Jag har kört Capture One i många år och det VAR sant att Capture One hade en högre inlärningströskel än särskilt Lightroom som har gjort allt för att sänka sina för att attrahera så många som möjligt på en massmarknad - men det har ändrat sig starkt de senaste åren då man verkligen ansträngt sig för att effektivisera och förenkla sina arbetsflöden och automatisera mycket som man tidigare fick pilla med själv.
CO kommer ju från en studiofotovärld där man hela tiden jobbade med "sessioner" och då måste man alltid börja med att "rigga" dessa sessioner för att över huvudtaget komma igång. En del funktioner var väldigt kraftfulla men ibland väldigt ointuitiva och det var i en del fall nästan hopplöst att tro att man skulle fixa det med någon slöslapp killgissning. Bara för att köra en "dodge and burn" var åtminstone jag tvungen att kolla på en video för att fatta tidigare men numera kan man sedan några år tillbaka bara välja en "Style Brush" och köra igång utan att som tidigare först behöva skapa ett lager manuellt. Nu sker det automatiskt i bakgrunden utan att man behöver bry sig.
För de som tycker sessioner är jobbiga och inte efterfrågar deras fördelar kan även CO riggas så att det funkar precis som Lightroom med en enda stor monolitdatabas som hanterar allt ifrån redigeringsmetadata till IPTC. De har även sett till så att man hyfsat enkelt kan migrera till CO från Lightroom.
Capture One tycker jag har fått både uppfriskande enkelt hanterade AI-funktioner för att maska delar av motiven och till skillnad från Lightroom som har x-antal varianter av verktyg för att skapa liknande masker så har CO i princip bara två: A-Select och AI-Erase. Till skillnad från både Lightroom och exv. Photolab som jag också använder, även om de nu blir alltmer Capture One så har CO inte en "global" sida och en "lokal" version av "Adjustment Brush" som de andra och det tycker jag bara är sååå mycket bättre.
I CO är allt lager och "alla verktyg" funkar överallt. Så är det inte i Photolab och tydligen inte heller i Lightroom. I Capture One har man dessutom ett "Refine Mask"-verktyg som gör att man enkelt kan finlira med maskernas kanter på ett sätt man heller inte kan i de andra vad jag vet.
Så för att sammanfatta så har inlärningströskeln i Capture One numera sänkts rejält och idag kan inga andra converterare vad jag vet tävla med CO när det gäller de smarta AI-stödda specialfunktioner som riktar sig till exv. bröllopsfotografer och produktfotografer. Här kan man snacka om att tillverkaren verkligen haft fokus på att effektivisera dessa typer av flöden..
AI Crop: (produktfoto m.m.)
Smart Adjutment: (bröllop)
Style Brush:
AI Select - AI Delete: