hasse lundberg
Aktiv medlem
Ett lägre ISO, större korn, ger tydligare "skärpa" mellan kornen (pixlarna).
.
Det ska ju vara Ett högre ISO, större korn...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett lägre ISO, större korn, ger tydligare "skärpa" mellan kornen (pixlarna).
.
Delvis förstår jag bättre, men blir inte riktig klok av det när jag gjorde ett test själv så fick jag inte samma resultatet som visas i pentax länken tidigare. Även om jag skalade ner 7D storlek till samma storlek som 20D så är 20D fortfarande bättre. Har dock inte provat tvärtom att skala upp 20D bild till 7D storlek.
Här har ni alla RAW filer 350d vs 20d vs 40d vs 7d vs 1D Mark II så ni kan göra ett test själv.
www.msun.se/350d20d40d7d1dmkii.zip
[..]ingen direkt kvalitetsförlust i att använda det mindre råfilsläget[..]
Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att Rockwell skulle rekommendera att fotografera i mRAW e dyl? Hans poäng väl snarare att visa skillnaden mellan hur en bild där alla pixlar är "riktiga" ter sig, jämfört med en som är resultatet av en bayerinterpolerad dito. Det senare blir obönhörligen resultatet av nästan alla digitalkameror på marknaden och är ingenting som är unikt för 7D. Och det beror inte på någon fulinterpolering för att spiffa till specifikationerna, utan på hur en sådan sensor i grund och botten är beskaffad.
Vet inte riktigt vem du frågar, men jag drog iaf den slutsatsen av trådens tillkomst. Är det inte så Rockwell menar, så faller nog min fråga ganska platt eftersom trådstartaren i så fall dragit fel slutsatser till att börja med.. eller så har jag tolkat alltihop fel, vilket inte alls är omöjligt.
Finns det å andra sidan något tillfälle med tanke på just bayerinterpoleringen då det är avgjort bättre att välja en mindre bildstorlek från början (till skillnad från att det inte är sämre, om skillnaden framgår)?
I första hand riktat till dig eftersom du yrat om Rockwell i några inlägg nu.
Just nu är min uppfattning:
Man förlorar egentligen ingenting på att fota 18 MP då man kan få skarpa bilder om man skalar ner bilderna och behandla rätt med skärpa. Dessutom får man bättre bilder på 18MP än andra kamerahus som interpolerar upp till 18MP.