Annons

Sökning av bilder buggig

Produkter
(logga in för att koppla)
Gurra G skrev:

Det jag irriterar mig på när det gäller sökningen är att ofta är antal kommentarer ett ganska bra mått på hur pass intressant bilden är.

Där fick du till en väldigt bra formulering. Att bilder med många kommentarer är INTRESSANTA. Däremot betyder det ju inte alltid att det är just dessa bilder som håller en hög kvalle. Ibland är det ju bilder som är mer kontroversiella än kvalitativa som får megamånga kommentarer. Intressant dock.

Och tjatar än en gång om att det vore lika (eller mer) intressant att kunna lista fram vilka bilder som har valts ut som personliga favoriter av medlemmarna...
 
clindh skrev:
Som sagt, jag skall fixa till detta - sitter och skriver på det nu faktiskt.

jodå jodå, ingen panik, jag antar att du redan fattat att vi vill ha funktionen ;)
optimerade sökalgoritmer och komplexa databasfrågor är ju inget man snyter ur näven precis (usch ja!)

skrev lite mer i mitt förra inlägg som gjorde det mindre hetsande efter sökfunktionen och mer som ett inlägg mot topplistor men jag suddade ut det efter att ha konstaterat en viss risk för OT-drift :)


Btw, när du ändå knackar kod, kanske lägga in en kategori "alla" längst upp i rulllisten där man väljer kategori vid bildsökning.
Om man råkar klicka i en kategori och sen vill söka i alla kategorier så går inte att avmarkera den kategori man valt, blir alltid en kvar... (fast man kan ju välja sökning från menyn igen förstås, kanske inte världens mest prioriterade sak)
 
Senast ändrad:
Snurran som rättar räknarna (om min förkylda skalle tänkt rätt...) snurrar nu, borde vara klar i morrn bitti. Då får ni kolla om det verkar stämma sedan...

Nu finns även en checkbox på Sök bilder - "Bilden skall vara placerad i Favoriter", som begränsar sökfråga till enbart bilder placerade i en eller flera Favoriter-album. (Man kan dock ej sortera fram "de mest Favoritplacerade" bilderna fn)
 
clindh skrev:
Snurran som rättar räknarna (om min förkylda skalle tänkt rätt...) snurrar nu, borde vara klar i morrn bitti. Då får ni kolla om det verkar stämma sedan...

Nu finns även en checkbox på Sök bilder - "Bilden skall vara placerad i Favoriter", som begränsar sökfråga till enbart bilder placerade i en eller flera Favoriter-album. (Man kan dock ej sortera fram "de mest Favoritplacerade" bilderna fn)

Jag tackar å det ödmjukaste för din insats Christer! Visste inte att du var förkyld, för då hade jag taggat ned lite i mitt tjat. Sorry.
/Nonno
 
clindh skrev:

Nu finns även en checkbox på Sök bilder - "Bilden skall vara placerad i Favoriter", som begränsar sökfråga till enbart bilder placerade i en eller flera Favoriter-album. (Man kan dock ej sortera fram "de mest Favoritplacerade" bilderna fn)

Ahhh! Men det är ju en kanonfunktion!! Hoppas att du har ork att fortsätta med detta!!

Nu håller ju FS bildsökningsfunktion på att bli en av de bästa på alla "fotoforum"!
 
Toppen! Vilka bilder man hittar genom att t ex söka på bilder med mer än 50 kommentarer som dessutom finns bland favoriterna!

Dessutom funkar numera länken på min profilsida! :)

Bra jobbat!
 
Helt underbart - jag gör vågen!

Sökfunktionen fungerar och det går att hitta en för mig otroligt skön blandning av intressanta bilder. Jag följde Anders T:s förslag här ovan att söka på bilder med 50 kommentarer eller mer (med eller utan favoriter ikryssad). Visst, det är väl inte den högre skolan man serveras, kanske snarare Fotosidan möter Hötorgsfotografen. Men vem bryr sig! Jag har hittat flera nya bilder som jag tidigare inte sett och till kvällen hoppas jag få tid att klicka runt för att få se vem som är fotografen och vilka andra bilder kan jag hitta hos henne/honom. Det ska bli en spännande resa.

Och det roliga är att nu lever Fotosidan.se verkligen upp till denna artikel http://www.mainloop.se/cldoc/96.htm där David Elmfeldt säger:
"Vi är också extremt noga med kvalitet på sajten - ingen ska behöva klaga på sajten för att något inte funkar. Hög kvalitet ger nöjda medlemmar."
 
clindh skrev:
Snurran som rättar räknarna (om min förkylda skalle tänkt rätt...) snurrar nu, borde vara klar i morrn bitti. Då får ni kolla om det verkar stämma sedan...

Tack så mycket Christer! Bra jobbat och kul att det funkar nu. Ber om ursäkt om jag varit tjatig! Har ju inte varit någon panik att få det fixat, men du bad faktiskt om att bli påmind ;)
 
Måste be David sluta skriva sådana där utfästelser (iallafall för sådant jag får fixa :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.