Annons

Säker lagring?

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Finns det webbplatser/företag som man kan långtidslagra sina bilder hos?
Då menar jag inte några hundra MB utan flera GB med bilder. Det hade varit bra att bara kunna ladda upp sina bilder och veta att de lagras säkert.
 
Googles mailtjänst GMail finns ju... där får man 2GB. Det borde ju rimligtvis vara säkert. Går att montera in i filsystemet med t.ex. GMailFS.

http://www.gmail.com

Gratis, men man behöver en inbjudan av nån som redan har gmail. I övrigt är det den överlägset bästa gratis-mailtjänsten.
 
Jo Google är ju säkert men ganska osmidigt, helst om man har flera GB med bilder. Då måste man ha flera konton.
Det jag är ute efter är att bara kunna skicka iväg några hundra MB med bara några klick. Det gör inget om det kostar lite.
 
Jag har lagt upp c:a 10Gb bilder i Gmail. Det finns ett program som heter Gmail drive, som lägger sig som en externhårddisk på datorn. Där kan du lägga upp 100-tals Mb bilder åt gången, genom drag och släpp.Finns att hämta här http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm
 
På vilket sätt är Google säkert?

Säkert med avseende på att materialet inte ligger hemma, isåfall

Google tar väl inget ansvar för tillgänlighet eller att materialet förstörs och försvinner.

/Anders
 
Dustin(tror det var dustin) har en backuptjänst som inte kostar skjortan.
Sakrakort.se har sänkt sina priser radikalt den senaste tiden, men frågan är hur länge de finns kvar på marknade.
 
Jag skulle föredra en betaltjänst eftersom min betalning ger mig större möjligheter att ställa krav på tjänsten. Det bästa vore kanske att hitta två eller fler webhotell och använda båda två parallelt. Har du dessutom bilderna på en egen hårddisk är risken för att bli av med dem minimal.

//Johnnie som förvarar sina bilder i Trema-lådor.
 
A.Dent skrev:
Jo Google är ju säkert men ganska osmidigt, helst om man har flera GB med bilder. Då måste man ha flera konton.
Det jag är ute efter är att bara kunna skicka iväg några hundra MB med bara några klick. Det gör inget om det kostar lite.


14 Jan. update: While Google keeps improving their GMail service, they also tend to break the tool's ability to connect to GMail. Version 1.0.5 was released to overcome the latest changes. Please be aware that support for this tool may suspend at any time if Google decides to block its use.
 
Ett tips på billig säker lagring är att du och en kompis sätter upp ftp-konton på era datorer. Använd komisens dator som backup, köp en extra fet hårddisk var. Då är man skyddad från brand, stöld och hårddiskar som pajjar.

Själv använder jag endast DVD (utöver min egen HDD)som backupp i dagsläget men håller på att titta på en lösning enligt ovan.
 
Du kan ju annars skaffa dig en extra hårddisk som du lägger/speglar alla dina bildfiler på.
Sannolikheten för att båda dina diskar ska kracha samtidigt är minimal. En enkel backup-lösning mao.:)

Överkurs är att ha sitt system på en RAID-1 eller en RAID-5 array... Men det är överkurs som sagt ;D

Såg att fredrik han före :) Nästan samma svar.
 
Jag skulle tro att den rätt nystartade tjänsten mediaarkivet på www.mediaarkivet.se skulle kunna vara en bra lösning för många.

Jag är kanske lite okritisk då det är min granne Hans Karlsson (användarnamn grafikern här på FS) som startat tjänsten.

Mediaarkivet är byggt kring programmet FotoWare och de har satsat på att ha bra rutiner för backuphantering. Enligt vad jag förstått så kör de backup varje dag, lagrar banden i brandskyddat skåp och plockar regelbundet över band till annan byggnad.

Privata kunder har tillgång till 500 Mb och företagskunder kan om jag minns det rätt avtala om det lagringsutrymme de behöver. Företagskunder kan även komplettera med att få access via FTP.

