Annons

Så var det dags för skolfoto...

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man vänder på resonemanget - kan det inte vara så att en erfaren fotograf lättare slarvar sig genom ett tråkjobb som skolfoto, där en oerfaren fotograf vet om sina tillkortakommanden och därför lägger ner mer energi och tid för att göra ett bra jobb?
 
Hur ambitiös en oerfaren fotograf än är gör denne missar som den erfarne inte gör genom ren rutin. Det finns säkert fotografer som bara kör på rutin, men en färsking kan omöjligt hålla en jämna kvalitet. Jag talar av egen erfarenhet. Om man tar referenser på fotografen kan man ju undvika den som sover sig igenom jobbet.
 
Dotterns kom idag... inte mycket att hänga i julgranen. Nån brist på bilder av henne finns det knappast heller även om hon försöker undkomma kameran så mycket hon kan *s*

Hittade den här länken i en annan diskussion:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=202085&previousRenderType=2

Visst har artikelförfattaren en poäng i att de utökar paketen hela tiden. Det kostar nästan noll för dem att lägga till ett extra ark med 55 bilder så varför inte... när 75% köper...

Själv köper jag ett ex och scannar årets bild. Sen erbjuder jag mej att fixa så många kopior som kan behövas när det behövs. Gissa hur många som behövts de senaste 2-3 åren? Noll. Inte nån. Kanske mailar hon nån kopia hit o dit, men inte nån har hon bett mej skriva ut...
 
På tal om skolfoton

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=80888

Så kan det oxå gå :)

Vi fick sonens dagisfoton häromdagen och de var inte vad jag hade hoppats på. Sonen har ingen kontakt med fotografen på porträttbilden och gruppgotot är taget mot en vägg med en bård (målade hus med tinnar och torn) och bården är helt sned i bild och min son som sitter längst fram med utsträckta ben har fått benen avkapade. Några barn sitter på gunghästar och den ena gunghästens huvud är avkapat till vänster men till höger är det massa tomutrymme. Ett skynke är upphängt bakom barnen men det är inte bakom hela gruppen och täcker inte en ful kontakt på väggen

Riktigt dåligt foto som jag önskade att jag kunde scanna in och visa er.
 
Re: På tal om skolfoton

beataK skrev:
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=80888

Så kan det oxå gå :)

Vi fick sonens dagisfoton häromdagen och de var inte vad jag hade hoppats på. Sonen har ingen kontakt med fotografen på porträttbilden och gruppgotot är taget mot en vägg med en bård (målade hus med tinnar och torn) och bården är helt sned i bild och min son som sitter längst fram med utsträckta ben har fått benen avkapade. Några barn sitter på gunghästar och den ena gunghästens huvud är avkapat till vänster men till höger är det massa tomutrymme. Ett skynke är upphängt bakom barnen men det är inte bakom hela gruppen och täcker inte en ful kontakt på väggen

Riktigt dåligt foto som jag önskade att jag kunde scanna in och visa er.

Tycker du skall visa upp bilderna här, dock behöver du ju inte ange vem som tagit de. För fler än jag borde få se hur illa de kan se ut.

Som skolfotograf själv så blir man ju illa berörd av så dåliga bilder.
 
hårt arbete

Håller med om att det finns mängder av dåliga bilder som tas av skolfotografer. Gjorde själv min första säsong i år och det var mycket tuffare än jag trott. Det är fysiskt tungt och tidspressen är oftast mycket tärande. Man har ca. 45 minuter för att ta både gruppbilder (3 st) och porträtt (minst 2/elev). Då är tyvärr administrativa uppgifter och förflyttning mellan gruppbilds- och porträttplatserna med i dessa 45 minuter... Tiden som finns för varje elevs porträtt blir då ca. 45 sekunder!
Det finns tyvärr inte mycket spelrum för att vara kreativ då det enda som gäller är att försöka få eleven att känna sig någolunda avslappnad och sitta "rätt". Tyvärr är det nog svårt att få lönsamhet i att ha heltidsanställda fotografer (upp till 40 st.) om man dessutom ska ha mer tid vid varje fotografering. Den firman jag arbetade hos var mycket seriösa och gav oss nya en grundlig och ca. 2 veckors utbilding, då var ändå många av oss redan duktiga fotografer. De är extremt intresserade av att behålla fotografer men det är svårt då det är ett mycket tufft och enformigt arbete. Själv tyckte jag att det jobbigaste var att eleverna många gånger var bråkiga och gick in för att störa så mycket som möjligt, stor del av de 45 min. gick åt till att säga till eleverna att sköta sig. Många gånger häpnade jag över hur passiva lärarna var i dessa situationer trots att jag bett om hjälp. Jag försöker inte att försvara de dåliga bilder som tas av skolfotografer men tycker att det trots allt blir många bra bilder om man väger in arbetssituationen.
 
Kan ju inte visa upp bilderna på grund av upphovsrätten tyvärr :-( Jag har ingen kopieringsrätt till bilderna och därför kan jag ju inte visa upp dem publikt.

Pratade just med en väninna som oxå fått förskolebilder från samma fotograf och är grymt missnöjd, deras gruppbild är oxå jätteful.

Dessa bilder är inte tagna av ett skolfotografföretag utan av en här i trakten verksam ateljéfotograf som i alla fall tidigare varit känd för att vara en duktig barnfotograf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.