Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säljer min A7Rii och går tillbaka till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Veil

Aktiv medlem
Hej

Jag sålde min D800 och D4a samt en del tillbehör till förmån för en mindre A7R2a i våras.
Mestadels fotar jag med ett Sony Zeiss 55mm F/1,8.

Kameran tar helt makalöst skarpa bilder. Men jag kommer verkligen inte överens med kameran.
Jag saknar min analoga sökare.. Och jag saknar det större kamerahuset (Jag vet att det finns batterigrip till A7-serien) men kameran är fortfarande liten.

Jag saknar att snabbt och enkelt kunna ställa in autofocus-lägen, bracketering osv..

A7Rii har i teorin många fördelar gentemot en D810.. Men i praktiken så står jag där och fotar och tänker "Jag saknar min D800"

Så nu ryker den....



Eftersom jag har kvar ett par objektiv ifrån min Nikon så kommer jag gå tillbaka till Nikon igen.
Men jag kan inte besluta mig för om jag ska gå på en D800E eller en D810..

Kollar man på begagnade så ligger D800 nästan på halva priset..
Är det värt uppgraderingen?

Jag är hobbyfotograf och fotar i regel inte evenemang där det inte får gå fel (Missad autofokus t.e.x)
I regel så fotar jag mest objekt.. Allt ifrån porträtt > bilar > arkitektur och lite streetfotografering.

Är det värt att dega ut runt 20k för en D810 istället för en begagnad D800E för ungefär halva?

Det är egentligen bara 3 gluggar jag kommer använda.
Nikkor 24-70mm F/2,8G (För allround)
Nikkor 85mm F/1,4G (För porträtt)
Nikkor 14-24mm F/2,8 (För arkitektur/landskap/inredning)
 
Har du läst manualen? De funktioner du nämner kan man lägga på specialknapparna C1-C4. Tycker det fungerar alldeles utmärkt.
 
Jag skulle lugnt satsa på D800 med eller utan E. Som nämnts går saker att överföra till Fn-knapparna. Det som är verkligen ganska vasst på D810 är iso 64-läget som ger ett snäpp bättre DR.

Men annars anser jag knappt D810 som en uppgradering, mer som en dyr FW-uppgradering. Så för mitt behov alla gånger en D800.

Jag reserverar mig för att det verkligen finns folk som uppskattar iso 64-läget och angett det som skäl till att köra D810.

PS. Jag kände samma sak med A7R som TS med version 2. Avyttrade den och återgick till D800, Det var inte svårt eftersom jag hade behållit min D800 och inväntade en AF-adapter till A7-serien. Någon sådan som verkligen fungerade rejält har inte dykt upp ännu. Commlite gjorde en...men den blev en besvikelse för många. DS
 
Har du läst manualen? De funktioner du nämner kan man lägga på specialknapparna C1-C4. Tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Jag kan kameran utan och innantill.. Använt den dagligen.
Fortfarande inte alls lika smidigt som på Nikon (2 hands greppet)
Eller så har jag alldeles för stora händer?
 
Jag skulle lugnt satsa på D800 med eller utan E. Som nämnts går saker att överföra till Fn-knapparna. Det som är verkligen ganska vasst på D810 är iso 64-läget som ger ett snäpp bättre DR.

Men annars anser jag knappt D810 som en uppgradering, mer som en dyr FW-uppgradering. Så för mitt behov alla gånger en D800.

Jag reserverar mig för att det verkligen finns folk som uppskattar iso 64-läget och angett det som skäl till att köra D810.

PS. Jag kände samma sak med A7R som TS med version 2. Avyttrade den och återgick till D800, Det var inte svårt eftersom jag hade behållit min D800 och inväntade en AF-adapter till A7-serien. Någon sådan som verkligen fungerade rejält har inte dykt upp ännu. Commlite gjorde en...men den blev en besvikelse för många. DS

Skönt att höra att det inte bara är jag som upplevt detta som ett problem! :)
 
Jag skulle lugnt satsa på D800 med eller utan E. Som nämnts går saker att överföra till Fn-knapparna. Det som är verkligen ganska vasst på D810 är iso 64-läget som ger ett snäpp bättre DR.

Men annars anser jag knappt D810 som en uppgradering, mer som en dyr FW-uppgradering. Så för mitt behov alla gånger en D800.

Jag reserverar mig för att det verkligen finns folk som uppskattar iso 64-läget och angett det som skäl till att köra D810.

PS. Jag kände samma sak med A7R som TS med version 2. Avyttrade den och återgick till D800, Det var inte svårt eftersom jag hade behållit min D800 och inväntade en AF-adapter till A7-serien. Någon sådan som verkligen fungerade rejält har inte dykt upp ännu. Commlite gjorde en...men den blev en besvikelse för många. DS

Fast riktigt så är det ju inte. Rent bildkvalitetsmässigt är det nog inte värt pengarna för många, eftersom skillnaden är väldigt liten till obefintlig förutom ISO 64. Hur man ska fixa det annorlunda greppet och den tydligt tystare spegel/slutar/bländarmekaniken med en firmwareuppgradering förstår åtminstone inte jag däremot. Om man sedan tycker det är viktigt eller inte är en annan fråga. Greppet är en springande punkt för mig eftersom jag inte gillar det på D800. Har man haft en sådan och gillat det greppet är det uppenbart en icke-fråga. Sedan finns det ju en massa mindre saker som skiljer här och där. D810 är en bild snabbare per sekund och har större buffert, vilket också är något som svårlöst med lite firmware.

Värt ett byte om man redan har en D800(e)? Nej, det tycker jag inte.
Värt pengarna som man står utan kamera? Det beror på hur man värderar skillnaderna.

Och så en sak som stör mig med D810 (och det är väl likadant på D800): vattenpasset i sökaren är stört omöjligt att se mot mörk bakgrund. Allvarligt talat, hur tänkte de på Nikon? När det är mörkt ute så är varianten på D700 som bara är enledds mer användbar eftersom det faktiskt går att se, även om man får hålla inne en av knapparna på framsidan. Man kan hålla på och dutta så att fokuspunkerna och vattenpasset lyser upp kort, men det är inte särskilt praktiskt. Vattenpassfunktionen i sig är ju bättre, så det är synd att det är så.
 
En skillnad är att D810 helt saknar lågpassfiltret, och kan ge något krispigare bilder än D800E som har två filter som tar ut varandra. Om skillnaden är synbar i praktiken vet jag inte :)
 
Jag skulle lugnt satsa på D800 med eller utan E. Som nämnts går saker att överföra till Fn-knapparna. Det som är verkligen ganska vasst på D810 är iso 64-läget som ger ett snäpp bättre DR.

Men annars anser jag knappt D810 som en uppgradering, mer som en dyr FW-uppgradering. Så för mitt behov alla gånger en D800.

Jag reserverar mig för att det verkligen finns folk som uppskattar iso 64-läget och angett det som skäl till att köra D810.

PS. Jag kände samma sak med A7R som TS med version 2. Avyttrade den och återgick till D800, Det var inte svårt eftersom jag hade behållit min D800 och inväntade en AF-adapter till A7-serien. Någon sådan som verkligen fungerade rejält har inte dykt upp ännu. Commlite gjorde en...men den blev en besvikelse för många. DS

Som min namne Martin S är inne på finns det fler skillnader, slutaren är som sagt påtagligt tystare vilket i en del sammanhang faktiskt är skönt. Sedan är autofokusen betydligt kvickare och faktum är att kameran rent generellt är lite mer responsiv (tid från tagning till att bild visas, tid att hoppa in och ut ur menysystem osv). Videofilmar man så är D810 en stor uppgradering över D800 och faktiskt ännu mer över D800E som hade en hel del moiré-problem under filmning. Och relaterat till video: i D810 slipper man den hiskeligt långsamma live view som D800 har.

Så som sagt, det är en hel del mer än en dyr firmwareuppgradering :)

Men, även med den lite utökade listan över skillnader, så håller jag faktiskt med om ditt råd för trådskaparen, som hobbykamera är D800 mer prisvärd än D810 som fortfarande är rätt dyr begagnad.
 
Oj. Tack för alla svar! :)
Det lutar helt klart åt en D800 (E?)

Jag resonerar såhär.

- En tystare slutare gör mig varken gott eller ont.. Jag fotar inte bröllop, dop eller i andra sammanhang där slutarens ljud kan störa eller irritera

-Autofokusen må vara långsammare och mindre pålitlig i D800. Men samtidigt fotar jag mycket sällan rörande föremål. Och då spelar det ingen större roll.