Enligt vad jag hört från Hans är det ett flertal yrkesfotografer här i Umeå med omnejd som jublat över tjänsten och börjat använda den.

/Jocke

Edit: missade ett 'a' i länken
 
Senast ändrad:
Vad sägs om att Fotosidan (eller någon annan) sponsrar med en dedikerad server? Eller att medlemmar går ihop och hyr en? Därefter får varje medlem som ansöker om konto backuputrymme om XGb gratis + att man betalar varje extra GB med en symbolisk summa?

/Zoran
 
Bra ide! Det tycker jag låter som ett genomförbart projekt oxå. :) Det är MÅNGA som kan dela på kostnaden.

En STOR server med ett enkelt web-gränssnitt kopplat till din profil. Utrymme är fårhållandevis billgt. Det är personalen som kostar... och i viss mån bandbredden. :)
 
underhund skrev:
Bra ide! Det tycker jag låter som ett genomförbart projekt oxå. :) Det är MÅNGA som kan dela på kostnaden.

En STOR server med ett enkelt web-gränssnitt kopplat till din profil. Utrymme är fårhållandevis billgt. Det är personalen som kostar... och i viss mån bandbredden. :)

Personal och personal. Jag skulle kunna tänka mig administrera den ifall det är linux. Dock i mån av tid. Jag jobbar idag som administratör.

Jag menar, en sån maskin skulle vara en komplement till en befintlig backup. Om man inte har så viktiga bilder, kanske enda backup. Den skulle inte vara 100% säker men kanske bra som extrasäkerhet ifall helvetet bryter loss hemma.

Kör man enkelt, simpel administration, så borde det inte bli så extremt mycket jobb med det.

/Zoran
 
Sant på såvis. Men varför nöjja sig med NÄSTAN säker :) Det är ju den där "totala" säkerheten som jag förstår att många vill åt. Sån säkerhet blir ju som sagt ekonomiskt oförsvarbar för den enskillde fotografen. Men med FS hjälp kan man kankse åstadkomma en rejäl lösning.
 
underhund skrev:
Sant på såvis. Men varför nöjja sig med NÄSTAN säker :) Det är ju den där "totala" säkerheten som jag förstår att många vill åt. Sån säkerhet blir ju som sagt ekonomiskt oförsvarbar för den enskillde fotografen. Men med FS hjälp kan man kankse åstadkomma en rejäl lösning.

Total säkerhet är utopi. Man försöker komma nära det genom att kombinera många "nästan säkra" saker i hopp att alla nästan säkra saker inte slutar fungera samtidigt. Ta t.ex. RAID. X antal diskar som är "nästan säkra". Eftersom man hoppas att alla inte dör samtidigt kommer man lite närmare total säkerhet. Lägg till backup så har du tagit ett steg till. Lägg till en server som FS bidrar med så har du tagit ett steg till.

Jag menar, en enkel lösning behöver inte kosta mycket pengar varken i hyra eller i administration. Men visst, lyckas du övertyga någon att sponsra oss med 100 000kr per år för vår datalagring som vi får gratis, så kan jag bara gratulera dig.

/Zoran
 
Ah, ursäkta min otydlighet när jag skrev "total". Jag är fullt medveten om vad det innebär att lagra data och att administrera hanteringen.

Men någon form av server borde väl gå att fixa i sammarbete med FS? :) Känns som det finns ett stort behov av säker lagring.

Jag håller verkligen med dig om att det inte behöver bli dyrt. Det finns mycket man kan göra med liten budget. Men med en hel massa betalande medlemmar på FS (inkl jag) som säkert skulle kunna lägga en årlig slant på några xGB extern lagring, så skulle det gå att göra riktigt vettiga saker. :)
 
Den enda lösning som fins är att köra dubbel backup. d.v.s. om man laggar upp till t.ex. google, så borde man spara bilderna på sin egen dator. annars är det bara att säga hejdå till dom i det läget du laddar upp dom...
själv kör jag med en extra intern (Inte samma fysiska disk som C: ) pluss en extern. Raderade 500 foton i en krach för ett år sedan, gör aldrig om det igän....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.