Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så här ser K20D ut

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Inga stora nyheter. PC uttaget på vänstersidan ser ju trevligt ut.
 

Bilagor

  • framsida_2w.jpg
    framsida_2w.jpg
    60.2 KB · Visningar: 1,364
Det är det 'gamla' sättet att ansluta blixtar. ANvänds fortfarande för studioblixtar. Mycket bra att ha ifall man någon gång behöver det. Har man studuiblixtar normalt kan man sätta en konverter i blixskon, antingen med PC uttag, IR sändare eller radio, men fördelen med detta som jag ser det är att det alltid följer med kameran.
 
quarc skrev:
Det är det 'gamla' sättet att ansluta blixtar. ANvänds fortfarande för studioblixtar. Mycket bra att ha ifall man någon gång behöver det. Har man studuiblixtar normalt kan man sätta en konverter i blixskon, antingen med PC uttag, IR sändare eller radio, men fördelen med detta som jag ser det är att det alltid följer med kameran.

Borde ha byggd in radiosändare istället, dom kunne sätta den der vart den indbyggda blixten sitter nu :)
 
madsochmarja skrev:
Borde ha byggd in radiosändare istället, dom kunne sätta den der vart den indbyggda blixten sitter nu :)
Inte klaga nu...det verkar som om Pentax lyckats bygga en fantastisk kamera som jag tror överträffar vad de flesta hoppats på. Låt oss fortsätta glädjas några dagar till, sedan är det dags att börja vänta på K30, eller K3 eller vad den kan komma att heta :)))
 
F-n vad man sitter och dreglar över nya Pentax, om man lyssnar till rykten så verkar den nya kameran helt underbar. Jag som "nyligen" köpt en K10D. På grund av (eller kanske tack vare;)) min småländska snålhet så får den hänga med ett par år till eller så länge den fungerar som den ska.

Trots det så se jag ändå fram hur mycket som helst mot K20D, ska bli riktigt intressant att få se hur den presterar. Måste bara övertala polaren att köpa en ;)
 
Jag har länge längtat efter ett andrahus, men hållt mig till nästa kamera. Min gamla DS var en suverän kamera, men jag gillade inte att interfacet var så annorlunda mot K10 så den fick syrran ta över. Problemet nu är att K20 verkar så väldigt mycket bättre än K10, så nu är ju frågan hur ofta man kommer att använda K10 om man har en K20 ????? Men interfacet (knapparna) verkar i alla fall väldigt lika. Dock står det att den har ett helt nytt menysystem, jag hoppas verkligen det kommer en uppgradering till K10 så att de matchar varandra, ananrs blir det en mardröm att använda dem tillsammans....
 
quarc skrev:
Inte klaga nu...det verkar som om Pentax lyckats bygga en fantastisk kamera som jag tror överträffar vad de flesta hoppats på. Låt oss fortsätta glädjas några dagar till, sedan är det dags att börja vänta på K30, eller K3 eller vad den kan komma att heta :)))
ja förlåt, hehe mer vill ha mer
 
quarc skrev:
Dock står det att den har ett helt nytt menysystem

Nja, menysystemet i sig är samma - alltså att det är samma färger, typsnitt och layout som tidigare. Däremot så har fler valmöjligheter tillkommit, vissa funktioner och val har fått annan utformning än förut, men "på ytan" så följer det precis samma idé och stil som innan så det är ingen jätteskillnad.

Största skillnaden är den att det finns automatisk förstoring när man går med markören över ett val... :)
 
quarc skrev:
...
Min gamla DS var en suverän kamera, men jag gillade inte att interfacet var så annorlunda mot K10 så den fick syrran ta över. Problemet nu är att K20 verkar så väldigt mycket bättre än K10, ...
Har du inte ytterligare någon syrra som skulle kunna intresseras för att börja en fotokarriär, och då med en K10:a... :)
 
FotoZ skrev:
Nja, menysystemet i sig är samma - alltså att det är samma färger, typsnitt och layout som tidigare. Däremot så har fler valmöjligheter tillkommit, vissa funktioner och val har fått annan utformning än förut, men "på ytan" så följer det precis samma idé och stil som innan så det är ingen jätteskillnad.

Största skillnaden är den att det finns automatisk förstoring när man går med markören över ett val... :)
Suveränt, då kommer jag att bli nöjd:)

Och jag tror inte jag sagt välkommen tillbaka ännu Roland, skönt att ha dig här igen.
 
FlyerOne skrev:
Har du inte ytterligare någon syrra som skulle kunna intresseras för att börja en fotokarriär, och då med en K10:a... :)
Känns ju rätt tungt att köpa nytt hus efter bara drygt ett år, två hus är INTE aktuellt. Nej verkligen inte. Inte ens om den är så bra som det verkar. Nej det får bara inte hända :)))

Allvarligt så fotar jag alldeles för lite och tar för dåliga bilder numera för att ens kunna motivera EN K20D...jag klarar mig egentligen utmärkt med K10D, möjligtvis att jag inte gillar blixt och alltså behöver kunna använda högre ISO.
 
quarc skrev:
Det är det 'gamla' sättet att ansluta blixtar. ANvänds fortfarande för studioblixtar. Mycket bra att ha ifall man någon gång behöver det. Har man studuiblixtar normalt kan man sätta en konverter i blixskon, antingen med PC uttag, IR sändare eller radio, men fördelen med detta som jag ser det är att det alltid följer med kameran.

Kan bara säga att så länge jag fotat i studio så är det radio som gäller, de få gånger jag använt kabel så har jag nästan alltid snubblat, eller modellen eller nån annan...

Inbyggd radio tror jag inte på då det verkar finnas mer än en standard för radio till blixt...
 
K20D verkar vara en mycket trevlig apparatur, men efterom det inte var längesedan jag skaffade min K10 är uppgradering helt uteslutet. I framtiden vill jag dock ha två hus, men det får vänta minst till nästa generation igen.

DOCK hoppas jag att denna apparat lockar ner fler i pentax-träsket, så att det tillverkas fler roliga gluggar som jag kan köpa... =)
 
Nemesis skrev:
Sitter också på en K100D och var på vippen att beställa en K10D i höstas när rykterna om K20D kom...

La en beställning på en K20D på cyber precis :D

Bra beslut :) En annan måste vänta in k30d, så är det bara....
 
Re: Re: Se detta :)

Punkk skrev:
Tänk vad många bra features som säkert hur lätt som helst kunde läggas in som fw-updates till k10d....RAW-knappen t.ex,

Ett ryss-hack a la Canon kanske? :)

Det finns tecken på att det kommer en firmware uppdatering till dagens K10D under året, så det finns ingen anledning till ett "ryss hack".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.