-D810 saknar lågpassfilter och kan förmodligen ta aningen skarpare bilder. Men ifrån testbilder jag sett så är inte prisgapet värt den lilla skillnaden.

Jag lägger hellre dom 10.000:- ~ på en extra glugg istället (Eller kanske en D3S som komplement)


Tacksam för alla svar och infon :)


Med vänlig hälsning
Rasmus
 
Intressant. Jag hade nästan förförts av tanken att byta system då jag läste detta om A7:an här om dagen och fick mig en funderare:
http://petapixel.com/2016/04/04/sonys-full-frame-pro-mirrorless-fatal-mistake/
Troligen något vinklat, men i alla fall.

Sedär! Helt missat.
Jag vill dock inte tala illa om Sony.

Sony Zeiss T Sonar 55mm F/1,8 på F4 är nog den skarpaste gluggen jag någonsin ägt och fotat med..
Den är verkligen helt makalös.. Min frustration handlar egentligen mest om priset och mina stora händer som inte riktigt kan hantera en så liten kamera.

Jag trodde att det skulle bli bättre ju mer jag använde den.
Och visst går det mycket snabbare nu än vad det gjorde innan.. Men det är ändå något som drar mig till en fullbody-kamera (Eller D800 med batterigrepp)
 
Intressant. Jag hade nästan förförts av tanken att byta system då jag läste detta om A7:an här om dagen och fick mig en funderare:
http://petapixel.com/2016/04/04/sonys-full-frame-pro-mirrorless-fatal-mistake/
Troligen något vinklat, men i alla fall.

Jag kan hålla med om det mesta efter att använt A7R med adapter och mina Nikongluggar. För att få något så när balans med Sonys native FE-mount gluggar med högre ljusstyrka och zoomar (tele som normalzoom) hängde jag på ett vertikal/batterigrepp.

Med ens så kändes D800 bekvämare att använda.

Jag använder även Fujikameror och deras native objektiv. Men det är ju APS-C och de flesta objektiven är ganska nätta även om de är ljusstarka (t ex 35/1.4 och 18/2.0). Det är en helt annan upplevelse och jag uppskattar då den spegellösa kameran.

En A7 med just de mindre objektiven (typ FE 35/2.8 och 55/1.8 ZE samt 28/2.0) känns helt okej men en 70-200/4 OSS känns inte kul på en A7. Och den ljusstarkare varianten med f/2.8 gör ju inte ekipaget lätthanterligare.

Små kameror och små objektiv är jättebra att ta med sig. Kanske skulle Sony (som också antyds i länken) hållit sig till APS-C med A7.

Det skulle inte förvåna mig om exempelvis A99:ans ersättare får FE-fattning och ett betydligt större kamerahus än A7-serien.
 
Hej

Jag sålde min D800 och D4a samt en del tillbehör till förmån för en mindre A7R2a i våras.
Mestadels fotar jag med ett Sony Zeiss 55mm F/1,8.

Kameran tar helt makalöst skarpa bilder. Men jag kommer verkligen inte överens med kameran.
Jag saknar min analoga sökare.. Och jag saknar det större kamerahuset (Jag vet att det finns batterigrip till A7-serien) men kameran är fortfarande liten.

Jag saknar att snabbt och enkelt kunna ställa in autofocus-lägen, bracketering osv..

A7Rii har i teorin många fördelar gentemot en D810.. Men i praktiken så står jag där och fotar och tänker "Jag saknar min D800"

Så nu ryker den....



Eftersom jag har kvar ett par objektiv ifrån min Nikon så kommer jag gå tillbaka till Nikon igen.
Men jag kan inte besluta mig för om jag ska gå på en D800E eller en D810..

Kollar man på begagnade så ligger D800 nästan på halva priset..
Är det värt uppgraderingen?

Jag är hobbyfotograf och fotar i regel inte evenemang där det inte får gå fel (Missad autofokus t.e.x)
I regel så fotar jag mest objekt.. Allt ifrån porträtt > bilar > arkitektur och lite streetfotografering.

Är det värt att dega ut runt 20k för en D810 istället för en begagnad D800E för ungefär halva?

Det är egentligen bara 3 gluggar jag kommer använda.
Nikkor 24-70mm F/2,8G (För allround)
Nikkor 85mm F/1,4G (För porträtt)
Nikkor 14-24mm F/2,8 (För arkitektur/landskap/inredning)

Jag sålde också mina D800 och D4...men till förmån för två st D810. Varför denna knäppa uppgradering?

