Annons

Sökning av bilder buggig

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Förresten kan jag glädja(?) er att vi funderar på att återinföra topplistorna;
Nja, jag minns dem ju från dåtid och sämre än sist de fanns kan det lvä visserligen inte bli. (säger jag som ändå hade bilder där utan fusk, men listorna var verkligen inte roliga ändå.)

Jag tror att det mest kommer att uppmuntra till en mängd kompiskommentarer så jag röstar hellre för ett system där även innehållet i kommentarerna tas i beaktning. (Typ photosigs)
 
Ja, de där listorna ger inga goda vibbar. Inte för att kompisgängen spammade varandra med struntkommentarer, utan för att det associerades med ett föredömligt kommenterande och spillde över på alla andra när folk skulle hotta upp sina räknare vilket vi lider av än idag.

/Johan
 
Man kan iofs vända på det - det är väl bra om struntkommentarerna då bara hamnar på vissa bilder, då drabbar de ju inte andras... ;-)
 
Jag kan säga så här. Jag tycker det är ok att andra kommenterar hur som helst och hur de vill, men jag tycker det ger fel signaler att lyfta fram och indirekt uppmuntra till mängd framför annat om det är konstruktivare kritik ni vill att det ska handla om på sidan.

Men men, jag antar att ni vet vad ni gör och varför, så jag säger inte mot heller. Tror bara inte på det.
 
clindh skrev:
Man kan iofs vända på det - det är väl bra om struntkommentarerna då bara hamnar på vissa bilder, då drabbar de ju inte andras... ;-)

Ja, det vore ju det optimala :)

Dylika topplistekonstruktioner kommer bli alldeles för oemotståndliga att manipulera så jag ställer mig försiktigt skeptisk.
Koppla det istället till bildkritik och kvaliteten på denna så blir det kanske ett lyft.

/Johan
 
Den här tråden handlar ju om att man lätt skall kunna söka fram bilder med flest/många kommentarer eller höga betyg, och jag kritiseras för att inte ha prioriterat att fixa till detta.

Men samtidigt så anses då topplistor, som gör precis samma sak sak, som något mer negativt? Jag får inte riktigt ihop det...
 
Jag tycker inte det gör ett dugg att du inte fixat det med sökning. Tycker det verkar som en baggis eftersom det ändå går att få upp en hel del där, så den kritiken mot det får andra stå för så står jag för ifrågasättandet mot topplista.
 
clindh skrev:
Den här tråden handlar ju om att man lätt skall kunna söka fram bilder med flest/många kommentarer eller höga betyg, och jag kritiseras för att inte ha prioriterat att fixa till detta.

Men samtidigt så anses då topplistor, som gör precis samma sak sak, som något mer negativt? Jag får inte riktigt ihop det...

Sorry, men topplistor suger, det är sen gammalt :)

/Johan
 
Förresten Christer så kan jag tänka mig att de som är noga med sökningar på detta blir jätteglada för topplistor, även om jag själv inte är noga på något av det. Det kan liksom både få vara eller kvitta..
 
Jag är en av dem! Orsaken till detta är att jag på min profilsida lagt in länkar som söker mina mest visade, mina mest kommenterade och mina senast inlagda. Men, men... jag överlever väl ändå...
 
clindh skrev:
Förresten kan jag glädja(?) er att vi funderar på att återinföra topplistorna; mest kommenterade bild senaste X dagarna osv. Vi hade ju problem med dem i FS begynnelse, då det var lätt att manipulera eftersom vi hade betydligt färre besökare - det reggades fejkmedlemmar för att rösta upp sin bild etc, så vi tröttnade på att jaga sådant. Numera får man dock ligga i rejält om man skall fuska sig upp, så vi tänkte testa igen.

En "topplista" jag vill se är de bilder som utav flest nedlemmar har valts ut som personliga favoriter. Vilket jag även tog upp i en ny tråd som inte har fått något svar.
Borde knappast kunna gå att manipulera....
Och även om topplistor av den typ ni har tänkt att återinföra utsätts för manipuleringsförsök, vad gör det?

Förtstår inte detta kompakta motstånd mot topplistor hos ett fåtal medlemmar. Kanske har man känts sig trampad på tårna tidigare, men att för den skull för all framtid inte införa något som merparten av andra fotositer har känns knappast nyktert....
 
lottawe skrev:
Här är en gammal tråd om topplistorna som en gång fanns: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=4827&highlight=topplistorna

Jo jag har läst den, men den är 5 år gammal nu....
Mkt har hänt sen dess. Ett argument MOT topplistor är att det inte finns något underlag att ta fram topplistor med. Ett valfritt betyggssytem ger inga vettiga topplistor. Baserat på flest kommentarer ger inga vettiga topplistor. Det är därför jag har lobbat för ett annat system där det genereras ett underlag som kan ge relevanta topplistor.

Tills dess, om nu något sådant genomförs, kan en "topplista" baserad på de bilder som medlemmar har valt ut som personliga favoriter fungera utmärkt.

Att det NU skulle finnas stora kompisgäng här som gör allt för att hjälpa varandra att nå toppositioner i topplistor är bara hybris.
 
Får väl också förtydliga att inte heller jag ivrar för att detta fixas pronto - skrev i tråden av annan anledning.

/Johan
 
Mattsen skrev:

Tills dess, om nu något sådant genomförs, kan en "topplista" baserad på de bilder som medlemmar har valt ut som personliga favoriter fungera utmärkt.
Det tycker jag isf är ett bättre förslag om metod, även om jag antagligen inte skulle kolla såna heller själv.
 
Om det nu alls ska finnas någon sökfunktion, så vore det väl rimligt att kunna söka på alla bilder som finns upplagda på sidan - inte bara på vissa?!

Jag vet att när jag gör en sökning på mest kommenterade bilder, saknas det många som jag redan känner till har hög kommentarsfrekvens och därför måste jag dra slutsatsen att det antagligen finns ytterligare bilder som inte kommer med. Att bilder är äldre och kanske därför inte kommer med (eller vilket skälet är att alla bilder inte inkluderas i sökningen) är ju hemskt tråkigt.

Jag vill kunna leta fram bilder med många kommentarer för att se vilka de är, vad har dessa bilder som tilltalat många, finns det något jag kan lära mig av bilden eller kanske t o m av kommentarerna? Vem är fotografen och vad finns det mer för bilder hos denne som kanske kan ge mig utbyte?

Jag vet också att det är många som tycker att det vore bra om denna funktion fungerar 100% och inte som nu lite halvdant.
/Nonno
 
håller med Nonno här

Det jag irriterar mig på när det gäller sökningen är att ofta är antal kommentarer ett ganska bra mått på hur pass intressant bilden är.
Det man (jag) vill använda sökningen till när jag söker på antal kommentarer är att få fram toppbilder för inspiration, då är det tråkigt om vissa faller bort...
 
Som sagt, jag skall fixa till detta - sitter och skriver på det nu faktiskt.

Jag kan dock inte garantera att vi kommer ha kvar den helt öppna sökningen - så man tex kan ta fram "mest kommenterade av alla bilder", det är väldigt resurskrävande frågor när en halv miljon bilder skall sökas. Eftersom jag vet det där är frågor som en hel del vill ställa inför jag hellre cachade topplistor för detta bruk, så sparar vi mycket databaslast.

("Mina mest kommenterade bilder" tex är dock inget problem, det är en mer begränsad fråga)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.