Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökning av fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
P.R. skrev:
Nu lever vissa i tron att de skyddas av denna begränsning i sökmöjligheterna medan jag tror det är bättre om alla är medvetna om att det de skriver är publikt.
Det känns också som att man hindrar 1000 vettiga sökningar på grund av möjligheten till en enda ovettig sökning.
 
Makten skrev:
Det känns också som att man hindrar 1000 vettiga sökningar på grund av möjligheten till en enda ovettig sökning.

Mja, varför skulle det ö.h.t. vara vettigt om en icke-medlem kunde söka på dina eller mina inlägg? Jag menar, vad skulle du eller jag eller fotosidan.se ha för nytta av det? Hur skulle en sådan vettig sökning se ut?
 
Eeros skrev:
Mja, varför skulle det ö.h.t. vara vettigt om en icke-medlem kunde söka på dina eller mina inlägg? Jag menar, vad skulle du eller jag eller fotosidan.se ha för nytta av det? Hur skulle en sådan vettig sökning se ut?
Jag talar fortfarande om bilder och presentation, inte om foruminlägg. Läs hela tråden;-)
 
Oki, men ska man som oinloggad (samt obetalande enligt mitt tycke) kunna söka in på profiler (vilket jag fortfarande inte förstår varför med tanke på att det finns portfoliofunktioner, möjlighet till egna hemsidor mm på nätet) så tycker jag iaf att:

1. Användarnamnet bör döljas i profilen (samt allt annat som redan döljs)
2. (Fortfarande) att sökningen på nick/namn i forumet ska bort både för oinloggade och obetalande.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte alls meningen med denna ytterligare inlåsning, och det är ingen linje som jag kommer driva. Snarare tvärtom. Vi tycker att det är trevligt om folk hittar till Fotosidan och då är Google en ypperlig funktion. Att man har en Portfolio eller inte, är inte ett motsattsförhållande till att bli hittad via Google. Jag har respekt för dina problem och åsikter men någon måtta får det vara. Fotosidan skall inte vara ett låst rum, bara för att en handfull har konkreta problem med det.

Tycker man att nätet är för enkelt att sprida och hitta information, så tror jag att nätet rent generellt är en dålig plats. Har man allvarliga problem så kan man höra av sig och be att få köra under psedonym.

Just nu är det rätt ok, men vissa justeringar kommer nog att ske. Tex att man som inloggad kan skapa sig en uppfattning om en medlem genom att se hur många trådar och inlägg personen skapat. Precis som man ser hur många bilder en person lagt in.
 
elmfeldt skrev:
Jag förstår inte alls meningen med denna ytterligare inlåsning
Det är ingen _ytterligare_ inlåsning vad gäller sökning på profiler jag efterfrågar. Det är ju många år sedan ni lade in en robot.txt för att spärra foruminlägg och profiler på sökmotorer och någon anledning måste det väl ha funnits att ni gjorde det då? Jag anar iof varför och jag vet att just det inte är något som hände med fjolårets andra förändringar ang. lite dold info i profilerna för oinloggade.. Inte heller kunde man söka andra medlemmar via fotosidans egna funktioner då heller, för även det var faktiskt spärrat mycket tidigare.

Men kan du förklara vitsen för mig med att användarnamnet ska synas om nu oinloggade skulle ges möjligheten att söka profiler? Och vad är anledningen till att samma grupp ska kunna söka foruminlägg på namn oinloggade? Finns någon bra orsak till det?
 
Du argumenterar, såvitt jag förstår, utifrån perspektivet att du inte vill lämna spår som andra skall hitta. Jag vet inte om det är Fotosidan.se:s uppgift att ta detta som ett viktigt skäl när vi utvecklar en community och kunskapsbank för foto. Ju fler som hittar hit, desto roligare bör det bli, både för communityn som sådan och även för vårt antal sidvisningar (som är en av grunderna till hur vi kan tjäna pengar på att jobba med Fotosidan.se).

Ang. robot.txt, så kommer jag inte ihåg varför vi gjorde det då. Och som med allt annat här så får vi titta över och göra förändringar. Att man kan hitta profiler via Google tycker jag verkar lämpligt. Ser ingen anledning till varför man inte skulle det. Många har mycket matnyttig information i sina profiler som helt klart skulle göras sig bra i Google. För mig skulle det vara mycket bra om fler hittade till min profil. Ännu lämpligare skulle det egentligen vara att en som söker efter en Pentax k10d via Google får en träff till en ypperlig tråd. Jag gissar att det snarare är ngn teknisk anledning.

Och som sagt, vill du inte lämna spår, så är internet inte ett bra ställe. Inte heller verkar det lämpligt att inte vilja synas men ändå skriva mängder med personlig info på en av Sveriges största communitys. Det går som sagt bra att kolla med redaktionen om det är ok med psuedonym.

Som sagt jag är för en linje att öppnare upp mer än just nu. Vi får ta en avstämning internt om för- och nackdelarna med att öppna upp och/eller vad som skulle passa bättre som info i Google.
 
Jo, jag har förstått din ståndpunkt men hoppade du över eller glömde frågorna?

"Men kan du förklara vitsen för mig med att användarnamnet ska synas om nu oinloggade skulle ges möjligheten att söka profiler? Och vad är anledningen till att samma grupp ska kunna söka foruminlägg på namn oinloggade? Finns någon bra orsak till det?"