DR...ett extra steg spelar stor roll för mig då jag gärna drar i kurvorna i efterredigeringen. Sen, är det trevligt med att D810 är tystare, af lite bättre och lite annat smått och gott.

D800 är 4 år, D810 ett år.
 
Jag sålde också mina D800 och D4...men till förmån för två st D810. Varför denna knäppa uppgradering?

DR...ett extra steg spelar stor roll för mig då jag gärna drar i kurvorna i efterredigeringen. Sen, är det trevligt med att D810 är tystare, af lite bättre och lite annat smått och gott.

D800 är 4 år, D810 ett år.


Jag köpte/bytte till A7an för att få en mer kompakt kamera.
I teorin så är en A7Rii och 24-70 F/4 allt man behöver på resande fot..
Tyvärr så visade det sig att den gluggen inte levde upp till mina förväntningar. Och ska man ha en skarp 24/35, 55a och en 85a prime så springer det iväg ordentligt i pris (Om man kollar på dom vassare modellerna)

D4an är ju tyvärr rätt hemsk att släpa med sig när man är ute efter att göra annat än att just fota...
Gå på Liseberg en hel dag med en D4 och ett 70-200 i ryggsäcken är inget roligt ;) bra träning iallafall...
 
Jag köpte/bytte till A7an för att få en mer kompakt kamera.
I teorin så är en A7Rii och 24-70 F/4 allt man behöver på resande fot..
Tyvärr så visade det sig att den gluggen inte levde upp till mina förväntningar. Och ska man ha en skarp 24/35, 55a och en 85a prime så springer det iväg ordentligt i pris (Om man kollar på dom vassare modellerna)

D4an är ju tyvärr rätt hemsk att släpa med sig när man är ute efter att göra annat än att just fota...
Gå på Liseberg en hel dag med en D4 och ett 70-200 i ryggsäcken är inget roligt ;) bra träning iallafall...

Två D810 med batterigrepp med 24-70 resp 80-400 kånkar jag runt med.

Jag har kollat på Sonyn... Vill ha litet system på sikt men Sony har långt att gå. Objektiven är ju ännu större på Sonysidan.

Tycker du ska prova ett D810 hus och känna efter.
 
Två D810 med batterigrepp med 24-70 resp 80-400 kånkar jag runt med.

Jag har kollat på Sonyn... Vill ha litet system på sikt men Sony har långt att gå. Objektiven är ju ännu större på Sonysidan.

Tycker du ska prova ett D810 hus och känna efter.


Det är inte dåligt jobbat ;) Låter jobbigt tycker jag.
Hoppas du fakturerar bra! Eller får ut MYCKET nöje av att konka runt på dessa tegelstenar.


Ohja det är dom! Därför jag tyckte 24-70 F4 ifrån Sony var så bra. Liten och smidig zoomglugg..
Håller mig i regel till prime-linser av den anledningen... Orkar inte bära runt på stora zoomar.

Får nog bli så! En tur till Scandinavian photo imorgon :)
 
Det är inte dåligt jobbat ;) Låter jobbigt tycker jag.
Hoppas du fakturerar bra! Eller får ut MYCKET nöje av att konka runt på dessa tegelstenar.


Ohja det är dom! Därför jag tyckte 24-70 F4 ifrån Sony var så bra. Liten och smidig zoomglugg..
Håller mig i regel till prime-linser av den anledningen... Orkar inte bära runt på stora zoomar.

Får nog bli så! En tur till Scandinavian photo imorgon :)

Man vänjer sig faktiskt, väskan än densamma oavsett ett eller två hus.

Köpte ett 200-500 igår. Härlig skärpa och de extra 100mm ger mer än jag trodde.

ALLA kommer fram och pratar på stan :)
 
Focus peaking och focus assist är ju bara så läckert på Sonyn. Tycker manuell fokus på Nikonen är smått hopplös i jämförelse. Lika stor är skillnaden i autofokus men då åt andra hållet. Att se hur bilden man ska ta och tog(!) i EVF:n saknar jag också i Nikonen som å andra sidan inte har någon lag. Knepigt det där, Fujis kombinerade E/OVF verkar spännande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.