå, eftersom staffen alltid kan kolla upp vem som skrivit någonting opassande/påhopp eller dyl. Min dotter och son är registrerade medlemmar där och jag känner att jag lugnt kan låta de vara medlemmar där, då de har förstått vikten av att inte lämna ut sitt riktiga namn och address till människor de inte känner irl.
Har lunarstorm något liknande, eller är medlemmarna totalt anonyma även för staffen?