(Jag minns när och varför robot.txt kom till, iaf vad gäller foruminlägg. Tror det var i slutet 2002 eller möjligtvis början av 2003.)
 
Forum spärren i robots.txt kom till bl.a av skälet att mängden inlägg som indexerar vart för stor, dvs. det suger apmassa kräm.

-Thomas
 
lottawe skrev:
Jo, jag har förstått din ståndpunkt men hoppade du över eller glömde frågorna?

"Men kan du förklara vitsen för mig med att användarnamnet ska synas om nu oinloggade skulle ges möjligheten att söka profiler? Och vad är anledningen till att samma grupp ska kunna söka foruminlägg på namn oinloggade? Finns någon bra orsak till det?"

(Jag minns när och varför robot.txt kom till, iaf vad gäller foruminlägg. Tror det var i slutet 2002 eller möjligtvis början av 2003.)

Jag hoppade över dem, då det kändes som ngn detaljfråga i sammanhanget som jag inte hade ngt konkret svar på, och tyckte att det var viktigare mer vår inställning i stort, och den har du fått nu. Samtidigt som vi ser över det hela så kan vi kolla på den detaljen.
 
talthoff skrev:
Forum spärren i robots.txt kom till bl.a av skälet att mängden inlägg som indexerar vart för stor, dvs. det suger apmassa kräm.

-Thomas
Ok.

Det fanns en diskussion också men den var säkert inte hela orsaken.

Personligen tycker jag det skulle vara väldigt trist om någon sökte på mig för att kanske finna egen annat och får upp tusentals foruminlägg vid sökningen. Jag tror inte det är vad de flesta som använder t.ex. google till är ute efter, så sån info skulle ju kunna hamna ivägen för annat också väl?

För visst funkar google så att ju fler länkar ju högre indexering?

(jag kanske skulle klara mig på namnsök på google med domännamnet jag har, men alla skulle nog inte det.)
 
elmfeldt skrev:
Som sagt jag är för en linje att öppnare upp mer än just nu. Vi får ta en avstämning internt om för- och nackdelarna med att öppna upp och/eller vad som skulle passa bättre som info i Google.
Hur ser du på att den eventuella "öppenheten" i så fall skulle vara valbar för medlemmen? Det borde väl vara det bästa för att alla ska bli nöjda. Frågan är hur det skulle funka i praktiken. En sökning måste ju inkludera alla medlemmar, men man kanske i så fall skulle kunna se att det finns en medlem med det namnet, men att sidan inte visas om medlemmen inte vill det?
 
Makten skrev:
Hur ser du på att den eventuella "öppenheten" i så fall skulle vara valbar för medlemmen? Det borde väl vara det bästa för att alla ska bli nöjda. Frågan är hur det skulle funka i praktiken. En sökning måste ju inkludera alla medlemmar, men man kanske i så fall skulle kunna se att det finns en medlem med det namnet, men att sidan inte visas om medlemmen inte vill det?

Men är det verkligen sånt vi skall lägga värdeful kod-tid på? Det finns ju bra mycket mer spännande och utvecklande saker att lägga tid på.
 
elmfeldt skrev:
Men är det verkligen sånt vi skall lägga värdeful kod-tid på? Det finns ju bra mycket mer spännande och utvecklande saker att lägga tid på.
Ja, jag tror inte heller det är "värt det" egentligen. I alla fall inte just nu. Tänkte bara kolla hur andra ser på det.
 
elmfeldt skrev:
Men är det verkligen sånt vi skall lägga värdeful kod-tid på?
Tycker inte jag heller.
Därför föreslog jag det du kallar "detaljer" för att såna saker kan fylla funktionen om försvårat kartläggande istället. Att någon hittar till en profil rör inte mig heller alltså, men att man därifrån (oinloggad) bara kan ta med sig användarnamnet och göra en namnsökning i forumet tycker jag är redigt onödigt. Nyckelordssökning i forumet förstår jag dock bättre om ni vill låta även ickemedlemar använda..
 
lottawe skrev:
.. funktionen om försvårat kartläggande istället.

Såvitt jag förstår så är detta anledningen till din argumentation. Alltså att stänga och dölja så mycket som möjligt för att undvika "kartläggning".

Och jag har sagt att det är inte en nyckelaspekt när vi utvecklar communityn och kunskapsbanken. Det känns som en funktion enbart till en ytterst liten minoritet, och jag skall ta en funderare om vi inte tagit lite för mycket hänsyn till detta redan. Så som sagt, vi tar en funderare internt, om för- och nackdelar.
 
elmfeldt skrev:
Så som sagt, vi tar en funderare internt, om för- och nackdelar.
Gör så. Kommer ni fram till några fördelar, någon vits till att oinloggade kan söka på namn (inte bara nyckelord) i forumet så vore det kul om ni talade om det då:)
 
Jag förstår att du tycker att det är en nackdel att oinloggade kan kartlägga dig. Som sagt, vi har inte kartläggningsaspekten som prio när vi utvecklas sajten.

Du får gärna maila om du vill köra under pseudonym, för det känns som en effektiv och enkel lösning på dilemmat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.